FNV

Klanten uitkeringsinstanties in Noorden wat positiever

De dienstverlening aan het uitkeringsloket laat nog veel te wensen over. Dat is de conclusie die de FNV trekt uit de resultaten van de Vierde Grote Wachtkamerenquête die zij eerder dit jaar organiseerde. De enquêteresultaten van cliënten in Noord-Nederland wijken echter af van het landelijke beeld. Ze geven op een aantal punten de activiteiten van sociale diensten, uitvoeringsinstellingen en CWI's een wat positievere beoordeling. Regiobestuurder Wietze de Haan van FNV Noord geeft op de regionale cijfers en percentages in dit bericht een korte toelichting.

Wat positiever

Als het gaat om de tevredenheid van cliënten over het werk van de uitkeringsinstanties en het CWI (voormalige arbeidsbureaus) in het Noorden geven de resultaten een wat hogere score dan elders in het land. Bij de volgende activiteiten wordt het noordelijk percentage vergeleken met percentages elders in het land. Een aantal regionale tabellen is te bezien op dit internetadres.

Aanvraag uitkering

Bij het soepel aanvragen van een uitkering blijkt dat het Noorden positiever uit het onderzoek komt (75% t.o.v. de laagste 51%). Ook de aanvragen bij CWI(77% ja) (laagste 55%) en UWV (73% ja) (laagste 46%) laten dat beeld zien.

Betaling

De betaling van de uitkering welke in de verschillende regio's zijn onderzocht geven het beeld van behoorlijke verschillen. In het Noorden werd de op tijd betaling beantwoord met 81% terwijl de laagste score in andere regio's lager was (tot 64%) Uitsplitsend naar CWI en UWV verhielden die percentages zich van 75% (CWI) tot 83 % (UWV).

Geloof in verkrijgen werk

Positief in dit onderzoek blijkt het verschil tussen de overall cijfers en de Noordelijke cijfers als het gaat om het geloof in de kans op het opnieuw verkrijgen van werk. In fase 1 ligt dat cijfer op 63% terwijl het Noorden hier uitkomt op een cijfer van 69%. Fase 2, overall 42%, het Noorden 56%. Fase 3, overall 20%, het Noorden 33%. Fase 4, overall 17%, het Noorden 40%.

Toch is er nog veel te verbeteren

* Cliënten willen een betere kwaliteit van dienstverlening.
* Cliënten willen een betere informatie voorziening over rechten en plichten.

* Cliënten willen meer maatwerk.

* Cliënten willen een vastcontactpersoon voor zaken rond de uitkering en het vinden van werk. (een soort coach)
* De kansmeter en fasering zijn bij veel cliënten onbekend.
* De begeleiding en bemiddeling in de richting van de arbeidsmarkt zou beter moeten zijn, evenals de voorlichting over opleidingsmogelijkheden ter verbetering van de arbeidsmarktpositie.

* De kwaliteit van dienstverlening gericht op reïntegratie is beneden de maat.

Nadere informatie

Wietze de Haan, regiobestuurder FNV Noord

Telefoon: 050-3631700 of 06-24234056

E-mail

Gea Lotterman, medewerker kaderwerk FNV Noord

Telefoon: 050-3631700 of 06-12861189

E-mail