HOOFDBEDRIJFSCHAP DETAILHANDEL

Nederlander versiert zich graag

De afgelopen jaren hebben Nederlanders steeds meer geld uitgegeven aan modeartikelen en bijouterieën. Versieren en decoreren is helemaal in. In 2000 heeft de consument in Nederland 445 miljoen euro aan modeartikelen uitgegeven. Verwacht wordt dat deze groei nog even aanhoudt. De trend is dat sieraden groot, breed, zwaar en opvallend zijn. Maar ook heupsieraden en leren riemen zijn 'hot'. Bijbehorende tassen en shawls kunnen tegenwoordig niet ontbreken.

In 2000 gaf de consument bovendien ook nog eens 358 miljoen euro uit aan lederwaren. Van dit laatste bedrag bestaat een deel uit niet-lederen tassen, portemonnees en etuis, die tot de modeartikelen gerekend mogen worden. Volgens kenners (en het straatbeeld) heeft deze groei zich in 2001 ook voortgezet. De bestedingen omvatten alle uitgaven van consumenten aan bijouterieën, hoofddeksels, shawls & stropdassen, riemen, paraplu's, handschoenen en (niet-lederen) tassen. De nieuwe stijl modeartikelen is doordrenkt met hippie-invloeden (macramé en patchwork uit 'the seventies') en boudoirachtige elementen (kant, ruches, fluweel en strass uit de film 'Moulin Rouge').

De modeartikelen en bijouteriebranche telde in 2000 313 ondernemingen met in totaal 340 winkels. Ondanks de groei in de consumptieve besteding is dit aantal ten opzichte van 1999 met 13% gedaald. Het marktaandeel van de gespecialiseerde modeartikelen- en bijouteriezaken is gering (kleiner dan 3%). Veel van de verkoop vindt plaats via andere kanalen zoals modezaken (48%), warenhuizen (19%), sportzaken (6%), ambulante handel (3%) en overige winkels. Op dit moment zijn veel geluiden uit de modebranche te horen, die aangeven dat de verkoop van modeartikelen en bijouterieën toeneemt. Dit hangt uiteraard samen met het feit dat grote internationale kledingmerken naast kledinglijnen ook allerlei modeaccessoirelijnen op de markt brengen.

Branches in Detail Modeartikelen- en Bijouteriezaken Meer informatie over het rapport 'Branches in Detail Modeartikelen- en Bijouteriezaken' kunt u vinden op www.hbd.nl. Het rapport is tegen betaling van euro 7,50 per exemplaar te bestellen (exclusief BTW en verzend- en administratiekosten) per e-mail: bestel@hbd.nl, via de HBD-bestellijn: tel. 0800 023 02 05 (gratis) of per fax 070 338 57 11.


---

----
Noot voor de redactie/