Ministerie van Financiën

Persbericht
PERS-2002-213
Den Haag, 12 september 2002

Prijsstijgingen door euro in horeca

De horecabranche heeft de invoering van de euro aangegrepen om de winstmarges extra te verhogen. Het Centraal Planbureau (CPB) komt tot deze conclusie op grond van een onderzoek naar prijsontwikkelingen in de horeca dat werd uitgevoerd op verzoek van het ministerie van Financiën. Minister Hoogervorst maakt zich ernstig zorgen over deze ontwikkelingen in de horecabranche en is van plan om op korte termijn deze kwestie te bespreken met vertegenwoordigers van Koninklijke Horeca Nederland. Dit staat in een brief die hij vandaag samen met het CPB-rapport naar de Tweede Kamer heeft gestuurd.
Het CPB stelt vast dat de forse prijsstijgingen in 2002 niet helemaal zijn te verklaren uit kostenstijgingen en "normaal" winstherstel. Daarmee zijn er volgens het CPB duidelijke aanwijzingen dat de introductie van de euro is gebruikt om de winstmarges extra te verhogen. Vanwege de ongunstige volumeontwikkeling in de horeca (als gevolg van de prijsstijgingen) verwacht het CPB dat het euro-effect op de prijzen een tijdelijk karakter heeft. Marktwerking zal er waarschijnlijk voor zorgen dat de invoering van de euro slechts een tijdelijk effect op de winstmarge heeft. Volgens het CPB hebben horecaondernemers hun winsten tijdelijk extra kunnen verhogen omdat de concurrentie binnen de horeca waarschijnlijk minder sterk is dan verwacht zou worden op grond van het grote aantal horecabedrijven. In de horeca is namelijk sprake van lokale markten, waarbij soms nog één eigenaar via verschillende bedrijven actief is op één lokale markt. Horeca-uitgaven concurreren echter ook met andere bestedingsmogelijkheden. Daarom verwacht het CPB dat het euro-effect op de horecaprijzen een tijdelijk effect is. De integrale tekst van de brief en het CPB-rapport is terug te vinden op deze website.