Provincie Limburg

Montzenlijn kan beter worden benut voor goederenvervoer

Uitkomst onderzoek:

Het spoortraject van Antwerpen naar Mönchengladbach via de Montzenlijn is de belangrijkste route voor het goederenvervoer tussen de haven van Antwerpen en het Roergebied. Zodra de huidige renovatie van het Geuldalviaduct bij Moresnet gereed is en als een aantal andere technische maatregelen gerealiseerd worden, is de huidige capaciteitsreserve op deze lijn waarschijnlijk voldoende om de groeiende goederenstroom op middellange termijn te kunnen afwikkelen. Dat blijkt uit een quick scan, die Gedeputeerde Staten hebben laten uitvoeren naar de mogelijkheden van de Montzenlijn.

Tot de problemen die nog opgelost moeten worden, horen de elektrificatie van de spoorlijn tussen Montzen en de Belgisch-Duitse grens bij Gemmenich en de aanleg van een ongelijkvloerse kruising nodig omdat het treinverkeer in België links rijdt en in Duitsland rechts.

Het onderzoek is in opdracht van de Provincie Limburg uitgevoerd door de Ingenieurgruppe IVV. Het ingenieursbureau heeft bij het uitvoeren van het onderzoek een aantal gegevens moeten inschatten omdat enkele kwantitatieve gegevens niet beschikbaar waren. Het bureau kon ook de kosten van de noodzakelijke aanpassingen aan de lijn niet inschatten, dit vanwege het ontbreken van gegevens, o.a. van de Duitse en de Belgische spoorwegen.

GS hebben het onderzoek toegestuurd aan de Vaste Commissie voor Verkeer en Waterstaat.
11-9-2002 12:48