AutoRai

13-9-2002

Volkswagen New Beetle Cabriolet komt in voorjaar 2003

Het jaar 2003 gaat voor cabrio-liefhebbers veelbetekenend van start: in het voorjaar komt namelijk de New Beetle Cabriolet op de markt. Volkswagen zet met dit nieuwe model haar succesvolle traditie van vierzits open-air-bestsellers voort.

De New Beetle Cabriolet volgt in de bandensporen van twee van de meestverkochte open autos uit de geschiedenis: de Golf Cabriolet en de Kever Cabriolet. Het ontwerp van het nieuwe model is uniek. De New Beetle Cabriolet interpreteert op frisse en progressieve wijze de positieve uitstraling van de historische Kever Cabriolet, die als eerste Volkswagen Cabriolet geschiedenis schreef.

Het concept van de New Beetle Cabriolet bewijst hoe veilig, comfortabel en functioneel een lifestyle-auto kan zijn. Dat blijkt bijvoorbeeld uit de torsiestijve carrosserie, de volwaardige zitplaatsen achterin, de neerklapbare achterbank, het in noodgevallen automatisch omhoogkomende rolbeugelsysteem, de voor alle jaargetijden geschikte cabriokap met verwarmbare, glazen achterruit, en een als optie leverbare nieuwe zestraps automatische transmissie.

Ook met de speciaal ontwikkelde, bijzondere lakkleuren fleurt de New Beetle Cabriolet het verkeersbeeld op: Aquarius Blue, Mellow Yellow en Harvest Moon, om er een paar te noemen, versterken met hun tint én naam de positieve en sympathieke uitstraling van deze auto.

De New Beetle Cabriolet zal in Nederland worden aangeboden in drie motorvarianten twee benzinemotoren, één TDI met vermogens die variëren van 74 kW/100 pk tot 85 kW/115 pk. De sterkste motor is naar wens ook beschikbaar in combinatie met de nieuwe 6-traps automaat (met Tiptronic-functie).

De voor een cabriolet zo specifieke, technische hoogtepunten zijn de constructie, opbouw en bediening van de in stof uitgevoerde, drielaags cabrio-kap. Net als ooit bij de Kever Cabriolet ligt de zogenoemde softtop in geopende toestand ter hoogte van de denkbeeldige C-stijl op het koetswerk. Hierdoor is een extra overeenkomst met de historische cabriolet gecreëerd. Dankzij een bijzondere vouwconstructie kon daarbij een lagere hoogte van het neergeklapte dak worden gerealiseerd. Om de kap te openen wordt deze via een enkele handgreep met één hand ontgrendeld. Daarna kan hij worden opengevouwen en neergeklapt.

Bij de elektrohydraulische kapbediening (optie) gaat het openen en sluiten van het dak met één druk op de knop en kost dan slechts dertien seconden. De overgang tussen de onderzijde van kap en zijruiten met de carrosserielijn wordt gevormd door een doorlopende sierlijst.

Het automatisch activerende rolbeugelsysteem is geïntegreerd in het silhouet van de geopende New Beetle Cabriolet. Het systeem bevindt zich achter de rugleuning van de achterbank. Een rol- en botssensor bepaalt daarbij het gevaar van een mogelijk over de kop slaan en activeert het beschermingssysteem. In dit geval schieten twee rolbeugels omhoog die samen met het versterkte voorruitframe zorgen voor een veilige bescherming van de inzittenden. De passieve veiligheidselementen, die onder meer bestaan uit front- en zij-airbags, alsmede de speciaal voor de New Beetle Cabriolet ontwikkelde, energie-absorberende zijpanelen in het interieur, worden aangevuld door beproefde, actieve veiligheidssystemen. Zo wordt de New Beetle