Haagse Hogeschool

Header Lectoraten Home

Lectoraat Haagse Hogeschool

Inleiding

De introductie van lectoren in het hoger beroepsonderwijs kan worden beschouwd als een weloverwogen poging om zowel de kwaliteit van dit onderwijs als de professionaliteit van degenen die daarbij rechtstreeks betrokken zijn op een aan de eisen van de tijd aangepast plan te brengen. Daarvoor bestaan goede redenen. Ontwikkelingen in economie en samenleving hebben geleid tot een situatie waarin niet langer kan worden volstaan met een betrekkelijk passieve overdracht van een vast 'pakket' van vooral elders ontwikkelde inzichten. Om adequaat te kunnen opereren moeten de instellingen en onderwijsgevenden in het hoger beroepsonderwijs ook zélf actief met kennisverwerving en - toepassing bezig zijn.

Een en ander markeert een doorbraak in de ontwikkeling van de hogescholen van een 'zuiver' onderwijsinstituut naar veelzijdige kenniscentra waarin onderwijs, toegepast onderzoek en advies op een passende schaal samengaan. Daarbij is een initiërende en stimulerende taak toegedacht aan hooggekwalificeerde lectoren en de rond dezen te formeren kenniskringen. Binnen de kenniskringen wordt de expertise op het desbetreffende aandachtsgebied (domein) gebundeld en uitgebouwd. Onder supervisie van de lector worden de werkzaamheden zodanig ingericht dat zij inhoud geven aan de taakverbreding van de hogeschool. Dit betekent dat de kenniskringen een bijdrage (moeten) leveren aan onderwijs, onderzoek en advies en dat zij als zodanig óók extern herkenbaar én 'aanspreekbaar' zijn. Op deze wijze alsook door het systematisch vrij maken van ruimte voor een gerichte verdere ontwikkeling van vakinhoudelijke competenties wordt tevens bijgedragen aan de professionalisering annex functieverbreding van docenten.

Het lectoraat is één van de wegen waarlangs de Haagse Hogeschool vorm geeft aan haar ambitie om te fungeren als kenniscentrum in de regio. Nader uitgewerkt betekent dit dat van elk afzonderlijk lectoraat een bijdrage wordt verwacht aan * het verzorgen van onderwijs dat zowel optimaal aansluit bij de beroepspraktijk als een pro-actieve bijdrage levert aan de vernieuwing daarvan; * de ontwikkeling of bestendiging van solide samenwerkingsrelaties met de regionale bedrijven en instellingen, en * de ontwikkeling van een praktijkgerichte onderzoeksfunctie.

Daarbij zijn samenwerking en onderzoek geen doel op zich maar ontlenen deze activiteiten hun betekenis met name aan de bijdrage die zij leveren aan de core business van de hogeschool: het ontwikkelen en verzorgen van initieel (bachelors), postinitieel (waaronder masters) en cursorisch onderwijs dat naar inhoud en uitvoering met de besten kan wedijveren.

Op grond van het voorgaande en gegeven haar actuele concentratie op de ontwikkeling van het competentieleren heeft de Haagse Hogeschool zich bij de keuze van vraagstukken (kennisgebieden) met voldoende relevantie voor het inrichten van lectoraten en kenniskringen laten leiden door de navolgende criteria: * het lectoraat kent een multi - of interdisciplinair werkterrein; * het domein van het lectoraat is breed geconcipieerd en derhalve voor meerdere opleidingen van belang; * het lectoraat biedt voldoende mogelijkheden voor een vernieuwende input in het onderwijs van de hogeschool; * het lectoraat heeft een bijzondere externe relevantie, d.w.z. is bij voorkeur en in hoge mate gericht op vernieuwende maatschappelijke initiatieven in de specifieke, grootstedelijke constellatie van de regio waarvan de hogeschool deel uitmaakt; * het lectoraat biedt voldoende mogelijkheden voor een vruchtbare wisselwerking met de beroepspraktijk (onderzoek, advies, kennisoverdracht).

De lectoraten Grootstedelijke Ontwikkeling; Informatie Techniek en Samenleving, en Jeugd en Opvoeding zijn de eerste resultaten van dit keuzeproces. Klik hier voor meer informatie over deze lectoraten.

Voor vragen of opmerkingen: webmaster Laatste herziening: 11-09-02