Ingezonden persbericht

13-09-2002

Wehkamp en Airmiles geliefd, porno en creditcards gehaat

Onderzoek naar e-mailmarketing

Amsterdam, 12 september 2002 - e-Moti Research, onderdeel van marktonderzoeksbureau Motivaction te Amsterdam, vroeg het afgelopen weekeinde via internet 650 mensen naar hun mening over e-mailmarketing. Dit onderzoek is woensdag gepresenteerd aan een kleine 200 afgevaardigden uit de marketingbranche tijdens De Eerste Nationale E-mail marketing Conferentie (Denec). Van Dusseldorp & Partners en Telecommerce Community verzorgden deze dag vanuit een bomvol Rosarium te Amsterdam. Harald Kerres, die het e-Moti-onderzoek presenteerde, maakte duidelijk op welke wijze mensen willen worden benaderd met e-mail die een commerciële boodschap bevat. Zijn presentatie is te vinden op www.denec.nl/presentaties.php. De respondenten is gevraagd aan welke bedrijven zij bij gedwongen wijziging van hun e-mailadres een adreswijziging zouden sturen.

Geliefde e-mail

69 procent geeft aan dat er bedrijven zijn waarvan ze informatie krijgen die ze op hun nieuwe e-mailadres niet willen missen. Van deze groep zegt een kwart dat dit is om "op de hoogte te blijven", eenvijfde wil de "aanbiedingen" niet mislopen. Wehkamp en Airmiles weten blijkbaar de gevoelige snaar te raken bij de online consument, want zij staan met 12 procent en 9 procent van spontaan door respondenten genoemde merken bovenaan de ranglijst van bedrijven waarvan men zeker de mail wil blijven ontvangen.

Gehate e-mail

Maar hoe zit het nu met de bedrijven waar consumenten absoluut geen e-mail meer van wensen te ontvangen? Uit het onderzoek blijkt dat liefst 79 procent bedrijven weet te noemen waarvoor dit het geval is. Een kwart geeft als reden "ik heb niet om deze mail gevraagd", 19 procent krijgt de indruk "dat men mij iets wil verkopen" en 16 procent zegt "veel te vaak" door deze bedrijven te worden benaderd. Boosdoeners zijn met name porno (20 procent) en geld (12 procent). Volgens Kerres dienen financiële instellingen rekening te houden met het feit dat ze in een segment zitten waarin partijen actief zijn die snel irritatie oproepen, zoals schuldsanering, creditcards, casinos, loterijen en "get rich quick"-bedrijven. 8 procent van de respondenten die ongewenste e-mail in hun mailbox aantreft, omschrijft de meest irritante e-mail spontaan als e-mail van "Amerikaanse bedrijven".

E-mailmarketing ontstijgt zelden het niveau van beschrijven

Veelal wordt gesproken over een paar procent effect, dat wil zeggen: een paar procent van de mensen die een e-mail hebben ontvangen, klikt op de aanbieding. Maar veel kennis ontleen je aan dit gegeven niet. Leidt het tot een antwoord op de vraag waarom mensen hebben geklikt op een e-mail? Met dit onderzoek heeft e-Moti Research een bijdrage geleverd aan het inzicht in de beleving van de consument die gevraagd en ongevraagd e-mails met een 'verkooppraatje' ontvangt, zo stelt Hans Lingeman van e-Moti Research.

EINDE PERSBERICHT