STICHTING NEDERLAND SCHOON
Schoon zou gewoon moeten zijn: zwerfafvalcampagne gestart
Schoon zou gewoon moeten zijn: zwerfafvalcampagne vandaag gestart
Voorzitter reizigersorganisatie Rover spoort aan tot actie: 'ruim je
troep op!'
UTRECHT, 13 september - Vanochtend om 10.00 uur werd in NS Trefpunt te
Utrecht het startsein gegeven voor de gezamenlijke campagne van
Stichting Nederland Schoon en NS. Deze gezamenlijke campagne getiteld,
'Zwerfafval spoort niet', heeft tot doel het zwerfafval op de stations
tegen te gaan. Bij de start van de campagne onderstreepten Bert
Meerstadt (Directeur NS), Uli Schnier (Directievoorzitter Nederland
Schoon) en Rudy Schoonveld (Voorzitter Rover) het belang van de
campagne door een beroep te doen op de verantwoordelijkheid van de
reiziger, maar ook in ruimer verband van de samenleving.
Ondanks het intensief inzetten van schoonmaakploegen die dagelijks
bezig zijn om de stations schoon te maken, blijft er zwerfafval
achter. Dit is niet alleen slecht voor het milieu, maar ook een grote
ergernis onder het reizigerspubliek. Dit kwam naar voren in het
NIPO-onderzoek van mei 2002 naar reinheidsbeleving op de stations in
opdracht van de NS.
Nederland Schoon, waarvan enkele weken geleden de landelijke campagne
tegen zwerfafval 'Met hetzelfde gemak gooi je 't in de afvalbak' van
start ging, en NS besloten daarom de handen ineen te slaan en een
gezamenlijke campagne op de stations te lanceren. Bert Meerstadt zei
graag het voortouw te willen nemen maar benadrukte de
gemeenschappelijke verantwoordelijkheid die met name rust bij de
achterban van Rover.
De campagne 'Zwerfafval spoort niet' bestaat uit een viertal fasen van
elk twee weken en wordt gedragen door de postercampagne. Op 110
stations worden posters opgehangen met elke twee weken een ander thema
dat de betreffende fase aanduidt. Achtereenvolgens komen de volgende
thema's aan bod: voorlichten, confronteren, 'lik-op-stuk' en bedanken.
De voorlichtende posters, die het publiek bekend zullen maken met het
probleem, zijn vanaf maandag 16 september a.s. op de stations te zien.
Uli Schnier was zeer positief over de campagne die valt onder de
paraplu van de landelijke campagne 'Met hetzelfde gemak gooi je het in
de afvalbak'.
Op tien stations (Gouda, Den Haag CS, Rotterdam CS, Rotterdam Blaak,
Rotterdam Noord, Utrecht CS, Vlaardingen Oost, Breda, Tilburg en
Eindhoven) wordt de bezoeker op ludieke wijze extra bewust gemaakt van
de campagne en haar doel. Er lopen onder meer mensen met mobiele
afvalbakken rond. Daarnaast worden de bezoekers door het tonen van
groene, gele en rode kaarten op ludieke wijze aangesproken op hun
gedrag.
Door middel van deze campagne willen NS en Nederland Schoon bezoekers
en reizigers bewust maken van het zwerfafvalprobleem op de stations en
hopen dat dit uiteindelijk resulteert in een positieve
gedragsverandering of, zoals Rudy Schoonveld zei: 'Het begint bij
jezelf: ruim gewoon je troep op.'
Stichting Nederland Schoon en Nederlandse Spoorwegen
Stichting Nederland Schoon
In het kader van het Convenant Verpakkingen III hebben de overheid
(VROM), de gemeenten (VNG) en het bedrijfsleven (SVM-PACT, MKB
Nederland en het VNO-NCW) afgesproken afzonderlijk en nadrukkelijk
aandacht te geven aan het vraagstuk zwerfafval. In het deelconvenant
Zwerfafval hebben de partijen heldere en meetbare afspraken opgenomen
over de reductie van zwerfafval in de komende jaren. Stichting
Nederland Schoon is in 1991 opgericht door het bedrijfsleven, de
overheid en belangenorganisaties als de ANWB.
NS
NS speelt een belangrijke rol in de mobiliteit van Nederland. De
onderneming stelt zich ten doel zo veel mogelijk reizigers veilig, op
tijd en comfortabel te vervoeren. Daarnaast speelt NS een belangrijke
rol in de ontwikkeling en exploitatie van stations en
stationsomgevingen. Hoofddoelstellingen van het beleid zijn: op tijd
rijden, informatie en vriendelijkheid verschaffen, aan sociale
veiligheid bijdragen, voldoende vervoerscapaciteit creëren en schone
treinen en stations realiseren.
Dagelijks vervoert NS meer dan 1 miljoen reizigers via 320 stations.
Bij het bedrijf werken ruim 24.000 mensen. Over het eerste half jaar
van 2002 rapporteerde NS een netto resultaat van 27 miljoen euro op
een netto omzet van ruim 1,2 miljard euro.
Voor de redactie (niet ter publicatie)
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
Michel Hueber, NS: 030 - 2 353 368
Ingeborg Biemans, Nederland Schoon: 070 - 3 042 080
Een foto is beschikbaar via het ANP net en de Digitale Beeldbank.
13 sep 02 13:27