Beers Bedrijfsauto

Scania op de IAA 2002
Visies, concepten en realiteit

---

11/09/2002
Scania is dit jaar te vinden op stand C04 in hal nr. 17 op de bedrijfsautotentoonstelling IAA in Hannover (Duitsland). Met een vloeroppervlak van 3.335 m² is dit de grootste stand die Scania ooit heeft gehad. Onderstaand volgt een overzicht van de belangrijkste Scania producten die te zien zijn en het belangrijkste Scania nieuws:


· Gehele productreeks vertegenwoordigd met 8 vrachtauto's en 4 bussen/touringcars voor alle soorten toepassingen
· Wereldpremière: nieuwe 420 pk motor met hoog koppel in de krachtige 12-liter motorenfamilie

· Nieuwe, prestigieuze touringcar: Scania Irizar PB Gran Turismo
· Scania eXc: verlengde slaapcabine met nieuw interieurconcept
· Scania STAX: concept torpedomodel voor de toekomst
· 1.000.000 Scania vrachtauto's geproduceerd in de afgelopen 100 jaar Vrachtauto's
De acht bakwagens en trekkers op de stand laten zien dat Scania met haar unieke modulaire specificatiesysteem voor een breed scala van vervoerstoepassingen een oplossing in huis heeft. De voertuigen op de IAA variëren van het topmodel, een trekker met 580 pk V8 motor in een speciale uitvoering, en krachtige voertuigen voor werk in de bouw tot een 230 pk distributie-auto. Alle opties voor de aandrijflijn zijn vertegenwoordigd, inclusief de nieuwe 420 pk 12-liter motor met zijn hoge koppel. Tevens zijn er voorbeelden te zien van hoe het voertuig af-fabriek kan worden geprepareerd voor het aanbrengen van de opbouw.

Bussen en touringcars
De bussen van Scania profiteren van alle onderzoeks- en ontwikkelingswerkzaamheden die door Scania's Technisch Centrum in Södertälje (Zweden) worden uitgevoerd. Waar mogelijk worden voor de bussen en touringcars dezelfde ontwerpen en componenten als bij de vrachtauto's gebruikt. Dit betekent dat service en onderhoud gemakkelijker uit te voeren zijn en dat de onderdelen snel leverbaar zijn, in lijn met Scania's modulaire concept.

Op de IAA staan twee exemplaren van de luxueuze touringcar Scania Irizar PB Gran Turismo. Hiermee wordt het begin van de verkoop van dit model in geheel Europa gemarkeerd. Deze touringcar onderscheidt zich met zijn geavanceerde styling duidelijk van de concurrentie en is standaard al zeer compleet uitgerust, met diverse innovaties; zowel in het interieur als aan het exterieur. Ook kunnen bezoekers een nieuwe Scania Irizar Century Classic touringcar en een Scania OmniLink bus voor stad- en streekvervoer bekijken. Deze laatste is volledig van aluminium gemaakt en wordt niet alleen in Zweden gebouwd (door Scania's busbedrijf Omni Katrineholm AB), maar ook in Polen en Rusland.

Conceptauto's: Voor de twee conceptauto's is een speciaal gedeelte van de stand gereserveerd. Scania wil hiermee de belangstelling voor dit soort auto's bij Europese vrachtautoprofessionals peilen. Er zijn medewerkers van Scania's stylingafdeling aanwezig om uitleg te geven en de reacties te noteren.

Scania eXc is de 9e full-size vrachtauto op de stand. Deze is voorzien van een verlengde Topline cabine met een nieuw interieurconcept. Hij is geconfigureerd als lange-afstandstrekker met een cabine die 1,3 m langer is dan een standaard slaapcabine. De afstand van de bumper tot de achterwand van de cabine is even groot als bij Scania's Torpedo slaapcabine. Dankzij de extra lengte is een uitzonderlijk ruim en comfortabel interieur ontstaan dat ideaal is voor trans- en intercontinentaal vervoer dat meerdere weken kan duren. Het verruimen van de maximum voertuiglengte voor dit type vervoer zou het comfort en de veiligheid aanzienlijk doen toenemen.

Scania STAX - het concept Torpedomodel - is een model met een schaal van 1:4. Scania heeft dit concept ontworpen om uit te vinden hoe vervoerders over de toekomst van torpedomodellen denken. Spelen zij alleen de rol van opvallende "imagodragers", of is er voor hen ook een toekomst weggelegd als praktische transportoplossing die de chauffeur een grote leefruimte en superieur comfort biedt?

Telematica: In een speciale studio op de stand worden verschillende telematica en fleet management oplossingen gepresenteerd. Hiertoe behoren onder meer de nieuwste versie van Scania's Fleet Management Systeem met geïntegreerde communicatie en een kantoorinterface via het Internet, een nieuwe kaarttoepassing en de integratie met de logistieke systemen van gedas logiweb.

Jubileum: Scania viert dit jaar dat zij 100 jaar vrachtauto's produceert en dit jubileum valt samen met de productie van de
1.000.000ste vrachtauto van Scania (Zie het aparte persbericht en het supplement bij Scania World).

Vrachtauto's voor internationaal vervoer

Powerline topmodel - trekker voor internationaal vervoer Scania R164 LA4x2NA 580 Topline

Cabine Topline slaapcabine met hoog dak (CR19T) Motor 580 pk/427 kW, 16-liter V8 (DC16 01)

2.700 Nm bij 1.100-1.300 omw/min
Versnellingsbak 12+2 versnellings range-splitterbak (GRS920R) met Scania Retarder en het automatische schakelsysteem Scania Opticruise Vooras 8,0 ton
Achteras 11,5 ton, enkele reductie (R780)
Banden 385/65 R22.5 vóór, 315/80 R22.5 achter
Wielbasis 3700 mm
Chassis Elektronisch geregelde schijfremmen, bladvering vóór, luchtvering achter, brandstofcapaciteit: 900 liter Toepassing Speciale uitvoering voor zwaar internationaal vervoer

Robuust laag bakwagenchassis met gestuurde naloopas voor wissellaadbakken
Scania R124 LB6x2*4LB 470

Cabine Hoge slaapcabine (CR19)
Motor 470 pk/346 kW, 12-liter zes-cilinder in-lijn (DT12 02) 2.200 Nm bij 1.050-1.350 omw/min
brandstofinspuiting Scania HPI, Scania turbocompound Versnellingsbak 12+2 versnellings range-splitterbak (GRS900R) met Scania Retarder en het automatische schakelsysteem Scania Opticruise Vooras 7,1 ton
Achteras 19 ton, aangedreven as met enkele reductie (R780) Banden 315/60 R22.5
Wielbasis 4900 mm
Chassis Elektronisch geregelde schijfremmen, luchtvering rondom, brandstofcapaciteit 900 liter, hydraulisch gestuurde naloopas, laag chassis voor maximaal laadvolume, af-fabriek geprepareerd voor montage opbouw
Toepassing Veeleisende toepassingen met wissellaadbakken

Trekker met nieuwe 12-liter motor met hoog koppel Scania R124 LA4x2NA 420 Topline

Cabine Topline slaapcabine met hoog dak (CR19T) Motor 420 pk/309 kW, 12-liter zes-cilinder in-lijn (DC12 03) 2.100 Nm bij 1.050-1.300 omw/min
brandstofinspuiting Scania HPI
Versnellingsbak 12+2 versnellings range-splitterbak (GRS900R) met Scania Retarder en het automatische schakelsysteem Scania Opticruise Vooras 7,5 ton
Achteras 11,5 ton, enkele reductie (R780)
Banden 315/80 R22.5
Wielbasis 3700 mm
Chassis Elektronisch geregelde schijfremmen, bladvering vóór, luchtvering achter, brandstofcapaciteit 1400 liter (2 aluminium 700 liter-tanks)
Toepassing Internationaal vervoer/lange-afstandsvervoer

6500 kg: lichtgewicht ADR-trekker voor maximaal laadvermogen Scania P114 LA4x2NA 380

Cabine Lage slaapcabine (CP19)
Motor 380 pk/280 kW, 11-liter zes-cilinder in-lijn (DC11 04)
1.800 Nm bij 1.100-1.300 omw/min
Versnellingsbak 12 versnellings range-splitterbak (GRS890R) met Scania Retarder
Vooras 6,7 ton
Achteras 11,5 ton, enkele reductie (R780)
Banden 295/80 R22.5
Wielbasis 3550 mm
Chassis Elektronisch geregelde schijfremmen, bladvering vóór, luchtvering achter, brandstofcapaciteit 300 liter, aluminium luchtketels
Toepassing Internationaal vervoer met maximaal laadvermogen, b.v. als tanker of met bulkoplegger

Voertuigen voor werk in de bouw en ander zwaar transport

Torpedotrekker met naafreductie voor zwaar transport Scania T164 GA6x4NA 480

Cabine T slaapcabine (CT19)
Motor 480 pk/353 kW 16-liter V8 (DC16 02)

2.300 Nm bij 1.100-1.300 omw/min
Versnellingsbak 12+2 versnellings range-splitterbak (GRS900R) met Scania Retarder
Vooras 7,5 ton
Achteras 21-tons tandembogie met naafreductie (RBP730+RP730) Banden 385/65 R22.5 vóór, 315/80 R22.5 achter
Wielbasis 3900 mm
Chassis Bladvering vóór, luchtvering achter, brandstofcapaciteit 600 liter, verticale uitlaat
Toepassing Trekker voor zwaar transport

Kipper met hoog nuttig laadvermogen en nieuwe motor met hoog koppel voor werk in de bouw
Scania R124 CB6x4HZ 420

Cabine Hoge slaapcabine met vlak dak (CR19L) Motor 420 pk/309 kW, 12-liter zes-cilinder in-lijn (DC12 03) 2.100 Nm bij 1.050-1.300 omw/min
brandstofinspuiting Scania HPI
Versnellingsbak 12+2 versnellings range-splitterbak (GRS900) met het automatische schakelsysteem Scania Opticruise
Vooras 7,1 ton
Achteras 19-tons tandembogie met naafreductie (RBP730+RP730) Banden 385/65 R22.5 vóór, 315/80 R22.5 achter
Wielbasis 3300 mm
Chassis Bladvering rondom, brandstofcapaciteit 300 liter, hoog chassis voor maximale bodemvrijheid, af-fabriek geprepareerd voor kipperopbouw Toepassing Veeleisend werk in de bouw op goede wegen en onverhard terrein met maximaal nuttig laadvermogen

Vier-assige betonmixer met hoge bodemvrijheid
Scania R114 CB8x4HZ 380

Cabine Hoge korte cabine met passagiersbank (CR14) Motor 380 pk/280 kW, 11-liter zes-cilinder in-lijn (DC11 04)
1.800 Nm bij 1.100-1.300 omw/min
Versnellingsbak 12 versnellings range-splitterbak (GRS 890) met koppelings-onafhankelijke pto (EK640)
Vooras 2x7,5 ton
Achteras 19-tons heavy-duty tandembogie met naafreductie (RBP831+RP831)
Banden 315/80 R22.5
Wielbasis 4300 mm
Chassis Bladvering rondom, brandstofcapaciteit 300 liter, verticale uitlaat, af-fabriek geprepareerd voor montage opbouw Toepassing Betonmixer

Distributie-auto

King of the city
Scania P94 DB4x2NA 230

Cabine Lage korte cabine met passagiersbank (CP14) Motor 230 pk/169 kW, 9-liter zes-cilinder in-lijn (DC9 01)
1.100 Nm bij 1.100-1.200 omw/min
Versnellingsbak 8 versnellingsbak (GR801)
Vooras 7,1 ton
Achteras 11,5 ton, enkele reductie (R660)
Banden 295/80 R22.5
Wielbasis 5300 mm
Chassis Elektronisch geregelde schijfremmen, bladvering vóór, luchtvering achter, brandstofcapaciteit 300 liter, af-fabriek geprepareerd voor montage laadklep
Toepassing Distributie

Touringcars

Drie-assige luxueuze touringcar met stijl en topcomfort Scania Irizar PB 12,9 m, 6x2*4

Carrosserie Volledig stalen Irizar-structuur met onderste delen van roestvrij staal
Chassis Scania K124 6x2*4 420
Motor 420 pk/309 kW, 12-liter zes-cilinder in-lijn (DC12 01)
2.000 Nm bij 1.100-1.300 omw/min
Versnellingsbak 8-versnellingsbak (GR801R) met Scania Retarder en het automatische schakelsysteem Scania Opticruise
Configuratie Schijfremmen rondom, ABS, Traction Control (TC), hydraulisch gestuurde derde as
Afmetingen Lengte 12920 mm, breedte 2550 mm, hoogte 3860 mm Stoelen 53 + gids/reisleider + chauffeur
Kenmerken Dubbel glas, klimaatregeling, Xenon koplampen, Frenzel kitchenette, watertoilet, VDO navigatiesysteem, achteruitrijcamera, DVD-speler, Scania Fleet Analysis Systeem

Zeer compleet uitgeruste, twee-assige touringcar Scania Irizar PB 12 m, 4x2

Carrosserie Volledig stalen Irizar-structuur met onderste delen van roestvrij staall
Chassis Scania K124 4x2 420
Motor 420 pk/309 kW 12-liter zes-cilinder in-lijn (DC12 01)
2.000 Nm bij 1.100-1.300 omw/min
Versnellingsbak 8-versnellingsbak (GR801R) met Scania Retarder en het automatische schakelsysteem Scania Opticruise
Configuratie Schijfremmen rondom, ABS, Traction Control (TC) Afmetingen Lengte 12000 mm, breedte 2550 mm, hoogte 3860 mm Stoelen 44 + gids/reisleider + chauffeur
Kenmerken Dubbel glas, klimaatregeling, Xenon koplampen, Frenzel kitchenette, watertoilet, VDO navigatiesysteem, DVD-speler, Scania Fleet Analysis Systeem

Twee-assige luxueuze touringcar
Scania Irizar Century Classic 12 m, 4x2

Carrosserie Volledig stalen Irizar-structuur met onderste delen van roestvrij staal
Chassis Scania K114 4x2 380
Motor 380 pk/280 kW 11-liter zes-cilinder in-lijn (DC11 04)
1.800 Nm bij 1.100-1.300 omw/min
Versnellingsbak 7-versnellingsbak.(GR801R) met Scania Retarder en het schakelsysteem Scania Comfort Shift
Configuratie Schijfremmen rondom, ABS, Traction Control (TC) Afmetingen Lengte 12000 mm, breedte 2550 mm, hoogte 3670 mm Stoelen 49 + gids/reisleider + chauffeur
Kenmerken Nieuwe versie van de Century met dubbel glas, klimaatregeling, Xenon koplampen, Frenzel kitchenette, watertoilet en Videobus audio-/videosysteem

From Russia with love: stijlvolle bus met lage instap, volledig van aluminium
Scania OmniLink 4x2

Carrosserie Scania OmniLink, waarvan de structuur en belangrijkste carrosseriepanelen volledig van aluminium zijn gemaakt; wordt gebouwd in Zweden, Polen en Rusland
Chassis Scania L94 4x2 230
Motor 230 pk/169 kW 9-liter zes-cilinder in-lijn (DC9 01), Euro-3
1.100 Nm bij 1.100-1.200 omw/min
Versnellingsbak ZF automaat met 4 versnellingen Configuratie Schijfremmen rondom, ABS, Traction Control (TC) Afmetingen Lengte 11985 mm, breedte 2550 mm, hoogte 3227 mm Stoelen 38 + chauffeur
Kenmerken Instap via één trede, lage vloer vanaf de voorkant tot de middendeur, alle stoelen in het achterste deel naar voren gericht, dubbel glas, klimaatregeling, Webasto-kachel, vloerverwarming bij de voordeur
Toepassing Voor stads- en streekvervoer waarbij passagiers snel moeten kunnen in- en uitstappen, gespecificeerd voor St. Petersburg, Rusland