Raad voor Financiële Verhoudingen

Datum laatste wijziging: 20 augustus 2002

1. De volgende vergadering van de Rfv is op 12 september 2002. Op de agenda staan in elk geval de volgende onderwerpen:
- Periodiek onderhoudsrapport 2003 (POR) gemeentefonds;
- Periodiek onderhoudsrapport 2003 (POR) provinciefonds;
- Het strategisch akkoord (o.a. afschaffing OZB - woningen).

2. In zijn advies over co-financiering verwijst de Raad nadrukkelijk naar het artikel in het Jaarrapport 2002 dat een terreinverkenning hierover bevat. De vragen gaan over de trend (toename?), de vormen, het kostenaandeel, autonomie, medebewind en de invloed op de financiële verhouding.
De Raad beschouwt co-financiering als de gezamenlijke bekostiging van publieke taken door het Rijk (Europa) en mede-overheden en anderen, met als voornaamste kenmerken vrijwilligheid, tijdelijkheid, stimuleringsmaatregel en een substantieel aandeelpercentage. Co-financiering komt in vele vormen voor. Er zijn duidelijke tendensen die wijzen op een groei van de co-financiering. Het past in het huidige klimaat, waarin verschillende overheden elkaar nodig hebben bij het oplossen van maatschappelijke problemen en waarin het Rijk wil meesturen in de aanwending van accressen door decentrale overheden en waarin samen afspraken worden gemaakt. De bepaling van de precieze omvang (en de verdeling over gemeenten) valt moeilijk aan te geven. Bij tijdelijkheid van co-financiering, hetgeen veelal het geval is, zal er weinig of geen aanleiding zijn het verdeelstelsel Rijk - gemeenten (provincies) aan te passen. Indien echter bij de co-financieringsregelingen sprake is van aanzienlijke bedragen en een min of meer structureel karakter kan dit de kostengeoriënteerde verdeling van het gemeentefonds (provinciefonds) verstoren. Bij medebewind gaat het om door het Rijk opgelegde taken, hetgeen in beginsel niet past bij het kenmerk vrijwilligheid van co-financiering. Bij de samenwerking tussen meerdere partijen moet ook opgepast worden voor een onduidelijke (integrale) afweging en verantwoordelijkheid. De Raad beveelt daarom aan dat co-financiering zoveel mogelijk wordt beperkt tot tijdelijke stimulering of grote projecten waarin meerdere partijen duidelijke verantwoordelijkheden hebben. Co-financiering kan gemakkelijk tot verstoring van lokale prioriteiten leiden, met name bij intensivering van bestaande taken en bij nieuwe taken. Het Advies Co-financiering is hier te downloaden.

3. Het advies interim-besluit doeluitkering bestrijding van rampen en zware ongevallen (IBdur) is uit. Het betreft een doeluitkering voor de brandweerregio's en de organisatie (regio's) voor de geneeskundige hulpverlening bij ongevallen en rampen. De huidige regeling is in 2001 in werking getreden en zou in 2003 vervallen. Bij de verdeelsystematiek wordt rekening gehouden met in de regio's voorkomende risico's. Via een tussentijdse evaluatie zou worden bezien of alle kostenrelevante risicofactoren voldoende in de structuurkenmerken zijn meegenomen.

4. De Raad is van mening dat de overheveling Integratie-uitkering
5. De Raad plaatst kritische kanttekeningen bij het voorstel voor de
6. Als mogelijk onderwerp voor het Jaarrapport 2003 denkt de Raad aan de mogelijke grenzen aan de verfijning van het verdeelstelsel van met name het gemeentefonds. Dit vraagstuk komt overigens in een ander daglicht te staan als gevolg van het voornemen van het komende nieuwe kabinet de OZB voor particulieren af te schaffen.
7. Het onderzoek naar de financiële gevolgen van gemeentelijke herindeling, aan de hand van de casus Overijssel, zal naar verwachting tegen het eind van dit jaar kunnen worden afgerond.
8. De Raad heeft kennis genomen van de eindrapportage van het onderzoek, die hij heeft laten verrichten naar 'Mythes en misverstanden in de financiële verhoudingen'. De Raad is voornemens de uitkomsten van het onderzoek en zijn standpunt daarover in een publiekvriendelijke folder te verspreiden onder verschillende doelgroepen.