nbcode: nb101 nb03 nl00 bron: Ministerie van Justitie afz: Razende Robot Reporter

Ministerie van Justitie


http://www.justitie.nl

MINJUS: Brief kabinet over terrorismebestrijding

Postadres Postbus 20301, 2500 EH Den Haag

De voorzitter van de Tweede Kamer der
Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA DEN HAAG Bezoekadres
Schedeldoekshaven 100
2511 EX Den Haag
Telefoon (070) 3 70 79 11
Fax (070) 3 70 6607
Telex 34554 mvj nl

Onderdeel
Contactpersoon Wiebe Alkema
Doorkiesnummer(s) 070-3707225
Datum 10 september 2002
Ons kenmerk 5185854/502/PAW
Onderwerp Brief kabinet over terrorismebestrijding


1. Inleiding


Bijna een jaar na de dramatische gebeurtenissen in de Verenigde Staten lijkt het ons een goed moment uw Kamer op de hoogte te stellen van de meest recente informatie op het gebied van de bestrijding van terrorisme. Recentelijk heeft u uit de media kunnen vernemen dat in de afgelopen maanden in Europa en onlangs ook in Nederland aanhoudingen zijn verricht van vermoedelijke Al Qa.ida terroristen. Deze berichten, een jaar na de schokkende gebeurtenissen op 11 september vorig jaar, illustreren dat de bestrijding van terrorisme door de overheid zeer serieus wordt genomen. Het kabinet zal erop blijven toezien dat alle reeds ingezette maatregelen zoals uiteengezet in het actieplan Terrorismebestrijding en Veiligheid (5 oktober 2001) ten behoeve van de intensivering van de strijd tegen het terrorisme daadwerkelijk zullen worden uitgevoerd. Indien nodig zal het kabinet niet schromen aanvullende maatregelen te nemen.

In het actieplan wordt een overzicht gegeven van maatregelen ter intensivering van de bestrijding van terrorisme, mede tegen de achtergrond van internationale afspraken op dit terrein. Periodiek wordt een voortgangsrapportage uitgebracht en wij verwijzen in dat verband naar de vierde voortgangsrapportage van 12 juli jongstleden. Ten behoeve van de uitvoering van dit actieplan is ongeveer 90 miljoen euro op jaarbasis ter beschikking gesteld. Uiteraard zal in de volgende voortgangsrapportage uw Kamer uitgebreider worden geïnformeerd over het actieplan.


2.Internationaal


De Europese Raad is op 21 september 2001 in een extra zitting bijeen gekomen om een actieplan ter bestrijding van terrorisme vast te stellen. Daarin staan maatregelen voor een nauwere Europese samenwerking bij het voorkomen, bestrijden en vervolgen van terrorisme, maar ook voor de beveiliging van de burgerluchtvaart, de bescherming van de volksgezondheid en de bestrijding van de financiering van terrorisme. Met grote voortvarendheid is gewerkt aan verschillende internationale instrumenten, zoals de Kaderbesluiten Terrorisme en het Europees aanhoudingsbevel.

Door de Veiligheidsraad van de Verenigde Naties zijn diverse resoluties (VNVR 1373 en 1390) aangenomen vooral met als doel het doen opdrogen van financieringsbronnen van terrorisme.

In EU-verband is eind vorig jaar een zogenaamd gemeenschappelijk standpunt van de Raad met bijbehorende uitvoeringsregeling aangenomen met vergelijkbare werking (vo.2580/2001). Kernelement hiervan het bevriezen van financiële tegoeden van groepen en personen, die zich schuldig maken aan terrorisme of ondersteuning daarvan. Ten behoeve van de uitvoering van deze maatregel is een EU-lijst van terroristische organisaties ontwikkeld. Deze lijst wordt regelmatig aangepast.

Het moge duidelijk zijn dat als direct gevolg van 11-9-2001 maar ook als gevolg van ingezet beleid in EU-verband de samenwerking tussen de op het terrein van terrorismebestrijding competente diensten nog eens fors is opgeschroefd.

Samenwerking op het gebied van terrorismebestrijding vormt inmiddels een belangrijk onderdeel van de relatie tussen de EU met derde landen. In het geval van onderhandelingen over nieuwe samenwerkingsakkoorden met derde landen zet de Unie nu in op het standaard opnemen van een terrorisme-clausule. Hiermee moet de bestrijding van terrorisme een vast onderdeel worden van de contractuele betrekkingen van de Unie met derde landen. De clausule kan gebruikt worden als instrument om landen aan te spreken die onvoldoende maatregelen tegen terrorisme nemen.

Nederland werkt binnen de EU en andere internationale fora bovendien mee aan initiatieven om ervoor te zorgen dat middelen beschikbaar gesteld worden aan derde landen om hen te assisteren VN verdragen en resoluties op het gebied van terrorisme te implementeren. Aangezien de strijd tegen terrorisme in internationaal verband tevens een verantwoordelijkheid is van het gehele Koninkrijk zijn met de regeringen van de Nederlandse Antillen en Aruba afspraken gemaakt over hun bijdrage hieraan.


3. Concrete maatregelen in nationaal verband
In het actieplan zijn vier hoofdpijlers te onderscheiden: preventie, beveiliging van personen/bewaking van objecten, opsporing en vervolging van terroristische activiteiten en de integriteit van de financiële sector. Tevens zijn de daarbij behorende wettelijke maatregelen aangekondigd.

Onderstaand wordt puntsgewijs een opsomming gegeven van de gerealiseerde maatregelen uit het actieplan.


* Wetgeving

Op nationaal niveau is reeds de nodige wetgeving voorbereid om uitvoering te geven aan de nationale en internationale afspraken. Zo is bijvoorbeeld het wetsvoorstel terroristische misdrijven op 4 juli 2002 bij de Tweede Kamer ingediend;.


* Uitbreiding van de (politie) sterkte in de keten
De uitbreiding van de politiesterkte en de Koninklijke Marechaussee is nog in volle gang. De Kmar richt zich (met name) op versterking van de beveiliging van de burgerluchtvaart en de BSB in het kader van de persoonsbeveiliging. Voorts is een start gemaakt met de uitbreiding van de Bijzondere dienst Veiligheid van de Kmar. De werving en selectieprocedures bij het Korps Landelijke Politiediensten (KLPD) (persoonsbeveiliging, terreurbestrijding en mensensmokkel) is bijna afgerond. Bij de korpsen is ingezet op het versterken van regionale infodesks en uitbreiden van Regionale inlichtingendiensten (RID). Inmiddels is bij een aantal RID.s de vacatures vervuld.


* Procedurele en inhoudelijke aspecten aangaande persoonsbeveiliging

Zowel de 11e september 2001 als de gebeurtenissen van 6 mei van dit jaar hebben er toe geleid dat er intensievere aandacht geschonken wordt aan het aspect persoonsbeveiliging. Concreet betekent dit dat er gewerkt wordt aan permanente monitoring van een aantal functionarissen, teneinde, indien daar aanleiding toe is, op snelle wijze te kunnen voorzien in noodzakelijke maatregelen. Een en ander heeft zijn weerslag (zie boven) op de sterkte van de diensten die met persoonsbeveiliging zijn belast. Door middel van een bijstandsconstructie is, vooruitlopend op de nieuwe instroom, voorzien in bijstand voor langere duur.


* Intensivering informatie-uitwisseling inlichtingen en veiligheidsdiensten

De AIVD en de MIVD hebben na 11 september vorig jaar de activiteiten op het gebied van de bestrijding van terrorisme fors uitgebreid.

Nationaal maar vooral internationaal is de samenwerking extra aangezet.
Bijzondere initiatieven als meer doelgerichte samenwerking, niet alleen bilateraal maar ook multilateraal, zijn daarbij door de AIVD en de MIVD genomen. Veel aandacht is er voor internationale afstemming over dreigingsanalyse. Daardoor kon nationaal adequaat advies over veiligheidsmaatregelen worden gegeven en zijn diverse ambtsberichten aanleiding geweest tot een reeks van aanhoudingen (zie onder punt 5 aanhoudingen).


* NBC-terrorisme

De acties inzake NBC-terrorisme zoals ze in de 4e voortgangsrapportage staan zijn inmiddels voor een deel afgerond. Implementatie van de diverse intensiveringprojecten zal in 2002, 2003 en 2004 plaatsvinden.


* Project Bescherming vitale infrastructuur
De eerste stap van het projectplan wordt thans in interdepartementaal verband afgerond. Dit betreft een quick-scan inventarisatie van vitale producten en -diensten. In de maand september zullen hiertoe een 15 tal werksessies worden gehouden met alle vitale sectoren in Nederland. Begin oktober volgen dan 2 expertsessies. De uitkomsten van de bijeenkomsten vormen de basis voor het eindrapport van TNO inzake de inventarisatie van alle vitale diensten en producten in Nederland en hun onderlinge afhankelijkheid. Volgens planning zal het rapport in december in de MR kunnen worden besproken. Met het eindrapport zijn de eerste twee stappen van het stappenplan ingevuld. Het totale project loopt tot april 2004.


* Intensivering van de onderlinge afstemming en beleidscoördinatie;

In dit verband wijs ik op de onlangs ingestelde Raad voor de Veiligheid als onderraad van de Ministerraad. De beleidsonderwerpen die in deze onderraad worden besproken zijn: beleid en uitvoering van integraal veiligheidsbeleid (nationaal en internationaal, onder andere op de gebieden rampenbeheersing, terrorismebestrijding en rechtshandhaving.


4. Islamitisch terrorisme

Er is geen aanleiding aan te nemen dat de dreiging van islamitisch terrorisme, zoals die op 11 september 2001 een nieuwe dimensie kreeg, is afgenomen. Nederland neemt hierbij in dit opzicht geen bijzondere plaats in, maar is vergelijkbaar met de ons omringende landen. Dit, ondanks de vele verstorende activiteiten tot dusver van inlichtingen- en veiligheidsdiensten, justitie / politie, door militair optreden en ondanks getroffen veiligheidsmaatregelen. Op dit moment zijn er geen concrete aanwijzingen voor ophanden zijnde aanslagen in Nederland of tegen Nederlandse belangen in het buitenland.

Niet langer kan slechts gesproken worden van een dreiging van buiten af, waarbij met logistieke steun in West-Europese landen terroristische activiteiten worden ontplooid door mensen van buiten Europa.

Ook in West-Europa wordt de dreiging gegenereerd met een toenemende organisatiegraad. Zo wordt vanuit Westerse samenlevingen ondersteuning verleend aan geweldsactiviteiten elders en oefenen in het Westen verblijvende radicale moslims, voormalige islamitische strijders (mujahedeen) een radicaliserende invloed uit op leden van meer gevestigde islamitische gemeenschappen in Westerse samenlevingen. Dit heeft inmiddels, ook in Nederland, geleid tot rekrutering van jonge moslims voor de islamitische strijd. Via goed werkende internationale ondersteuningsnetwerken worden reizen naar terroristische trainingskampen elders gefaciliteerd. Neveneffect van dit alles is toenemende criminaliteit ter facilitering. Het gaat hier om strafbare handelingen, variërend van handel in valse persoondocumenten tot valse asielaanvragen, handel in valse Sofi-nummers, verboden wapenbezit en betrokkenheid bij drugshandel.

De regering blijft zich inzetten voor een zo effectief mogelijke bestrijding van terroristische groeperingen en eventuele mantelorganisaties, door middel
van de verdere ontwikkeling van het instrumentarium, zowel in nationaal als in Europees verband.


5. Aanhoudingen

In een onderzoek naar een netwerk van extremistische moslims zijn vrijdag 30 augustus jl. twaalf verdachten aangehouden. De verdachten zijn aangehouden in Rotterdam (2), Eindhoven (5), Den Helder (2), Roosendaal (1) en Den Bosch (2). Acht van hen zijn inmiddels voorgeleid aan de rechter-commissaris in Rotterdam en, op een na, in bewaring gesteld. Vier andere verdachten bleken na hun aanhouding voorshands niet bij het strafrechtelijk onderzoek betrokken te zijn.
Het netwerk wordt verdacht van de ondersteuning van Al Qa¡da. Het gaat om materiele, financiële en logistieke diensten. Het vermoeden bestaat dat het netwerk strijders werft voor de internationale Jihad, de gewapende strijd tegen vijanden van de islam. Deze strijders worden voorbereid om te worden uitgezonden naar het strijdtoneel en als martelaar te sterven.
Het onderzoek staat onder leiding van het Landelijk Parket en wordt uitgevoerd door het Korps landelijke politiediensten (KLPD). De recente arrestaties geven aan dat alertheid geboden blijft.


6. Tot slot

De aanslagen van 11 september 2001 en de weerslag daarvan op onze samenleving hebben de broosheid van de maatschappelijke verhoudingen tussen bevolkingsgroepen van verschillende herkomst blootgelegd.

Enerzijds is een toename gebleken van gevoelens van onveiligheid en wantrouwen ten opzichte van vooral burgers met een islamitische achtergrond. Feitelijk bleken enkele radicale islamitische groepen in ons land actief te zijn die een gevaar vormen voor de democratische rechtsorde. Anderzijds waren er ook vijandigheden en discriminerende uitingen jegens moslims.

Veel moslims hadden het gevoel dat alle moslims over één kam werden geschoren met de daders van de terroristische aanslagen en voelden zich gestigmatiseerd door het ongenuanceerde en zelfs aperte vijandbeeld dat van de islam is ontstaan.

Dit alles heeft nog eens duidelijk gemaakt dat het versterken van sociale cohesie over culturele en etnische grenzen heen grote prioriteit heeft. Zoals het Strategisch Akkoord ook realistisch stelt: .effectieve integratie is een zaak van lange adem en van wederzijdse aanpassing..
Daartoe zullen overheden dialoog en ontmoeting tussen autochtone en allochtone burgers en respect voor elkaars achtergronden waar mogelijk blijven bevorderen. Inburgering van migranten, niet alleen omwille van het leren beheersen van de Nederlandse taal, maar ook van het leren kennen en ervaren van de Nederlandse samenleving, blijft een belangrijk .en verplicht- instrument van integratiebeleid. Van leden van etnische minderheden wordt verwacht dat zij zich inzetten om de nodige kennis op te doen om als burgers van ons land te handelen, zelfstandig in hun levensonderhoud te voorzien en de democratische rechtsorde eerbiedigen. Van de autochtone Nederlandse burgers wordt verwacht dat zij zich voor het integratieproces van minderheden openstellen. Tegen opvattingen en gedragingen die in strijd zijn met de elementaire waarden van onze samenleving en met de geldende wet- en regelgeving, zal krachtig worden opgetreden.

Aan de vooravond van de herdenking van de ramp van 11 september 2001 is het geboden de verbanden tussen de diverse activiteiten te benadrukken en de aandacht te richten op het ontwikkelen van een geïntegreerde visie op terrorismebestrijding. Dit zal ook in het komende jaar een punt van aandacht blijven.

Wij vertrouwen erop u hiermee -voor dit moment- voldoende te hebben geïnformeerd

De Minister van Justitie,

De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,

10 sep 02 14:12