Ingezonden persbericht


Bijgaand ontvangt u onder embargo tot vanmiddag 13.00 uur de speech die CBL-voorzitter Klaas van den Doel vanmiddag zal houden tijdens de officiele start van de promotiecampagne biologisch.

Supermarkten haken in op de landelijke campagne met eigen activiteiten om biologisch onder de aandacht te brengen van hun klanten. Zij investeren hiermee 4,5 miljoen euro in de promotie van biologische producten.

Daarnaast heeft het CBL plannen voor een opleidingstraject om winkelmedewerkers nog beter te informeren over biologisch, middels een instructievideo/dvd, instructiebrochure en campagnekrant. Dit materiaal zal ook opgenomen worden in het CBL-lesmateriaal voor het CBL-opleidingenhuis, dat supermarktmedewerkers opleidt voor een baan in de supermarkt.

Meer informatie over bijvoorbeeld het opleidingenhuis alsmede een foto van de heer Van den Doel vindt u op www.cbl.nl

Met vriendelijke groet,
Miranda M.G. Boer
Hoofd PR en Voorlichting CBL

070-3376200
06-51502772

KLAAS VAN DEN DOEL, VOORZITTER VAN HET CENTRAAL BUREAU LEVENSMIDDELENHANDEL, TIJDENS DE OFFICIËLE START VAN DE BIOLOGISCHE CAMPAGNE OP 11 SEPTEMBER 2002

Dames en heren,
Na een lange periode van voorbereiding is het dan nu zo ver. De start van de promotie en voorlichtingscampagne voor biologische producten. Het unieke is dat hier sprake is van een zeer geïntegreerde samenwerking. Dat verklaart tevens de lange aanlooptijd.

De Nederlandse supermarkten, verenigd in het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel, staan ook in de startblokken om met eigen activiteiten in te haken op deze landelijke campagne. Biologisch heeft een vaste plaats gekregen in het schap van de supermarkt. Het product is te koop en voorradig, echter nu moeten we werken aan vraag en omloopsnelheid.

isch. Waren Was de aankoop van biologische producten eerst voorbehouden aan een beperkte groep consumenten. Tegenwoordig kopen steeds meer klanten wel eens een biologisch product. Uit onderzoek blijkt dat 20% regelmatig EKO-producten koopt. Uit eigen onderzoek weten we dat de groep die wel eens biologisch koopt nog groter is, namelijk 55%. Supermarkten zijn dit jaar voor het eerst het belangrijkste kanaal waarlangs EKO-producten worden verkocht.

Wij willen, klanten die nu af en toe biologisch kopen, ertoe aanzetten om dat vaker en regelmatiger te doen. Het assortiment biologische producten neemt nog steeds toe in de supermarkt en we willen onze klanten daar graag bekend mee maken. Dat is ook nodig om de producten vers en redelijk kostendekkend te houden. De nu gestarte campagne wordt zeer breed gedragen in de achterban van het CBL. Allerlei activiteiten zijn gepland, die inhaken op de landelijke campagne die vandaag aan u is gepresenteerd. Want waar kun je dat beter doen dan op de winkelvloer? Supermarkten doen dat met demonstraties en proeverijen, speciale schapkaarten, maar ook artikelen in de consumentenmagazines en in de folders. Al met al hebben de supermarkten met steun van het ministerie van LNV activiteiten voorbereid waarmee zij een bedrag van maar liefst 4,5 miljoen euro investeren.

Een tweede belangrijke stap is goede voorlichting op de winkelvloer. Om de campagne succesvol te laten zijn is een goede instructie en voorlichting richting winkelpersoneel essentieel, deze vormt immers het eerste aanspreekpunt voor de klant. De klant die vragen heeft rondom biologisch moet voor een antwoord bij de verkoopmedewerkers terechtkunnen. Als onderdeel van deze campagne willen wij daarom als onderdeel van de campagne binnenkort ook een brede voorlichtingscampagne voor winkelpersoneel starten. Doel van deze activiteit is de 200.000 medewerkers van de 5.000 supermarkten die ons land telt te informeren en te enthousiasmeren. Deze voorlichtingscampagne sluit ook goed aan op onze biologische website. Wij denken aan een instructievideo of dvd, artikelen in vakbladen, een instructiebrochure en een campagnekrant. Het instructiemateriaal zal ook opgenomen worden in de CBL-lesboeken van het CBL-opleidingenhuis. Naast alle extra promotie krijgen biologische producten bij de supermarkten al ook langer de kans om zich waar te maken. Schapruimte is beperkt, dus als een product onvoldoende aanslaat bij de consument, moet het plaatsmaken voor een ander product. Biologische producten houden we langer in het assortiment, krijgen meer ruimte omdat consumenten misschien meer tijd nodig hebben om aan deze producten te wennen en ze eens te proberen. Favoriseren van Biologische producten zou je kunnen zeggen. We moeten ons echter blijven realiseren dat de consument uiteindelijk zelf bepaald of ze een product wel of niet koopt.

Dames en heren,
Een punt van aandacht en zorg is het aanbod. We hopen dat met de landelijke campagne van de Task Force niet alleen de consument enthousiast wordt, maar dat ook boeren en tuinders warm lopen voor biologisch. Omdat supermarkten graag biologisch het hele jaar door in al hun winkels willen aanbieden, moet nu vaak buiten Nederland worden bijgekocht. Typisch Hollandse producten zoals winterpeen komen lang niet altijd uit ons land. Ons uitgangspunt is, dat zo dichtbij mogelijk ingekocht dient te worden. Om verzekerd te zijn van aanbod streven supermarkten er steeds meer naar zoveel mogelijk te kopen middels raam-/jaar-/ en seizoencontracten. Met ketenprojecten, opgezet door de Task Force, komt ook dit steeds beter van de grond. Ik noem hier bijvoorbeeld het initiatief van Stichting Oerbrood en het convenant biologische varkenshouderij waarvan het CBL medeondertekenaar is.

Dames en heren, de supermarkt branche gelooft in de nieuwe geïntegreerde aanpak, wij zijn er klaar voor en wij gaan ervoor. Biologisch, ook voor supermarkten heel logisch.

Bedankt voor uw aandacht.