VSNU



VSNU-persbericht
Datum: 5 september 2002

Opleidingen onder druk, maar kwaliteit in orde. Kwaliteit universitaire opleidingen Informatica is redelijk goed tot goed, voedende rol komt minder uit de verf.

Op donderdag 5 september zal tijdens het ICT-Kenniscongres in het Nederlandscongerscentrum in Den Haag het visitatierapport van de Nederlandse universitaire opleidingen (Technische) Informatica aangeboden worden door de voorzitter van de visitatiecommissie, de heer Prof. Dr. Gregor Engels aan de voorzitter van de VSNU, mr. Ed d'Hondt.

De visitatiecommissie heeft geconstateerd dat de kwaliteit van de opleidingen in het algemeen redelijk goed tot goed is. Dit ondanks het feit dat de opleidingen de afgelopen jaren onder aanzienlijke druk hebben gestaan. Voorbeelden van deze druk zijn de steeds grotere aantallen studenten die op de opleidingen afkomen terwijl de financiering daarbij achterblijft, de snelle ontwikkelingen in het vakgebied die regelmatige aanpassing van de inhoud van het curriculum nodig maken, en de concurrentiekracht van de markt waardoor soms vacatures in de wetenschappelijke staf te lang openstaan.

Tegelijkertijd heeft het vakgebied zich weten te ontwikkelen tot een relatief zelfstandig vakgebied binnen de universiteiten en het wordt tijd dat de Informatica binnen de universiteit een grotere zelfstandigheid toekomt. Op die wijze zal de discipline beter in staat zijn om haar belangrijke, 'voedende' rol ten opzichte van verwante disciplines als Kunstmatige Intelligentie en Informatiekunde optimaal te vervullen.

Het beeld dat studenten hebben die aan de opleiding beginnen, komt vaak niet overeen met de werkelijkheid. . Zo bevat de opleiding bv. een aanzienlijke component wiskunde. Deze situatie drukt het rendement van de opleidingen. De uitval zou minder kunnen worden als bijvoorbeeld op het VWO de leerlingen al in aanraking zouden komen met Informatica als volwaardig vak. Wellicht zouden er dan minder studenten kiezen voor de opleiding (Technische) Informatica, maar de studenten die wel instromen, zullen naar verwachting een hoger rendement opleveren.

De commissie roept de opleidingen op om bij de inhoud van het vak vooral ook aandacht te besteden aan evolutie van bestaande complexe systemen en niet uitsluitend aan de creatie van nieuwe systemen. De praktijk van alledag leert nl. dat aspecten als aanpassing, onderhoud en beveiliging relatief vaker voorkomen dan de introductie van geheel nieuwe zaken. Tenslotte meent de commissie dat verschillende opleidingen de komende jaren meer werk moeten maken van de interne kwaliteitszorg.



VSNU