Katholieke Universiteit Nijmegen

More on Dutch English ... please? A study of request performance by Dutch native speakers, English native speakers and Dutch learners of English
Datum 13-9-2002
Tijd van 15:30 tot 16:30 uur
promovendus Mw. drs. B.C. Hendriks
promotores Prof. dr. C.L.J. de Bot, prof. dr. C.J.M. Jansen copromotores Dr. H.P.L.M. Korzilius
faculteit Faculteit der Letteren
beschrijving Wie een willekeurig Engelstalig boek openslaat over omgaan en communiceren met Nederlanders, zal passages tegenkomen waarin op vaak anekdotische wijze verslag wordt gedaan van de ervaringen van in Nederland wonende Engelstalige buitenlanders met wat vaak Dutch directness wordt genoemd. Maar hoe direct zijn Nederlanders nu eigenlijk wanneer ze in het Engels communiceren? Dit proefschrift gaat over indirectheid in verzoeken van Nederlanders, Engelsen en leerders Engels. Op basis van de resultaten van het onderzoek kan niet geconcludeerd worden dat Nederlanders te Dutch direct communiceren. Wel blijkt dat Nederlanders minder goed zijn om kleine nuanceverschillen in hun Engelse verzoeken aan te brengen. Verschillen in de manier waarop de leerders Engels en moedertaalsprekers Engels verzoeken formuleren, lijken met name te liggen op het vlak van het verzachten van het verzoek. De leerders Engels doen dit over het algemeen minder en maken minder gebruik van typisch Engelse verzoekmarkeringen. Het zou kunnen zijn dat de typische Dutch directness in de ogen van Engelsen met name veroorzaakt wordt door dit soort kleine nuanceverschillen.
biografie Berna Hendriks (Nijmegen) werd in augustus 1987 aangesteld als parttime junior docent bij de sectie Engels-Amerikaans van de universiteit Nijmegen. Ze werkte verder als freelance taaltrainer voor Van Dale Talen in Bilthoven. Sinds 1992 werkt ze als docent bij de studierichting bedrijfscommunicatie aan de universiteit van Nijmegen, waar ze betrokken is bij het onderwijs en onderzoek Bedrijfscommunicatie Engels.
contactpersoon Communicatie
email B.Hendriks@let.kun.nl
telefoon 024 - 361 22 30