Gemeente Haarlem
Grote Markt 2
Postbus 511
2003 PB Haarlem
Tel. 023-511 3000

10 september 2002
M. Mijnlieff
023-5113866
110/2002
Gemeente Haarlem, sector Stedelijke Ontwikkeling

Persbericht




Masterplan Spoorzone door BVR
Datum
Informatie bij
Telefoon
Nummer

BVR - adviseurs stedelijke ontwikkeling, landschap en infrastructuur - gaat het Haarlemse Masterplan Spoorzone maken. Dat heeft het college van Burgemeester en Wethouders op dinsdag 10 september besloten. Het college had de keuze uit maar liefst tien gerenommeerde bureaus. Deze bureaus hadden - in het kader van de Europese aanbesteding - een offerte ingediend. Als de contractonderhandelingen goed verlopen, starten BVR en de gemeente eind september met het voorlopig ontwerp van het Masterplan. Eind november ligt er al een voorlopig ontwerp dat met de vele partijen besproken kan worden. Het definitieve ontwerp is dan nog voor de zomer van 2003 in de inspraak.

Oordelen
De offertes zijn per bureau eerst beoordeeld op deskundigheid, het aankunnen van een complexe opdracht, kwaliteit van de onderneming, eventueel in te huren externen, en referentieprojecten van het bureau. Na deze beoordeling bleven er drie bureaus over: BVR, Royal Haskoning en VHP. Deze bureaus zijn vervolgens beoordeeld op hun plan van aanpak, de kosten, de marktpositie van het bureau en de communicatie met het bestuur. Uiteindelijk is BVR naar boven gekomen als winnaar. Hun plan van aanpak was het sterkst en er was waardering voor de manier waarop zij het bestuur betrekken bij het maken van het plan. Royal Haskoning en VHP zijn gelijkwaardig tweede. De gemeente gaat nu met BVR de onderhandelingen starten.

Masterplan samen maken
BVR en de gemeente maken gezamenlijk het Masterplan. Deskundigen van de gemeente en BVR werken in de komende maanden eerst aan het Voorlopig Ontwerp Masterplan. Dat is in november klaar. Dan start de maand van de Spoorzone. Haarlem mag zijn zegje doen over dit Voorlopig Ontwerp. Er zullen verschillende activiteiten worden georganiseerd om de discussie over wat er in de Spoorzone kan, mag of moet komen boven tafel te krijgen. De resultaten uit deze discussieronde worden gebruikt om het Voorlopig Ontwerp om te zetten in een Definitief Ontwerp. Uiteindelijk gaat het Masterplan in het voorjaar 2003 in de inspraak.

Wat komt er in het Masterplan Spoorzone
In het Masterplan Spoorzone staan de mogelijke ontwikkelingen voor een langgerekt gebied in Haarlem: van station Haarlem-Spaarnwoude in het oosten tot en met de zogenaamde Spoorwegdriehoek in het westen. Eerder dit jaar maakte de gemeente en BVR de 'bouwstenen' voor een Masterplan. Dat was een inventarisatie van de mogelijkheden voor dit gebied: waar kan meer bebouwing komen, hoe gaat het verkeer door (of langs) de stad, waar is meer mogelijk voor groen. Er zijn in het hele gebied 'knooppunten' aangewezen waar de aandacht zich op gaat richten. Bijvoorbeeld een beter openbaar vervoersknooppunt rond station Haarlem of het ontwikkelen van de oostoever van het Spaarne tussen Molen de Adriaan en het EBH-terrein. Een Masterplan geeft gedetailleerder aan hoeveel woningen, kantoren en bedrijven, groen, wegen en water er op welke plaats kan komen.