Ingezonden persbericht


EUROPEAN LEADER IN "OUT-OF-HOME" HOT DRINKS

Geconsolideerde halfjaarlijkse resultaten 2002

" MERKELIJKE VERBETERING VAN DE WINSTGEVENDHEID EN ONGEWIJZIGDE OMZET "

(tabel opvraagbaar als Word document)


· Omzet van 25 miljoen EUR, zelfde niveau als dat van het eerste semester van vorig jaar ;
· Bedrijfscashflow van 4,6 miljoen EUR, groei +18%;
· Netto lopend resultaat, voor afschrijving van goodwill, 1,9 miljoen EUR, groei +75%;
· Verdubbeling van de halfjaarlijkse netto lopende Winst per Aandeel
(*) Deze resultaten worden berekend na de eliminatie van de impact van de goodwillafschrijvingen. Deze laatste bestaan uit het geheel van merken, handelsfondsen en consolidatieafwijkingen.

OMZET EN ACTIVITEITEN
De groep bereikte een omzet van 25,17 miljoen EUR, hetzij hetzelfde niveau als dat van het eerste semester van vorig boekjaar. Bij constante omvang (in vergelijking met januari 2001) nam de omzet af met 1%, wat significant minder is dan de tendens op de markt van de warme dranken voor bedrijven. Het sleutelsegment van het Fountainmerk, de KMO en KMI markt, wordt inderdaad ook getroffen door de huidige economische vertraging. Hier tegenover staat echter dat de ontwikkeling van de Nespresso Professional in Frankrijk gunstig verliep met een algemene groei van 31% in vergelijking met het eerste semester van 2001. Tijdens het eerste semester van 2002 heeft de groep het Belgisch bedrijf AXXOR voor 100% aangekocht. Dit bedrijf is de licentiehouder voor het merk Symfoni in de Benelux. Deze overname zal de Fountaingroep toelaten om haar marktpenetratie in het segment van de grote KMO's te versterken maar zal ook de uitbreiding het Symfoni-concept, met name in Frankrijk, bewerkstelligen dankzij de competentie van haar oprichter die de ontwikkeling van dit merk binnen de groep blijft leiden. Tijdens het boekjaar 2002 werd 48% van de omzet verwezenlijkt door de distributiebedrijven die tot de groep behoren. De rest werd gerealiseerd door dealers en licentiehouders. Geografisch gezien blijven de Benelux en Frankrijk de sleutelregio's met meer dan 86% van de omzet, onder meer versterkt door de opmars van de Nespresso Professional.

BEDRIJFSCASHFLOW (EBITDA)
De bedrijfscashflow bedraagt 4,6 miljoen EUR, een toename van meer dan 18% in vergelijking met de eerste zes maand van 2001. De bruto bedrijfsmarge bedroeg 55,8% van de verkopen, terug op het niveau van 2000, terwijl het percentage van de bedrijfscashflow op de omzet toenam van 15,4% tot 18,3%. Deze verbetering wordt voornamelijk verklaard door de maatregelen die op het einde van het boekjaar 2001 werden genomen. Tijdens dit eerste semester 2002, vergeleken met 2001, noteerden alle landen een toename van hun positieve bijdrage tot de EBITDA van de groep, met uitzondering van Tsjechië (minder dan 3% van de totale omzet) die haar positieve bijdrage verminderde en van het Verenigd Koninkrijk waar de kost van de ontwikkeling van nieuwe toeleveringsactiviteiten en de kost in verband met de nieuwe machines een negatieve bijdrage tot de groep leverden. De opmerkelijke bijdrage van de Franse bedrijven is te wijten aan de groei van de Nespresso Professional activiteit bij de belangrijkste dealers onder meer in Parijs.

NETTO LOPEND RESULTAAT EN WPA
De toename van de bedrijfscashflow veroorzaakte een verbetering van het netto lopend resultaat, na goodwillafschrijvingen, met 74,7%. Het netto lopend resultaat bedraagt 1,9 miljoen EUR voor het semester. De netto lopende Winst per Aandeel nam toe van 0,62 tot 1,15 ¤ / aandeel, of een groei met 85%. De groei werd veroorzaakt door het samengesteld effect van de toename van het Lopend Netto Resultaat en, de afname van het aantal aandelen (annulering van aandelen in December 2001 en niet aangeboden warrants in 2002).

UITZONDERLIJK RESULTAAT
Het uitzonderlijk resultaat komt overeen met uitzonderlijke netto opbrengsten van 0,5 miljoen EUR in vergelijking met netto uitzonderlijke kosten tijdens het vorig boekjaar. Het resultaat bevat voornamelijk de meerwaarde die verwezenlijkt werd bij de overdracht van de gebouwen in Braine, verminderd met de aankoopkosten van de bedrijven en, de kosten van de vernietiging van bepaalde voorraden die voorbijgestreefd waren door de lancering van de nieuwe machines.

BELASTINGEN
De belastingslast bedraagt 1,7 miljoen EUR, een toename van 144% vergeleken met het eerste semester van 2001. Dit is het gevolg van de toename van de resultaten en, van de verschillen van de eerste consolidatie. De afschrijving van de consolidatieverschillen ten bedrage van 1,5 miljoen EUR en van de handelsfondsen (Frankrijk) ten bedrage van 0,13 miljoen EUR komt niet aan bod in de berekening van de belastbare basis.

OMVANG
De omvang van de groep werd gewijzigd door de globale incorporatie van het bedrijf AXXOR. Op de firma Davamat-Fountain werd vermogensmutatie toegepast. De firma's Nespresso Iroise en Fountain Distribution (Bretagne) tot slot, werden gefuseerd in hun moedermaatschappij FODIS. De vereffening van het bedrijf Newcaffè Benelux werd afgesloten in Maart 2002.

(tabel opvraagbaar als Word document)

(1) Het bedrijfsresultaat omvat de afschrijvingen op merken ten bedrage van 0,6 miljoen EUR in 2002 vergeleken met 0,6 miljoen EUR in 2001 en op handelsfondsen ten bedrage van 0,2 miljoen EUR in 2002 vergeleken met 0,2 miljoen EUR in 2001.
(2) De financiële resultaten omvatten de afschrijvingen op de positieve consolidatieverschillen ten bedrage van 1,5 miljoen EUR in 2002 vergeleken met 1,4 miljoen EUR in 2001.

VOORUITZICHTEN VOOR HET TWEEDE SEMESTER VAN HET BOEKJAAR 2002

In het kader van een zwakke economische context zou het tweede semester toch positief beïnvloed moeten worden door de lancering van de Ottimo en de Cremezzo machines die plaats had tijdens het eerste semester 2002, als ook door de uitbreiding van het gamma verbruiksgoederen. Tijdens het tweede semester zullen de voorraden uit de Benelux naar het Maubeuge platform (Frankrijk) versast worden. Dit zal meteen de eindfase betekenen van het externalisatieproject van de logistiek die door de groep werd gelanceerd tijdens de zomer 2001. Dit alles wordt nog versterkt door de overgang tot de productiefase van de nieuwe machines die tijdens de laatste tien maanden door het Engels bedrijf ontwikkeld werden en bestemd zijn voor derden.

VERSLAG VAN DE COMMISSARIS-REVISOR OVER DE GECONSOLIDEERDE REKENINGEN

« Wij zijn overgegaan tot het beperkt onderzoek van de halfjaarlijkse geconsolideerde informatie per 30 juni 2002 van de naamloze vennootschap "FOUNTAIN INDUSTRIES EUROPE" overeenkomstig de normen van het Instituut van Bedrijfsrevisoren. In functie van hun doelstelling, waren onze controles minder diepgaand dan deze die vereist zijn voor de certificering van de geconsolideerde jaarrekening. Bij dit nazicht zijn geen gegevens aan het licht gekomen die belangrijke aanpassingen van de cijfergegevens van het halfjaarlijks geconsolideerd verslag noodzakelijk maken. B.S.T. Bedrijfsrevisoren SCPRL, Vertegenwoordigd door Pascale TYTGAT, Bedrijfsrevisor. »

PROFIEL
De Fountaingroep, die voornamelijk aanwezig is in de belangrijkste Europese landen, fabriceert en commercialiseert machines voor de distributie van warme dranken en hun consumptiegoederen bestemd voor de « out of home » markt en dit onder de merken Fountain, Symfoni, Rapsody en Nespresso Professional. De distributie wordt georganiseerd rond een concept dat zich vooral tot de kleine en middelgrote ondernemingen richt en steunt op een gediversifieerd gamma dranken (koffie, specialiteiten op basis van koffie, theesoorten, chocolade, soep...). De dranken worden erkend voor hun hoogwaardige kwaliteit. De groep verdeelt zijn producten via eigen of onafhankelijke licenties die netwerken van al dan niet zelfstandige concessiehouders ontwikkelen, beheren en animeren waarbij dicht bij de klant een globale dienstverlening aangeboden wordt.

INLICHTINGEN
Alle inlichtingen bij :
De Heer Pierre VERMAUT, Voorzitter van de Raad van Bestuur (vermaut.pierre@fountain.be - tel. 02 3890810).
of
De Heer Eric MALRAIN, Chief Financial Officer
(malrain.eric@fountain.be - tel. 02 3890811 of 0477 354599).

http://www.fountain-europe.com