Gemeente Haarlemmermeer


* Besluiten B&W


+ 12 september 2002

... B & W-nieuws week 36

WOC
Het college heeft besloten de noodopvang voor uitgeprocedeerde asielzoekers in de gemeente Haarlem mede te ondersteunen. Het college houdt weliswaar vast aan het rijksbeleid om uitgeprocedeerde asielzoekers zo spoedig mogelijk uit te zetten. Onverkort rijksbeleid volgen echter wel betekenen dat uitgeprocedeerde asielzoekers letterlijk op straat komen te staan omdat alle voorzieningen worden stopgezet. Dit is maatschappelijk en humaan gezien een ongewenste situatie. Daarom wil het college in bepaalde gevallen een uitzondering maken, echter wel onder strikte voorwaarden. Zo moet het gaan om uitgeprocedeerde asielzoekers die bereid zijn om mee te werken aan uitzetting, maar in praktijk niet binnen 28 dagen het land kunnen verlaten vanwege het ontbreken van de vereiste papieren (dus buiten hun schuld) en om personen van wie het op medische gronden onverantwoord is dat zij buiten de opvang verblijven.

Verder dienen de uitgeprocedeerde asielzoekers alles in het werk te stellen terug te keren naar het land van herkomst. In Haarlemmermeer gaat het jaarlijks gemiddeld om 20 uitgeprocedeerde asielzoekers. De noodopvang wordt gedurende maximaal een half jaar betaald en bedraagt maximaal ¤ 1300,-- per persoon. Ook geeft het college aan dat het functioneren van de regeling over een jaar geëvalueerd moet worden. Het benodigde budget wordt betaald uit de reserve nieuwkomers en het minderhedenbudget.

Het college kiest overigens om aan te sluiten bij het initiatief van Haarlem, omdat het in verhouding om een beperkte groep asielzoekers gaat. Het starten van een eigen voorziening kost in verhouding veel meer geld. Aan het presidium stelt het college voor het B&W-besluit voor overleg met het college te agenderen voor de raadscommissie Algemene Bestuurszaken en Middelen.

RWE
Het college acht RegioNet van essentieel belang voor de ontwikkeling van hoogwaardig openbaar vervoer in onze gemeente en de regio. RegioNet wil een logische schakel zijn tussen stadsvervoer en het intercity vervoer en beoogt een geïntegreerd netwerk van Hoogwaardig Openbaar Vervoer (HOV). Het college stemt in met de visie dat bestuurlijke samenwerking voor verbetering van het HOV het beste kan plaatsvinden op de schaal van RegioNet. Het belang van Haarlemmermeer bij RegioNet is namelijk groot. De gemeente bevindt zich precies in het 'schakelgebied' tussen het lokale en regionale openbaar vervoer.

Omdat Haarlemmermeer zich aan de rand van het RegioNet bevindt, gaat de filosofie van RegioNet pas op als ook aangrenzende gebieden in westelijke en zuidelijke richting in 'het net' worden opgenomen. Verder heeft het college kennisgenomen van de voortgang RegioNet Korte Termijn in Haarlemmermeer. Voor veel van de voorgestelde verbindingen zijn tal van infrastructurele maatregelen nodig om aan de kwaliteitseisen van RegioNet te voldoen. Het college benadrukt in haar brief aan het ROA, dat de HOV-projecten voor de korte termijn prioriteit moeten krijgen, zodat de OV-reiziger in de regio, behalve van de Zuidtangent, ook van andere OV-trajecten kan profiteren, zoals de verhoging van treinfrequenties op station Hoofddorp, de Zuidtak richting Nieuw Vennep en de Oosttak richting Aalsmeer. Het college pleit in dit kader voor een gezamenlijke, resultaatgerichte benadering om RegioNet goed te laten fucntioneren. Het college neemt in dit kader kennis van het principe dat voor de realisatie van bus-infrastructuurmaatregelen in Haarlemmermeer, de gemeente de voorfinanciering regelt en een eigen bijdrage levert als onderdeel van de totale projectkosten. Het gaat hierbij om het project Kruisweg Houtwijkerveld, een project dat onderdeel uitmaakt van de 2e HOV-corridor door Hoofddorp (lijn 540 over Haarlem - Heemstede - Hoofddorp - Aalsmeer
- Utrecht).

Het ROA wordt op de hoogte gebracht van de visie van Haarlemmermeer waarin opgenomen is dat RegioNet naast concessieverleners ook vertegenwoordigd dient te worden door de grootste gemeenten uit het ROA-gebied. Aan het presidium stelt het college voor het B&W-besluit voor overleg met het college van B&W te agenderen voor de raadscommissie Wonen en Verkeer.

Het college heeft het gewijzigde Uitwerkingsplan Noordpunt Groene Carré West vastgesteld en het ter goedkeuring verzonden aan Gedeputeerde Staten. De wijziging is van formeel-juridische aard en niet inhoudelijk. Tijdens de ter inzage legging zijn geen zienswijzen ingediend. Nadat het besluit van Gedeputeerde Staten bekend is gemaakt , zal het besluit en het uitwerkingsplan ter inzage gelegd worden volgens artikel 11 WRO.

Bestuursdienst
Het college heeft ingestemd met het door Transclean ingediende voorstel tot schikking om op die manier het lopende hoger beroep bij het Gerechtshof te Amsterdam te staken. Dit tegen terugbetaling van de ¤ 127.645,35 die de gemeente na een eerdere uitspraak heeft ontvangen. Gedurende een aantal jaren is tegen Transclean B.V. geprocedeerd in verband met de uitvoering van een overeenkomst betreffende het ophalen van bedrijfsafval in Haarlemmermeer in de periode 1987-1997. Beide partijen hebben elkaar finale kwijtschelding verleent voor de uitvoering van de overeenkomst.

Het college heeft kennis genomen van de beantwoording van vragen die gesteld zijn door de kern- en dorpsraad van Abbenes tijdens het bezoek van burgemeester Van Houwelingen en wethouder Nolta op 21 juni jl. De vragen betroffen overlast van het woonwagenkamp te Abbenes, de riolering en herbestrating van de Langerak, de woonruimteverdeling, naschoolse opvang en openbare verlichting. De dorpsraad heeft een uitgebreide schriftelijke beantwoording van de vragen ontvangen.

Het college heeft ingestemd met het plan van aanpak ter invoering van de wet Bescherming Persoonsgegevens. Deze nieuwe wet Wbp is per
1 september 2002 in werking getreden en vervangt de wet persoonsregistraties (WPR). De nieuwe wet beoogt de burger te beschermen tegen de gevaren van de geautomatiseerde verwerking van persoonsgegevens in de informatiemaatschappij. De nieuwe norm is dat alle bewerkers van persoonsgegevens aan een toezichthouder moeten aantonen dat zij hier verantwoordelijk mee omgaan. Bewerkers kunnen kiezen voor het toezicht van het College Bescherming Persoonsgegevens, voorheen de Registratiekamer, of voor een eigen, maar onafhankelijke privacyfunctionaris die binnen de organisatie toezicht houdt. De Wbp-meldingsplichtige administraties worden nu gemeld bij het College Bescherming Persoonsgegevens en voldoen aan de eisen van het Wbp. De keuze toezicht door het genoemde College of toezicht door een eigen onafhankelijke privacyfunctionaris wordt gemaakt gemaakt wanneer het nieuwe technische beheer voor de computersystemen is geïmplementeerd. Ter overbrugging voor die periode van een jaar, is een Wbp helpdesk ingericht bij de sector bestuursondersteuning. De kosten hiervan bedragen ¤ 28.000.

Openbare Werken
Het college heeft kennis genomen van en ingestemd met de brief die is geschreven als reactie op het conceptrapport van het ministerie van VROM over de uitvoering en naleving van de VROM-regelgeving bij de Van der Valk-vestiging naast het brugrestaurant langs de A4 (Hotel Schiphol). Dit onderzoek is uitgevoerd naar aanleiding van de calamiteit bij hotel-restaurant Van der Valk te Tiel. In het betreffende rapport is verzocht om een bestuurlijke reactie.

De gemeente stelt in haar reactie het belang van VROM-inspecties te erkennen, evenals de aanleiding voor deze specifieke inspectie. De kritiek betreft vooral de onderzoeksaanpak en enkele inhoudelijke aspecten. Zo heeft men kritiek op het onaangekondigde onderzoek van het uitvoerende bureau. Dit komt volgens de gemeente de kwaliteit van het onderzoek niet ten goede. Ook het korte tijdsbestek voor de reactie past naar de mening van de gemeente niet bij de samenwerking die tussen de gemeente en de inspectie wordt beoogd. Ten aanzien van het dossieronderzoek merkt de gemeente een aantal onjuistheden en onvolkomenheden op. Zo wordt melding gemaakt van een aantal ontbrekende documenten en vergunningen die wel degelijk aanwezig zijn en kunnen worden overlegd. Daarbij geeft de gemeente aan reeds zelf een onderzoek te hebben gedaan naar de naleving van VROM-regels in maart 2002. Daarin is geconstateerd dat het hotel geen ernstige afwijkingen vertoonde en er geen sprake was van acute onveiligheid. Voor wat betreft de tekortkomingen die door zowel de gemeente als de inspectie van VROM is geconstateerd, loopt inmiddels al een handhavingstraject of een wijzigingstraject met betrekking tot de vergunning. Tekortkomingen die de inspectie van VROM aanvullend noemt op de constateringen van het onderzoek van de gemeente, worden meegenomen bij de verlening van de nieuwe gebruiksvergunning die inmiddels is aangevraagd. Overigens beoordeelt het ministerie van Binnenlandse Zaken onze inspanningen op het gebied van de gebruiksvergunning en
brandveiligheidsprogramma's "goed" tot "uitstekend". Dit onderzoek wordt in november dit jaar gepresenteerd. Naast alle activiteiten die in het kader van de Kadernota Handhaving en Veiligheid worden uitgevoerd, doet de gemeente al heel veel onder het adagium: meer, sneller en consequenter controleren en handhaven.

Tot slot acht het college het van belang dat de verantwoordelijkheid voor veiligheid en de daaraan verbonden milieuaspecten primair bij de burger en de onderneming - in casu Hotel Schiphol ligt. De overheid heeft op verschillende niveau's - te weten het eerste en tweede lijns toezicht- de taak het nakomen van de plichten die aan de verantwoordelijkheid van de burger zijn gebonden, te toetsen aan regelgeving.

De gemeente wil op een constructieve, professionele en collegiale manier het handhaven en controleren op gemeente- en rijksniveau verbeteren. Het is belangrijk de verschillende rollen elk goed te waarderen en te onderkennen dat rijksoverheid en gemeenten een gezamenlijk belang bij regelgeving en de handhaving daarvan hebben.

Aan deze tekst kunt u geen rechten ontlenen