HOOFDBEDRIJFSCHAP DETAILHANDEL

Biologisch vlees steeds populairder

De totale consumptieve bestedingen aan vlees en vleeswaren in 2001 bedroegen 4.790 miljoen euro. Dit houdt in dat er per hoofd van de Nederlandse bevolking gemiddeld 300 euro aan vlees en vleeswaren is besteed. Biologisch vlees mag zich verheugen in een nog steeds toenemende populariteit. Ongeveer 9% van alle huishoudens heeft in 2001 wel eens varkensvlees met een EKO-keurmerk gekocht en 4% EKO-rundvlees. De verwachting is dat het marktaandeel van EKO-vlees kan groeien tot tussen 5 en 10% van de gehele markt. Dit blijkt uit het rapport 'Branches in Detail Slagerijen' van het Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD).

In de loop der jaren zijn de consumptieve bestedingen aan rundvlees- en varkensvleesproducten en aan vleeswaren en -conserven in volume gedaald, terwijl de prijzen wel toenamen. De bestedingen bij 'ander' vlees (onder meer paardenvlees, lams- en schapenvlees) en bij kip en kalkoen zijn daarentegen in volume gestegen. Ook kiest de consument steeds vaker voor biologisch vlees.
In totaal is het verbruik van vlees per hoofd van de Nederlandse bevolking in 2001 sterk gedaald naar een gemiddelde van 86,1 kilo. Steeds meer consumenten geven de voorkeur aan gemaksvoedsel, zoals kant-en-klaarmaaltijden en snacks. Daarnaast besteedt de Nederlander meer geld aan het eten buiten de deur. Hierdoor neemt het aandeel in het totale vleesverbruik van de horeca toe en ook het aandeel van het vleesverbruik van bedrijfskantines groeit. Dit alles gaat ten koste van de bestedingen aan vlees bij slagerijen en supermarkten.

Op vier van de vijf marktsegmenten hebben de supermarkten het grootste marktaandeel, zijnde 70% of meer; alleen bij rundvlees is dit enigszins lager (63%). Bij het marktsegment 'ander' vlees is het marktaandeel van de slagerijen met een kleine 40% verreweg het grootste. De consument is eerder geneigd om speciale vleessoorten bij de slagerij te kopen. Het marktaandeel van de slagerijen varieert van 18% bij het pluimveevlees tot circa 40% bij 'ander' vlees.

De slagerbranche telde in 2000 3.370 ondernemingen met in totaal 3.568 winkels. Het aantal winkels daalde harder (-7%) dan het aantal ondernemingen (-1%). De slagerijen realiseerden in 2000 een gezamenlijke omzet van 1.368 miljoen euro exclusief BTW. Dit is 5% meer dan in 1999. Volgens voorlopige cijfers is ook in 2001 de omzet met 4,9% gestegen.

Branches in Detail Slagerijen
Meer informatie over het rapport 'Branches in Detail Slagerijen' kunt u vinden op www.hbd.nl. Het rapport is tegen betaling van euro 7,50 per exemplaar te bestellen (exclusief BTW en verzend- en administratiekosten) per e-mail: bestel@hbd.nl, via de HBD-bestellijn: tel. 0800 023 02 05 (gratis) of per fax 070 338 57 11.

Noot voor de redactie/