AutoRai

13-9-2002

Kia snelste stijger op Nederlandse markt

Nu de vakanties achter de rug zijn, maakt de Nederlandse automarkt zich na een magere periode op voor een aantal belangrijke maanden. Kia begint direct met een opsteker.

Het Koreaanse merk weet zich gesterkt door het feit dat het tot op heden de snelste stijger is in de Nederlandse automarkt. Kia zag de verkopen in een dalende markt stijgen met maar liefst 62 procent!

Werden er vorig jaar tot en met augustus nog 2.036 nieuwe Kia personenautos verkocht, in dezelfde periode dit jaar waren dat er 3.301. Daarmee is Kia veruit het snelst groeiende merk op de Nederlandse automarkt. Opvallend is dat vrijwel alle Kia modellen bijdroegen aan de imponerende groeicijfers. De populaire Rio boekte de grootste winst. Kia zag de verkopen van deze ruime gezinsauto stijgen naar 2.069. Ook de Kia Carnival, de full size MPV die begin dit jaar door Kia werd geïntroduceerd, doet het uitstekend. Op de markt voor lichte bedrijfswagens liet Kia onder impuls van de Pregio en Carnival Van eveneens een plus noteren.

De groei is er nog niet uit, want de verkoopcijfers van Kia zullen een extra impuls krijgen door een aantal belangrijke nieuwkomers. Enkele weken geleden werd de Sorento geïntroduceerd. Een forse SUV (Sports Utility Vehicle), die net na zijn introductie al een doorslaand succes is. Binnen drie weken werden al meer dan vierhonderd orders genoteerd. Deze maand verschijnt de nieuwe Carens. Een midi-MPV die door zijn karaktervolle lijnenspel een opvallende verschijning in het Nederlandse straatbeeld vormt. Een zeer complete uitrusting en een schappelijke prijs (vanaf 16.495,-) completeren deze basis voor verder succes van Kia.

Kia verwacht dat de verkopen dit jaar op 6.750 autos uit zullen komen. In 2004 zal de afzet met de komst van diverse nieuwe modellen in ons land naar verwachting verder stijgen tot zon 12.000 eenheden.