Ingezonden persbericht

Primeur voor Nederlandse transportsector

HOEK MAARSSEN OPENT LOGISTIEK CENTRUM SLOWAKIJE

TRENCIN, 20020903 -- Op vrijdag 13 september opent het transportbedrijf Hoek Maarssen b.v. haar nieuwe vestiging in de Slowaakse stad Trencin. Daarmee is Hoek het eerste Nederlandse transportbedrijf met een eigen logistiek centrum in Slowakije.

In opdracht van Hoek Slovakia is in een tijdsbestek van minder dan 5 maanden op het industrieterrein van Trencin op een stuk grond van 16.500 m2. een modern logistiek centrum verrezen voorzien van streng beveiligde parkeerruimte, kantoren en warehouse. Met de bouw van dit nieuwe centrum is een investering gemoeid van 90 miljoen Slowaakse kronen, omgerekend ¤ 2.000.000,--. Het betreft hier de eerste fase van een project wat in de toekomst uitgebreid zal gaan worden met een Truck Service Center. Het nieuwe logistieke centrum voldoet volledig aan de beveiligingseisen van TAPA (Technology Asset Protection Association). Na een uitgebreide inspectie door een beoordelingscommissie zal Hoek Slovakia het eerste bedrijf in Centraal en Oost Europa zijn die een TAPA certificaat in ontvangst mag nemen. De nieuwe vestiging van Hoek Slovakia beschikt over een wagenpark van 11 trucks en 16 personeelsleden.

Opleiding

Tevens zal op 13 september in Trencin officieel een logistieke opleiding van start gaan. Dit is het resultaat van een project wat is opgezet in nauwe samenwerking tussen Hoek, het ministerie van Verkeer en Waterstaat, NEA en Vakopleiding Transport en Logistiek. Hoek werkt in Slowakije samen met het opleidingsinstituut van de Slowaakse spoorwegen aan de opleiding en zal de leerlingen begeleiden tijdens de verplichte stageperiode van 2 jaar. Een eerste groep van 36 studenten is reeds aan de studie begonnen. In de toekomst dient deze opleiding te worden uitgebreid met een chauffeursopleiding naar Nederlands model.

Als onderdeel van de festiviteiten zal door DAF Trucks de eerste nieuw geproduceerde DAF XF95 worden overhandigd aan het Slowaakse bedrijf. Dit gebeurt gelijktijdig met de introductie van dit nieuwe model op de internationale autoshow IAA in Hannover.

De officiële opening zal worden verricht door de heer Balog, staatssecretaris van het Slowaakse ministerie van Transport in het bijzijn van de Nederlandse ambassadeur in Slowakije en talrijke gasten uit binnen- en buitenland. De openingshandeling zal bestaan uit het openen van een kist waaruit een clown tevoorschijn zal komen die door Hoek voor een periode van een half jaar beschikbaar wordt gesteld aan de Slowaakse samenleving en in deze periode kinderen zal bezoeken in ziekenhuizen, kindertehuizen etc.

Actief in Centraal Europa

Hoek Maarssen is sinds de vroege jaren '80, de tijd van de hulpgoederenkonvooien naar Polen, actief op Centraal Europa. Het zwaartepunt van de activiteiten kwam in het toenmalige Tsjechoslowakije te liggen. In 1992 opende Hoek een eigen vestiging in de Tsjechische plaats Lysá nad Labem. In deze plaats heeft Interhoek in 1996 een nieuw logistiek centrum in gebruik genomen wat bestaat uit 3.500 m2 warehouse en kantoorruimte op een terrein van 3 ½ ha. Bij de Tsjechische vestiging, Interhoek, werkt men momenteel met 25 vrachtwagens en 50 personeelsleden. Door de aanhoudende groei van het ladingaanbod op Slowakije heeft Hoek in 1997 besloten tot het openen van een vestiging in Slowakije. Om ook intermodaal actief te kunnen zijn heeft Hoek in 2000 een kantoor geopend in Praag nabij de container terminal van Intrans/Port of Rotterdam. In Slowakije beschikt Hoek nu over een eigen wagenpark van 10 vrachtauto's en 16 personeelsleden. In totaal beschikt de Hoek Groep nu over 5 vestigingen in 3 landen, 70 vrachtauto's en 130 personeelsleden. De totale omzet van de groep bedroeg in 2001 ¤ 15.000.000,--.

75% procent van deze omzet wordt gerealiseerd op transporten naar Centraal Europa. Alleen al het transport naar en vanuit Slowakije kende in de eerste helft van 2002 een groei van 85 procent. De verwachtingen van Hoek voor de toekomst zijn hooggespannen. Door het toenemende uitbesteden van productie naar Centraal Europa, de aanwezigheid aldaar van voldoende goedgeschoold personeel, de relatief lage lonen en de goede geografische ligging zijn er voldoende mogelijkheden de positie in de transport- en distributiemarkt te versterken.





Ingezonden persbericht