STICHTING NEDERLAND SCHOON

Schoon zou gewoon moeten zijn: zwerfafvalcampagne gestart

Schoon zou gewoon moeten zijn: zwerfafvalcampagne vandaag gestart Voorzitter reizigersorganisatie Rover spoort aan tot actie: 'ruim je troep op!'

UTRECHT, 13 september - Vanochtend om 10.00 uur werd in NS Trefpunt te Utrecht het startsein gegeven voor de gezamenlijke campagne van Stichting Nederland Schoon en NS. Deze gezamenlijke campagne getiteld, 'Zwerfafval spoort niet', heeft tot doel het zwerfafval op de stations tegen te gaan. Bij de start van de campagne onderstreepten Bert Meerstadt (Directeur NS), Uli Schnier (Directievoorzitter Nederland Schoon) en Rudy Schoonveld (Voorzitter Rover) het belang van de campagne door een beroep te doen op de verantwoordelijkheid van de reiziger, maar ook in ruimer verband van de samenleving.

Ondanks het intensief inzetten van schoonmaakploegen die dagelijks bezig zijn om de stations schoon te maken, blijft er zwerfafval achter. Dit is niet alleen slecht voor het milieu, maar ook een grote ergernis onder het reizigerspubliek. Dit kwam naar voren in het NIPO-onderzoek van mei 2002 naar reinheidsbeleving op de stations in opdracht van de NS.
Nederland Schoon, waarvan enkele weken geleden de landelijke campagne tegen zwerfafval 'Met hetzelfde gemak gooi je 't in de afvalbak' van start ging, en NS besloten daarom de handen ineen te slaan en een gezamenlijke campagne op de stations te lanceren. Bert Meerstadt zei graag het voortouw te willen nemen maar benadrukte de gemeenschappelijke verantwoordelijkheid die met name rust bij de achterban van Rover.

De campagne 'Zwerfafval spoort niet' bestaat uit een viertal fasen van elk twee weken en wordt gedragen door de postercampagne. Op 110 stations worden posters opgehangen met elke twee weken een ander thema dat de betreffende fase aanduidt. Achtereenvolgens komen de volgende thema's aan bod: voorlichten, confronteren, 'lik-op-stuk' en bedanken. De voorlichtende posters, die het publiek bekend zullen maken met het probleem, zijn vanaf maandag 16 september a.s. op de stations te zien. Uli Schnier was zeer positief over de campagne die valt onder de paraplu van de landelijke campagne 'Met hetzelfde gemak gooi je het in de afvalbak'.

Op tien stations (Gouda, Den Haag CS, Rotterdam CS, Rotterdam Blaak, Rotterdam Noord, Utrecht CS, Vlaardingen Oost, Breda, Tilburg en Eindhoven) wordt de bezoeker op ludieke wijze extra bewust gemaakt van de campagne en haar doel. Er lopen onder meer mensen met mobiele afvalbakken rond. Daarnaast worden de bezoekers door het tonen van groene, gele en rode kaarten op ludieke wijze aangesproken op hun gedrag.

Door middel van deze campagne willen NS en Nederland Schoon bezoekers en reizigers bewust maken van het zwerfafvalprobleem op de stations en hopen dat dit uiteindelijk resulteert in een positieve gedragsverandering of, zoals Rudy Schoonveld zei: 'Het begint bij jezelf: ruim gewoon je troep op.'

Stichting Nederland Schoon en Nederlandse Spoorwegen

Stichting Nederland Schoon
In het kader van het Convenant Verpakkingen III hebben de overheid (VROM), de gemeenten (VNG) en het bedrijfsleven (SVM-PACT, MKB Nederland en het VNO-NCW) afgesproken afzonderlijk en nadrukkelijk aandacht te geven aan het vraagstuk zwerfafval. In het deelconvenant Zwerfafval hebben de partijen heldere en meetbare afspraken opgenomen over de reductie van zwerfafval in de komende jaren. Stichting Nederland Schoon is in 1991 opgericht door het bedrijfsleven, de overheid en belangenorganisaties als de ANWB.

NS
NS speelt een belangrijke rol in de mobiliteit van Nederland. De onderneming stelt zich ten doel zo veel mogelijk reizigers veilig, op tijd en comfortabel te vervoeren. Daarnaast speelt NS een belangrijke rol in de ontwikkeling en exploitatie van stations en stationsomgevingen. Hoofddoelstellingen van het beleid zijn: op tijd rijden, informatie en vriendelijkheid verschaffen, aan sociale veiligheid bijdragen, voldoende vervoerscapaciteit creëren en schone treinen en stations realiseren.
Dagelijks vervoert NS meer dan 1 miljoen reizigers via 320 stations. Bij het bedrijf werken ruim 24.000 mensen. Over het eerste half jaar van 2002 rapporteerde NS een netto resultaat van 27 miljoen euro op een netto omzet van ruim 1,2 miljard euro.

Voor de redactie (niet ter publicatie)

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met: Michel Hueber, NS: 030 - 2 353 368
Ingeborg Biemans, Nederland Schoon: 070 - 3 042 080

Een foto is beschikbaar via het ANP net en de Digitale Beeldbank.

13 sep 02 13:27