Nederlands Extreme Blue-project onderzoekt personalisatie en profiling IBM biedt getalenteerde stagiairs unieke uitdaging

Amsterdam, 3 september 2002 - Deze zomer werken vijf Nederlandse stagiairs samen om IBM meer inzicht te geven in de problemen van gepersonaliseerde applicaties en websites. Het project, dat Extreme Profiling is gedoopt, maakt deel uit van het omvangrijke, internationale Extreme Blue-initiatief. Hiermee wil IBM getalenteerde studenten extra kansen bieden.

Extreme Blue biedt teams van getalenteerde studenten een uitdagend, kortlopend en innovatief technologieproject. De studenten werken bij IBM-laboratoria over de hele wereld en kunnen gebruikmaken van de kennis en expertise die IBM-medewerkers aandragen. De projecten zullen naar verwachting tastbare resultaten opleveren, die hun weg vinden naar nieuwe oplossingen, patent-aanvragen, business-opportunities of productontwikkelingen.

Het Nederlandse team bestaat uit vijf studenten: twee vrouwen en drie mannen. Zo omvat Extreme Profiling twee IT-studenten die meer uit bestaande systemen proberen te halen dan ooit tevoren, gebruik makend van de nieuwste technologie. Daarnaast onderzoeken een studente psychologie en een user interface-ontwerpster uit welke elementen een profiel opgebouwd zou kunnen worden, of en hoe de eigenaar onderdelen van zijn profiel wil gebruiken om bijvoorbeeld navigatie en informatie te personaliseren, hoe gebruikers hun profielen willen beheren, en hoe de privacy gewaarborgd kan worden. Het doel is een interface die altijd perfect aansluit op de manier van denken en werken van de gebruiker. Als vijfde lid van het team is een bedrijfskunde-student aangetrokken, die marketingaspecten onderzoekt en de bedrijfskundige kansen in kaart probeert te brengen als gevolg van dit project.

In Extreme Blue zijn de Europese projecten ondergebracht in Duitsland, Israël, het Verenigd Koninkrijk, Zwitserland, Frankrijk en Nederland. Extreme Profiling, het Nederlandse project, richt zich op de ultieme personalisatie; inhoud en navigatie van websites, applicaties en services die precies doen wat elke individuele gebruiker wil. De technologie die hiervoor nodig is, staat in de kinderschoenen en het is de uitdaging van de studenten om deze maximaal aan te wenden. Ook het gebruik ervan vormt een struikelblok, onder meer door conflicten op het gebied van privacy. De Extreme Profiling-teamleden onderzoeken daarom hoe gebruikersprofielen en gegevens op een gebruiksvriendelijke manier kunnen worden afgeleid en bijgehouden. Het project benadert het probleem zowel vanuit de technologische mogelijkheden als vanuit de gebruiker: psychologische aspecten en vormgeving van de interface staan centraal.

Op donderdag 12 september worden de resultaten bekend gemaakt van het IBM-project Extreme Profiling, waaraan vijf studenten hebben meegewerkt. Dit Nederlandse project richt zich op de ultieme personalisatie; inhoud en navigatie van websites, applicaties en services die precies doen wat elke individuele gebruiker wil.

De Extreme Profiling-teamleden hebben onderzocht hoe gebruikersprofielen en gegevens op een gebruiksvriendelijke manier kunnen worden afgeleid en bijgehouden. Het project benadert het probleem zowel vanuit de technologische mogelijkheden als vanuit de gebruiker: psychologische aspecten en vormgeving van de interface staan centraal.

Mocht u interesse hebben in de resultaten en/of onderzoeksmethoden van Extreme Profiling, dan heeft u de mogelijkheid om van gedachten te wisselen met:

- Nelleke van Wouwen, studente psychologie aan de Universiteit Leiden, - Rutger Buizen, student economische studies aan de Erasmus Universiteit - Djeevan Schiferli, projectleider van Extreme Profiling /Consultant Knowledge & Content Management

De interviews kunnen telefonisch worden afgenomen. Ik hoor graag of u hiervoor interesse heeft.

Met vriendelijke groet,

Tara van Oyen Brodeur Worldwide Overschiestraat 55 1062 HN Amsterdam Tel: 020 346 20 00 Fax: 020 669 72 65 internet: http://www.brodeurnl.com Ingezonden persbericht