European Commission

IP/02/1288

Brussel, 11 september 2002

Interne markt voor energie: de Commissie stelt maatregelen voor om de continuïteit van de aardolie- en gasvoorziening te verbeteren

De Commissie heeft vandaag twee voorstellen voor richtlijnen goedgekeurd die ertoe zullen bijdragen dat in het kader van de interne markt voor energie de continuïteit van de bevoorrading van de Unie met energie wordt verbeterd. "Het feit dat de Unie voor de bevoorrading met koolwaterstoffen heel sterk afhankelijk is van derde landen vormt een belangrijk risico voor onze economieën. Wat de ontwikkeling van de werking van de energiemarkt betreft is het bij de huidige geopolitieke onzekerheid van groot belang dat deze de beschikking krijgt over efficiënte mechanismen om de Europeanen een constante toegang tot energie te garanderen tegen redelijke prijzen", aldus Loyola de Palacio, vice-voorzitter van de Commissie, verantwoordelijk voor energie en vervoer. "De nieuwe initiatieven op het gebied van een gemeenschappelijk en solidair beheer van de aardolie- en aardgasvoorraden welke vandaag ter tafel liggen zijn van doorslaggevend belang", voegde zij er nog aan toe. Dit nieuwe communautair kader zal in coördinatie met de producerende landen ten uitvoer worden gelegd. Een Europees waarnemingssysteem voor de voorziening met koolwaterstoffen zal de technische expertise leveren die nodig is om dat verder te ontwikkelen.

Meer dan 70% van de door ons verbruikte aardolie en 40% van het verbruikte aardgas wordt thans ingevoerd. Projecties in de toekomst tonen aan dat deze afhankelijkheid in 2020 90, respectievelijk 70% zou kunnen bereiken. In die context staat de Europese Unie steeds meer bloot aan een "economische breuk" in de bevoorrading, welke te maken heeft met de grote volatiliteit van de aardolieprijzen, doch ook van de aardgasprijzen die nog altijd aan de prijzen voor aardolie gekoppeld zijn. Zo zijn tussen 1998 en 2000, toen het mondiaal aanbod van aardolie slechts 3% was gezakt, de prijzen voor ruwe aardolie op sommige momenten gestegen van 10 dollar per vat tot 37 dollar per vat. Een dergelijke prijsstijging zal, indien deze over een jaar berekend wordt, voor de Unie neerkomen op een verhoging van de aardolierekening met ongeveer 100 miljard euro.

De huidige actiemiddelen blijken ontoereikend te zijn om aan deze uitdagingen het hoofd te bieden. In de aardoliesector immers zijn de communautaire mechanismen die in het begin van de jaren 70 zijn ingevoerd niet meer aangepast aan de aardoliemarkt in het kader van een steeds meer geïntegreerde markt voor energie. Deze mechanismen houden geen enkele solidariteit in tussen de lidstaten indien zich een crisis zou voordoen. In de aardgassector is geen enkel communautair kader te vinden dat een minimum-veiligheidsniveau voor de voorziening garandeert.

Teneinde de afhankelijkheid op energiegebied van de Unie zo goed mogelijk te beheren heeft de Commissie vandaag dus een reeks maatregelen tot harmonisering voorgesteld waardoor een solidaire en gecoördineerde actie wordt gewaarborgd op het gebied van de continuïteit van de energievoorziening.
De veiligheid van de aardolievoorziening vergroten

Door alle lidstaten zal een publiek orgaan voor het aanhouden van aardolievoorraden in het leven worden geroepen dat op termijn eigenaar zal zijn van voorraden die tenminste overeenkomen met een verbruik van 40 dagen. Dit initiatief zal bijdragen tot een betere werking van de interne markt, door de totstandkoming van de regels waarmee een gezonde mededinging tussen de deelnemers op de markt wordt gewaarborgd. Voorts zal worden gegarandeerd dat in geval van een crisis de aardolievoorraden op een efficiënte manier kunnen worden gebruikt.

Bij een energiecrisis zal de Europese Unie voortaan in staat zijn om een gemeenschappelijk beleid te hanteren. De Commissie zal gemachtigd worden om onverwijld de noodzakelijke maatregelen te nemen, daarbij geassisteerd door een uit vertegenwoordigers van de lidstaten bestaand comité. Tenslotte zullen de veiligheidsvoorraden die op het ogenblik overeenkomen met een verbruik van 90 dagen voortaan op een solidaire manier kunnen worden gebruikt wanneer "het algemene gevoelen leeft dat er een risico van onderbreking van de voorziening bestaat", welke situatie een onaanvaardbare instabiliteit van de markten met zich meebrengt. Een geleidelijke vrijmaking van de voorraden aardolieproducten zal de aardoliemarkt weer in rustiger vaarwater doen terechtkomen. De omvang van die voorraden zal geleidelijk verhoogd worden van 90 dagen naar 120 dagen binnenlands verbruik. De veiligheid van de gasvoorziening verbeteren

De lidstaten zullen een algemeen beleid moeten vaststellen alsmede een aantal normen voor de veiligheid van de gasvoorziening, gebaseerd op een duidelijke definitie van de rollen en de verantwoordelijkheden van de verschillende actoren op de markt.

In geval van een crisis zullen er solidaire en gecoördineerde mechanismen ten uitvoer worden gelegd. Rekening houdend met de specifieke kenmerken van vervoer en opslag in de gassector wordt in het huidige stadium niet overwogen om minimale gasvoorraden aan te leggen. Iedere lidstaat zal evenwel een combinatie van maatregelen moeten treffen waarvan de opslag van gas, het onderbreken van de leveringen aan afnemers die daarvoor in aanmerking komen zodat het gas kan worden herverdeeld en de flexibiliteit van het systeem kan worden gewaarborgd, de flexibiliteit van de bevoorrading en de spotmarkten deel zullen uitmaken. Door de lidstaten zullen nationale doelstellingen worden vastgelegd zodat via de opslag van gas een minimale bijdrage wordt gegarandeerd aan de voor de veiligheid van de voorziening geldende normen. De Commissie zal tenslotte toezien op de gasvoorziening en zal zo nodig maatregelen treffen om een continue voorziening op lange termijn en de ontwikkeling van een markt voor vloeibaar aardgas te garanderen.

Als gevolg van dit nieuwe communautaire kader dienen er ingewikkelde technische taken te worden uitgevoerd. Het gaat er met name om de evolutie op de internationale aardolie- en aardgasmarkten te volgen en te evalueren welke invloed die zal hebben op de veiligheid van de voorziening, en om toe te zien op het niveau van de veiligheidsvoorraden. Het zal eveneens noodzakelijk zijn om betrouwbaarder prijsindexen te ontwikkelen die beter dan de bestaande de realiteit op de markt weergeven. Voorgesteld wordt derhalve dat bij de diensten van de Commissie en onder hun verantwoordelijkheid een Europees observatiesysteem voor de voorziening met koolwaterstoffen in het leven wordt geroepen waarmee de nodige deskundigheid wordt verzameld om die taken tot een goed einde te brengen. Op langere termijn zou kunnen worden overwogen om een agentschap op te richten dat deze technische taken van de Commissie zou kunnen overnemen.

Maatregelen voor de verbetering van de veiligheid van de aardolie- en aardgasvoorziening kunnen slechts worden uitgewerkt in coördinatie met de producerende landen. Dankzij een betere dialoog met deze landen kan het prijsmechanisme worden verbeterd en kunnen er meer bevredigende leveringsovereenkomsten worden afgesloten. Er zou eveneens samenwerking moeten plaatsvinden met de producerende landen en de doorvoerlanden wat betreft de opslag van koolwaterstoffen. In dat perspectief vormt de dialoog welke de Unie met Rusland is aangegaan een eerste aanzet.

website:
http://europa.eu.int/comm/energy/home/internal_market/oil_gaz/index_e n.htm