13-9-2002
Volkswagen New Beetle Cabriolet komt in voorjaar 2003
Het jaar 2003 gaat voor cabrio-liefhebbers veelbetekenend van start:
in het voorjaar komt namelijk de New Beetle Cabriolet op de markt.
Volkswagen zet met dit nieuwe model haar succesvolle traditie van
vierzits open-air-bestsellers voort.
De New Beetle Cabriolet volgt in de bandensporen van twee van de
meestverkochte open autos uit de geschiedenis: de Golf Cabriolet en de
Kever Cabriolet. Het ontwerp van het nieuwe model is uniek. De New
Beetle Cabriolet interpreteert op frisse en progressieve wijze de
positieve uitstraling van de historische Kever Cabriolet, die als
eerste Volkswagen Cabriolet geschiedenis schreef.
Het concept van de New Beetle Cabriolet bewijst hoe veilig, comfortabel en functioneel een lifestyle-auto kan zijn. Dat blijkt bijvoorbeeld uit de torsiestijve carrosserie, de volwaardige zitplaatsen achterin, de neerklapbare achterbank, het in noodgevallen automatisch omhoogkomende rolbeugelsysteem, de voor alle jaargetijden geschikte cabriokap met verwarmbare, glazen achterruit, en een als optie leverbare nieuwe zestraps automatische transmissie.
Ook met de speciaal ontwikkelde, bijzondere lakkleuren fleurt de New Beetle Cabriolet het verkeersbeeld op: Aquarius Blue, Mellow Yellow en Harvest Moon, om er een paar te noemen, versterken met hun tint én naam de positieve en sympathieke uitstraling van deze auto.
De New Beetle Cabriolet zal in Nederland worden aangeboden in drie
motorvarianten twee benzinemotoren, één TDI met vermogens die variëren
van 74 kW/100 pk tot 85 kW/115 pk. De sterkste motor is naar wens ook
beschikbaar in combinatie met de nieuwe 6-traps automaat (met
Tiptronic-functie).
De voor een cabriolet zo specifieke, technische hoogtepunten zijn de
constructie, opbouw en bediening van de in stof uitgevoerde, drielaags
cabrio-kap. Net als ooit bij de Kever Cabriolet ligt de zogenoemde
softtop in geopende toestand ter hoogte van de denkbeeldige C-stijl op
het koetswerk. Hierdoor is een extra overeenkomst met de historische
cabriolet gecreëerd. Dankzij een bijzondere vouwconstructie kon
daarbij een lagere hoogte van het neergeklapte dak worden
gerealiseerd. Om de kap te openen wordt deze via een enkele handgreep
met één hand ontgrendeld. Daarna kan hij worden opengevouwen en
neergeklapt.
Bij de elektrohydraulische kapbediening (optie) gaat het openen en
sluiten van het dak met één druk op de knop en kost dan slechts
dertien seconden. De overgang tussen de onderzijde van kap en
zijruiten met de carrosserielijn wordt gevormd door een doorlopende
sierlijst.
Het automatisch activerende rolbeugelsysteem is geïntegreerd in het
silhouet van de geopende New Beetle Cabriolet. Het systeem bevindt
zich achter de rugleuning van de achterbank. Een rol- en botssensor
bepaalt daarbij het gevaar van een mogelijk over de kop slaan en
activeert het beschermingssysteem. In dit geval schieten twee
rolbeugels omhoog die samen met het versterkte voorruitframe zorgen
voor een veilige bescherming van de inzittenden. De passieve
veiligheidselementen, die onder meer bestaan uit front- en
zij-airbags, alsmede de speciaal voor de New Beetle Cabriolet
ontwikkelde, energie-absorberende zijpanelen in het interieur, worden
aangevuld door beproefde, actieve veiligheidssystemen. Zo wordt de New
Beetle