Ingezonden persbericht


Utrecht, 11 september 2002

PERSBERICHT

Natuurvoedingswinkels haken aan bij promotie van de overheid

Biologische proeverijen in natuurvoedingswinkels

Op 11 september start de Task Force MBL met de landelijke consumentencampagne voor biologische voeding 'Biologisch. Eigenlijk heel logisch.' Hierbij aanhakend organiseren zeven groothandels en de Natuurvoedings WinkelOrganisatie vanaf zaterdag 21 september proeverijen in meer dan 150 natuurvoedingswinkels onder het motto 'Kom en proef biologisch!'

Eigenlijk heel logisch

De overheid wil biologische voeding stimuleren omdat biologische landbouw een voortrekkersrol vervult in duurzame en milieuvriendelijke landbouw. De doelstelling van de overheid is om de biologische landbouw te laten groeien van de huidige 1,8% naar 5% in 2005. Hiertoe is de Task Force MBL in het leven geroepen, waarin ondermeer CBL, Sma en Platform Biologica in vertegenwoordigd zijn. De campagne 'Biologisch. Eigenlijk heel logisch' is een belangrijk instrument om een bijdrage te leveren aan de beoogde groeidoelstelling.

Proefcampagne natuurvoedingswinkels

De natuurvoedingswinkels hebben de landelijke campagne aangegrepen om lokale proeverijen te organiseren. In 150 natuurvoedingswinkels worden op de komende zaterdagen (21 en 28 september en 5 oktober) proeverijen gehouden. Want de beste manier om biologisch te leren kennen is via de mond.

Organisatie

De campagne 'Kom en proef biologisch!' is opgezet door zeven groothandels uit de natuurvoedingsbranche: Bakkerij Verbeek, De Zaaister, Kroon, Natudis, Odin, TerraSana en Udea. Zij wordt verder ondersteund door de Natuurvoedings WinkelOrganisatie (NWO). De gespecialiseerde natuurvoedingsgroothandels en de NWO willen het overheidsbeleid ondersteunen. Zij zijn van mening dat de natuurvoedingswinkel een belangrijke voortrekkersfunctie kan vervullen bij de verdere afzetverbreding van biologisch via de supermarkt. Bij de speciaalzaak kan de consument terecht voor een breed assortiment en goede informatie over de achtergronden van de biologische landbouw en voeding.

Bij de verdere invulling van de campagne is nauw samengewerkt met de Natuurvoedings WinkelOrganisatie (NWO), waar meer dan 100 natuurvoedingswinkels bij aangesloten zijn. De NWO beheert ondermeer de succesvolle Natuurwinkel franchiseformule.

De biologisch specialist

In natuurvoedingswinkels kunt u terecht voor een complete keus aan biologische producten: meer dan 3.000. Het is een echte speciaalzaak met veel bijzondere specialiteiten, zoals ijs zonder toegevoegde suiker, tientallen delicatesse kazen, keuze uit meer dan vijftig broodsoorten, fruitjams en vruchtendiksappen zonder toegevoegde suiker, de breedste keuze pure vruchtensappen, Italiaanse en Japanse delicatessen, etc. De natuurvoedingswinkels hebben veel kennis en informatie in huis over biologische landbouw en voedingskwaliteit.

Meer informatie:


- Vereniging Biologische Productie- en handelsbedrijven (VBP), Bavo van den Idsert, 033-4656009 Zie ook www.proefbiologisch.nl (vanaf 16 september)

- Platform Biologica, Lidwien Daniels: tel. 030-2339970, zie ook www.platformbiologica.nl