13-09-2002
Wehkamp en Airmiles geliefd, porno en creditcards gehaat
Onderzoek naar e-mailmarketing
Amsterdam, 12 september 2002 - e-Moti Research, onderdeel van
marktonderzoeksbureau Motivaction te Amsterdam, vroeg het afgelopen
weekeinde via internet 650 mensen naar hun mening over e-mailmarketing.
Dit onderzoek is woensdag gepresenteerd aan een kleine 200
afgevaardigden uit de marketingbranche tijdens De Eerste Nationale
E-mail marketing Conferentie (Denec). Van Dusseldorp & Partners en
Telecommerce Community verzorgden deze dag vanuit een bomvol Rosarium te
Amsterdam. Harald Kerres, die het e-Moti-onderzoek presenteerde, maakte
duidelijk op welke wijze mensen willen worden benaderd met e-mail die
een commerciële boodschap bevat. Zijn presentatie is te vinden op
www.denec.nl/presentaties.php. De respondenten is gevraagd aan welke
bedrijven zij bij gedwongen wijziging van hun e-mailadres een
adreswijziging zouden sturen.
Geliefde e-mail
69 procent geeft aan dat er bedrijven zijn waarvan ze informatie krijgen
die ze op hun nieuwe e-mailadres niet willen missen. Van deze groep zegt
een kwart dat dit is om "op de hoogte te blijven", eenvijfde wil de
"aanbiedingen" niet mislopen. Wehkamp en Airmiles weten blijkbaar de
gevoelige snaar te raken bij de online consument, want zij staan met 12
procent en 9 procent van spontaan door respondenten genoemde merken
bovenaan de ranglijst van bedrijven waarvan men zeker de mail wil
blijven ontvangen.
Gehate e-mail
Maar hoe zit het nu met de bedrijven waar consumenten absoluut geen
e-mail meer van wensen te ontvangen? Uit het onderzoek blijkt dat liefst
79 procent bedrijven weet te noemen waarvoor dit het geval is. Een kwart
geeft als reden "ik heb niet om deze mail gevraagd", 19 procent krijgt
de indruk "dat men mij iets wil verkopen" en 16 procent zegt "veel te
vaak" door deze bedrijven te worden benaderd. Boosdoeners zijn met name
porno (20 procent) en geld (12 procent). Volgens Kerres dienen
financiële instellingen rekening te houden met het feit dat ze in een
segment zitten waarin partijen actief zijn die snel irritatie oproepen,
zoals schuldsanering, creditcards, casinos, loterijen en "get rich
quick"-bedrijven. 8 procent van de respondenten die ongewenste e-mail in
hun mailbox aantreft, omschrijft de meest irritante e-mail spontaan als
e-mail van "Amerikaanse bedrijven".
E-mailmarketing ontstijgt zelden het niveau van beschrijven
Veelal wordt gesproken over een paar procent effect, dat wil zeggen: een
paar procent van de mensen die een e-mail hebben ontvangen, klikt op de
aanbieding. Maar veel kennis ontleen je aan dit gegeven niet. Leidt het
tot een antwoord op de vraag waarom mensen hebben geklikt op een e-mail?
Met dit onderzoek heeft e-Moti Research een bijdrage geleverd aan het
inzicht in de beleving van de consument die gevraagd en ongevraagd
e-mails met een 'verkooppraatje' ontvangt, zo stelt Hans Lingeman van
e-Moti Research.
EINDE PERSBERICHT