AutoRai

13-9-2002

Ford Fiesta driedeurs nog dit jaar in de showroom

Fords nieuwe generatie compacte autos is met nog een familielid uitgebreid: de driedeurs Fiesta. Tegelijkertijd worden nieuwe technologieën op de Fiesta geïntroduceerd om de aantrekkingskracht te vergroten en de rijkwaliteiten verder te verbeteren.

De introductie van het driedeurs Fiesta-model markeert de volgende fase in het vernieuwingsproces van Fords productgamma van compacte auto´s in Europa. Ford heeft al het vijfdeurs Fiesta-model gelanceerd, terwijl in het najaar de publieksintroductie van de Fusion UAV (Urban Activity Vehicle) zal plaatsvinden. De nieuwe driedeurs Fiesta is vooral voor jongere automobilisten bedoeld, vaak nog zonder gezin, en het model zal nog voor het einde van het jaar in de showrooms van de Ford-dealers kunnen worden bewonderd. Maar dat is niet alles. Gelijktijdig met de driedeurs Fiesta zullen twee technische innovaties hun debuut maken binnen het gehele Fiesta-gamma:
* Een nieuwe transmissie van het type Durashift EST (Electronic Shift Technology). Deze geautomatiseerde versnellingsbak laat Fiesta-klanten profiteren van de voordelen van een automatische transmissie. De nieuwe transmissie biedt de mogelijkheid van handschakeling, echter zonder gebruik van een koppelingspedaal. Durashift EST wordt leverbaar op de Fiesta-modellen met de
1,4-liter Duratec 16V-benzinemotor en de 1,4-liter Duratorq TDCi common-rail turbodiesel.

* Een Elektronisch Stabiliteits Programma (ESP) als aanvulling op het pakket voorzieningen om het rijden in de Fiesta zo veilig en plezierig mogelijk te maken. Dit geavanceerde systeem registreert de reactie van de auto op de stuurcommandos en grijpt automatisch in zodra de koers van de auto afwijkt van hetgeen de bestuurder heeft bedoeld. ESP is vooral nuttig om in onverwachte wegsituaties de bestuurder te helpen de controle over zijn auto te behouden. ESP zal vanaf begin 2003 leverbaar zijn op Fiesta-modellen voorzien van de Duratorq TDCi-turbodiesel en de 1,6-liter Duratec 16V-benzinemotor.

Onze introducties van nieuwe modellen en technieken in het compacte modellensegment volgen elkaar snel op, aldus Glen Goold, hoofd technische ontwikkeling van de compacte producten. Het nieuwe driedeurs Fiesta-model bezit alle kwaliteiten van het vijfdeurs-model en combineert deze met een aantrekkelijke driedeurs hatchback-styling. De introductie toont aan hoe serieus wij zijn om onze klanten in het compacte segment de grootst mogelijk keuze te bieden aan modellen en technieken.

De nieuwe driedeurs Fiesta heeft met de rest van de nieuwe Fiesta-familie een aantal essentiële kwaliteiten gemeen: moderne styling, ruimte, veiligheid, rijeigenschappen en prijs/prestatieverhouding.

Styling van driedeurs Fiesta
De nieuwe driedeurs Fiesta bezit een unieke uitstraling die hem van het vijfdeurs model onderscheidt. Het driedeurs model ziet er compact uit en toont nog sportiever en dynamischer.

Achter het geheel eigen uiterlijk dat door de Ford-ontwerpers voor het driedeurs-model werd gecreëerd, bezit deze nieuwe versie echter hetzelfde genetische profiel als de Fiesta vijfdeurs en zijn ook veel afmetingen gelijk. Beide carrosserieversies hebben hetzelfde front en zijn onder de taillelijn nagenoeg gelijk. Het unieke profiel met de aflopende daklijn en de sterk hellende achterruit geeft de Fiesta driedeurs echter een geheel eigen karakter.

Het creëren van een visuele scheiding tussen de beide Fiesta-modellen was belangrijk, verklaart Fords hoofd exterieurontwerper, Mark Adams. Ons doel bij de Fiesta driedeurs was het realiseren van een sportievere, rankere styling die de aspiraties van de kopers van driedeurs-autos weerspiegelt en de dynamische rijkwaliteiten van de nieuwe Fiesta onderstreept.

Het team van Mark Adams heeft allereerst het dakprofiel verlaagd door de daklijn vanaf de bovenkant van de A-stijl geleidelijk naar achteren te laten zakken. Door tevens de taillelijn te laten oplopen, werd de hele daglichtopening (DLO) sportiever gemaakt. De achterrand van de DLO werd bovendien naar voren gehaald en aanzienlijk schuiner geplaatst dan bij de Fiesta vijfdeurs, om daarmee het compacte en dynamische karakter van de auto te accentueren.

Een andere methode die het team toepaste om de auto visueel compacter te maken, was het naar voren verplaatsen van de achterste dakrand. Hoewel de rand slechts 75 mm is verplaatst, heeft de achterkant van de driedeurs-model een veel sportiever profiel. Het resultaat is dat ook de achterlichten naar voren zijn opgeschoven, hoewel ze nog net als bij de vijfdeurs om de hoeken van de C-stijlen doorlopen. De achterlichtunits zijn bovendien korter uitgevoerd als gevolg van de geïntegreerde spoilerrand aan de bovenkant van de achterklep. Hierdoor ziet de auto er van achteren lager uit. Ondanks deze verschillen is de totale lengte van de drie- en vijfdeursmodellen exact gelijk. De Fiesta driedeurs benadert meer de 'druppelvorm' dankzij de dynamischer daklijn die naar achteren toe afloopt, aldus Adams. Dit geeft het driedeurs-model de sportieve uitstraling.

Deze design-aanpak doorbreekt de trend van het traditionele driedeursontwerp voor compacte autos. Tot nu toe hadden de vijf- en driedeursvarianten van een model dezelfde achterkleppen en daken en waren ook de ruitopeningen vrijwel gelijk.

Wij wilden de auto meer als een coupé laten overkomen, zonder daarbij de royale interieurruimte van de Fiesta te hoeven opofferen, om de driedeurs-versie duidelijk te onderscheiden van het zich meer als een gezinsauto presenterende vijfdeurs-model, verklaart Adams. De nieuwe driedeurs Fiesta profiteert ook van een speciale lakkleur bij introductie: een exclusieve metallic oranjetint, genaamd Flare. De klanten van de driedeurs Fiesta kunnen daarnaast kiezen uit twaalf andere exterieurkleuren. De keuze aan interieurbekledingen is gelijk aan die van de vijfdeurs-modellen.

Ruimte en comfort
De driedeurs Fiesta rekent overtuigend af met het vooroordeel dat driedeurs-autos kleiner en minder comfortabel zijn dan hun vijfdeurs-equivalenten. De driedeurs Fiesta geeft hetzelfde gevoel van ruimte en comfort, terwijl hij over een uitstekend toegankelijk achtercompartiment beschikt.

Het voorste gedeelte van het interieur is bij beide varianten gelijk; het biedt in elk opzicht volop ruimte aan de voorinzittenden. De achterpassagiers genieten de grootste beenruimte in deze categorie en, voor de passagiers van de driedeurs Fiesta, levert de afwezigheid van achterportieren een winst op voor de achterbankbreedte, wat resulteert in de grootste beschikbare breedte op schouderhoogte van deze klasse, namelijk 1355 mm.

Het coupé-achtige aflopende dak is ontworpen op een zo gering mogelijk verlies aan hoofdruimte voor de achterpassagiers. Het verschil tegenover het vijfdeurs-model bedraagt slechts acht millimeter. Alle passagiers profiteren van extra opbergruimte dankzij grotere vakken in de voorportieren en de introductie van extra bergvakken aan weerszijden van de achterbank.

Het in- en uitstappen gaat gemakkelijk bij de driedeurs Fiesta dankzij de royalere portieren (deze zijn met 248 mm verlengd tot 1359 mm), die een grotere opening vrijgeven. Tegelijkertijd is de beenruimte vergroot.

De bestuurder profiteert van de ergonomische studies die gedurende de ontwikkeling van de nieuwe Fiesta zijn uitgevoerd om te zorgen dat de bedieningselementen nóg gemakkelijker en logischer te gebruiken zijn. De Fiesta is uitgerust met het nieuwste type stuurkolomschakelaars van Ford (zoals ook toegepast op de Focus en de Mondeo), met verbeterde functielogica en een prettiger greep, terwijl de snelheidsmeter en toerenteller gemakkelijker zijn af te lezen. Een hoog gemonteerde ontgrendelingsknop vereenvoudigt het openen van de achterklep.

De driedeurs Fiesta biedt net als zijn voorganger een uitstekend zicht op de weg. Dit is zelfs nog verbeterd door de hogere positie van het heuppunt - het H-punt in vaktaal - dat 56 millimeter omhoog is gebracht. Het zicht naar achteren wordt bevorderd door Fords nieuwe achterste hoofdsteunen, die geheel in de rugleuning kunnen worden verzonken wanneer de achterbank niet in gebruik is.

Het laadvolume van de driedeurs Fiesta is iets kleiner dan bij het vijfdeursmodel, als gevolg van de herziene achterklep en het aflopende dakprofiel. Het volume, gemeten volgens de VDA-methode, bedraagt 268 liter. Bij de vijfdeurs meet de bagageruimte 284 liter.

Veiligheid
Het driedeurs Fiesta-model biedt dezelfde indrukwekkende reeks veiligheidsvoorzieningen als de nieuwe vijfdeurs Fiesta.

Het model is eveneens uitgerust met het geavanceerde Intelligente Beschermings Systeem met tweetraps airbags die standaard zijn op de gehele Fiesta-serie. Een geavanceerde botskrachtsensor aan de voorzijde van de auto waarborgt dat de voorairbags van bestuurder en voorpassagier gefaseerd worden geactiveerd volgens een vast protocol dat gebaseerd is op mogelijke ongevalsituaties. De druk in de full-size airbags wordt gedoseerd om de juiste bescherming te bieden al naar gelang de aard en de ernst van de aanrijding.

In totaal zijn zes airbags gestandaardiseerd op het driedeurs Fiesta-model:

* Twee voorairbags, voor de bestuurder en passagier.
* Twee zijairbags in de voorstoelen om de borstkas te beschermen in geval van een flankbotsing.

* Twee curtain airbags over de volle lengte tussen de A- en B-stijlen om de hoofden van de voor- en achterinzittenden te beschermen als de auto in de flank wordt aangereden.

Een samendrukbare stuurkolom helpt potentieel borstletsel bij de bestuurder te voorkomen in geval van een frontale botsing. De voorste veiligheidsgordels zijn uitgerust met pyrotechnische voorspanners om een maximale veiligheid en een optimale effectiviteit van de airbags te garanderen. Daarnaast zijn ze voorzien van krachtbegrenzers die borstletsel voorkomen door de kracht te beperken die tijdens een botsing door de gordel op het lichaam wordt uitgeoefend.

De Fiesta heeft een enorme ingebouwde sterkte: vergeleken met het voorgaande model heeft de carrosserie een 100 procent grotere buigvastheid, terwijl de torsiestijfheid met 40 procent is toegenomen. De robuuste carrosseriestructuur is gemaakt van hoogwaardig trekvast staal, dat deels met lasertechnieken is gelast.

De carrosserie is zodanig geconstrueerd dat de botsenergie niet alleen via de gebruikelijke route door de vloer wordt opgenomen, maar ook voor een deel bovenlangs via het schutbord en de A-stijlen wordt afgevoerd. Samen met de kreukelzones moeten deze gescheiden routes ervoor zorgen dat de integriteit van het passagierscompartiment bij alle mogelijke soorten botsingen behouden blijft, om zodoende de krachten die op de inzittenden worden uitgeoefend tot een minimum te beperken.

Kwaliteit en prijs/prestatieverhouding
De nieuwe Ford Fiesta is geconstrueerd met het doel de eigenaars gedurende de hele levensduur lage rij- en onderhoudskosten te bieden. Hiertoe is veel aandacht besteed aan aspecten als brandstofzuinigheid, veiligheid en beveiliging, lage onderhouds- en reparatiekosten, lage verzekeringspremies, geringe emissieniveaus en maximale recyclingmogelijkheden.

Net als het vijfdeursmodel biedt de driedeurs Fiesta een gamma moderne krachtbronnen met volgzame prestaties en een verfijnde werking, plus een brandstofverbruik dat tot tien procent lager ligt dan bij het voorgaande model.

Kopers van de driedeurs Fiesta hebben keuze uit de volgende motortypen:

1,4-liter Duratorq TDCi (68 pk/ 50 kW) Deze common-rail turbodieselmotor van de nieuwste generatie onderscheidt zich door kracht, zuinigheid, lage emissies en verfijning. De 68 pk/ 50 kW sterke Duratorq TDCi is het eerste product van een samenwerkingsovereenkomst tussen de Ford Motor Company en PSA Peugeot Citroën om gezamenlijk nieuwe dieselmotoren te ontwikkelen. De motor beschikt over een indrukwekkend koppel en een raffinement dat meer aan een benzinemotor dan aan een diesel doet denken.

Doordat het maximum koppel van 160 Nm al bij 1750 t/min wordt geleverd en tot 2500 t/min constant blijft, levert de Duratorq TDCi buitengewoon levendige prestaties die de Fiesta tot een ongekend vlotte auto in de compacte dieselklasse maken. Tegelijkertijd bedraagt het brandstofverbruik tijdens de gecombineerde cyclus slechts 4,3 liter per 100 kilometer (1 op 23,25) en is de CO2 emissie maar 114 gram per kilometer. Fiestas die met de Duratorq TDCi-motor zijn uitgerust, kunnen in 14,9 seconden van 0 naar 100 km/h accelereren en hebben een topsnelheid van 164 km/h.


1,4-liter (80 pk/ 59 kW) en 1,6-liter (100 pk/ 74 kW) Duratec 16V De Duratec 16V-krachtbron is een moderne benzinemotor met dubbele bovenliggende nokkenas, die oorspronkelijk voor de Ford Focus werd ontwikkeld. De voor de Fiesta ontwikkelde versies koppelen een uitmuntende brandstofzuinigheid aan een hoger koppel bij lage toerentallen.

Beide op de Fiesta beschikbare varianten zijn uitgerust met een geavanceerd elektronisch managementsysteem met drive-by-wire gasklepbediening voor vlotte prestaties en een economisch verbruik. De 80 pk/ 59 kW Duratec 16V bereikt zijn maximum vermogen bij 5700 t/min, terwijl het maximum koppel van 124 Nm bij 3500 t/min wordt geleverd. De acceleratie van 0-100 km/h kan in 13,2 seconden plaatsvinden en de topsnelheid bedraagt 168 km/h. Het officiële gemiddelde brandstofverbruik is 6,4 liter per 100 km (1 op 15,6) en de CO2-emissie bedraagt 153 gram per kilometer.

De krachtigste benzinemotor heeft een maximum vermogen van 100 pk/ 74 kW bij 6000 t/min en beschikt over een maximum koppel van 146 Nm bij 4000 t/min. Deze prestaties zorgen voor een uiterst plezierig rijkarakter. De 1,6-liter Duratec 16V accelereert van 0-100 km/h in 10,6 seconden en heeft een topsnelheid van 185 km/h. Het brandstofverbruik tijdens de gecombineerde rijcylus is met 6,6 liter per 100 km (1 op 15,2) zeer bescheiden en de CO2-emissie bedraagt 157 gram per kilometer.


1,3-liter Duratec 8V (70 pk/ 51 kW) De Duratec 8v is een nieuwe telg in de Fiesta-motorenfamilie die speciaal voor de Europese markt is ontwikkeld. De krachtbron combineert een indrukwekkende brandstofzuinigheid met lage emissies, plus een optimale stationaire stabiliteit en verfijning.

De motor is vooral ontwikkeld met het oog op een laag brandstofverbruik slechts 6,2 liter per 100 kilometer (1 op 16,2) tijdens de officiële Europese rijtestcyclus evenals op een langdurige betrouwbaarheid en duurzaamheid, dankzij een verminderde wrijving in essentiële componenten zoals de rolarmklepstoters en een enkele in plaats van een dubbele bovenliggende nokkenas voor de bediening van de acht kleppen. De CO2-emissie bedraagt slechts 147 gram per kilometer. De 70 pk/ 51 kW sterke motor is in staat om van 0-100 km/h in 15,8 seconden te accelereren en heeft een topsnelheid van 158 km/h.

Het reële brandstofverbruik van de nieuwe Fiesta-modellen ligt tot 10 procent onder dat van de voorgaande Fiesta-serie, hetgeen resulteert in een aanzienlijke besparing op de jaarlijkse brandstofkosten. De Duratorq TDCi bijvoorbeeld, zal de dieselrijdende Fiesta-eigenaar zon 489 aan brandstof besparen over 20.000 kilometer, vergeleken met de
1,8-liter dieselmotor van het voorgaande model. Omdat de nieuwe Fiesta ook nog over een grotere tankinhoud beschikt 45 liter , zal de Fiesta-eigenaar aanmerkelijk minder tankstops hoeven te maken.

De moderne motoren van de Fiesta leveren een belangrijke bijdrage aan de betrouwbaarheid van de auto dankzij slijtvaste en wrijvingsarme componenten, die niet alleen ontworpen zijn om onder normale omstandigheden een autoleven lang mee te gaan, maar ook lagere onderhoudskosten bieden. De kosten voor het normale periodieke onderhoud gedurende de eerste 90.000 kilometer zullen naar verwachting 185 lager uitvallen dan de gemiddelde kosten voor een populaire kleine auto. Daarrnaast is een reeks maatregelen getroffen om de kosten van schadeherstelreparaties te verlagen, wat in sommige landen bijdraagt tot lagere verzekeringspremies.

De Fiesta is toonaangevend in zijn klasse wat betreft het voorkomen en beperken van ongevalschades, dankzij de speciale aandacht die besteed is aan het verminderen van de beschadigingen bij lage snelheden, zoals tijdens parkeermanoeuvres. De voorbumper is voorzien van een balk die bedoeld is om de energie te absorberen en de schade van botsingen met lage snelheid op te nemen. Op deze wijze wordt de meer complexe structuur van de carrosseriebodem ontzien. De met bouten bevestigde balk kan snel en tegen lage kosten worden vervangen. Een soortgelijke stalen balk achter de achterbumper absorbeert de energie van lage-snelheidsbotsingen en verdeelt bij hogere snelheden de belasting over de achterste langsliggers en de vloer.

Rijkwaliteiten
De driedeurs Fiesta bezit dezelfde rijkwaliteiten als het vijfdeurs zustermodel, dat op dit gebied inmiddels alom is geroemd. Gelijktijdig met het driedeursmodel worden twee technische innovaties op het gehele Fiesta-gamma geïntroduceerd: de nieuwe Durashift EST, een geautomatiseerde mechanische versnellingsbak, plus vanaf begin 2003 het nieuwe Elektronische Stabiliteits Programma (ESP).

Durashift EST. Dit is een nieuwe geautomatiseerde versnellingsbak die de bestuurder alle voordelen biedt van een automatische transmissie. De nieuwe Durashift EST wordt als optie leverbaar op de drie- en vijfdeurs Fiesta-modellen met de 1,4-liter Duratec 16V-benzinemotor of de 1,4-liter Duratorq TDCi common-rail turbodiesel. De automatisch én handmatig te bedienen transmissie is een aangepaste versie van de Ford iB5-versnellingsbak, voorzien van een elektromechanisch schakelmechanisme. Dit biedt aanzienlijke voordelen ten opzichte van de automatische transmissies met elektrohydraulische schakeling die momenteel voor kleine autos op de markt zijn. De Durashift EST-versnellingsbak kent twee schakelmethoden: het automatische ASM-programma (Auto Shift Mode) en het sequentiële SSM-programma (Select Shift Mode). Hiermee worden de voordelen van een automatische en een handgeschakelde versnellingsbak verenigd in één systeem met intelligente, adaptieve technologie.

Dankzij de robuuste constructie is de Durashift EST-transmissie niet alleen geschikt voor benzinevarianten, maar ook voor modellen met dieselmotor. De Fiesta-dieselversies met 1,4-liter Duratorq TDCi-motor plus Durashift EST-transmissie koppelen een uitmuntende brandstofzuinigheid aan een optimaal schakelgemak.

Het ESP-systeem, dat vanaf begin 2003 op de Fiesta leverbaar wordt, helpt de bestuurder de auto onder controle te houden in onverwachte rijsituaties. Het maakt gebruik van geavanceerde computertechnologie om permanent het rijgedrag van de auto te controleren en bij de eerste tekenen van instabiliteit zelfcorrigerende tegenmaatregelen te treffen. De correcties vinden plaats via het ABS-systeem en door verlaging van het motorvermogen, zonder dat de bestuurder zelf hoeft in te grijpen.

Hoewel de Fiesta van nature over een veilig en voorspelbaar weggedrag beschikt, zorgt ESP voor extra veiligheid indien de bestuurder plotseling een obstakel tegemoet of op een glad wegdek terechtkomt. Het nieuwe ESP-systeem wordt verkrijgbaar op de drie- en vijfdeurs Fiesta-modellen met de Duratorq TDCi-turbodiesel en de 1,6-liter Duratec 16V-benzinemotor.

De Fiesta-serie is uitgerust met een kwalitatief hoogstaand onderstel dat de basis vormt voor ronduit uitstekende rijkwaliteiten. Deze zijn verkregen door een aan de Focus ontleend weggedrag te combineren met een veercomfort dat op de grote Mondeo is geïnspireerd.

Gedurende de ontwikkeling zijn tal van systemen en componenten geoptimaliseerd. Zo is de stuurprecisie vergroot door het verminderen van de wrijving en heeft men het weggedrag geperfectioneerd door de flexibiliteit van de ophangrubbers aan te passen.

Ook de robuuste carrosseriestructuur van de Fiesta is een belangrijke factor met het oog op de rijkwaliteiten. De ongeëvenaarde sterkte en torsiestijfheid van de monocoque-carrosserie zijn van grote invloed op de handling, het rijcomfort en de langdurige geruisarme werking van de Fiesta.

Een grote bijdrage aan de torsiestijfheid van het ontwerp komt voor rekening van de bevestigingspunten voor de wielophanging en de stuurinrichting. Deze zijn zodanig geconstrueerd dat de carrosseriestructuur in deze zones over een enorme buigvastheid beschikt. Een sterk voorste subframe dat met bouten op de hoofdconstructie is bevestigd, vormt de basis voor de McPherson-voorwielophanging en de stuurinrichting. Het voorste subframe draagt ook bij aan het isoleren van weggeluiden en is bij een eventuele aanrijdingsschade eenvoudig en relatief goedkoop te vervangen.

De nieuwe, compact geconstrueerde achterwielophanging met torsie-as geeft de Fiesta een constante sporing en wielvlucht, wat de het gevoel in het stuur ten goede komt. Het torsie-asconcept combineert een grote zijdelingse stijfheid voor een nauwkeurige handling met een zekere mate van flexibiliteit in langsrichting voor het absorberen van oneffenheden. De achterwielophanging is 71millimeter breder dat die van het voorgaande model, wat de Fiesta de grootste spoorbreedte in zijn klasse geeft.

De enkelbuis-schokdempers van de achteras zijn met verfijndere kleppen uitgerust om op slechte wegen frequent optredende schokken, die voor de meeste compacte autos een probleem vormen, beter te kunnen absorberen. De nieuwe Fiesta is voorzien van krachtiger remmen voor betere remprestaties. Alle versies hebben vóór geventileerde schijfremmen van 22 x 258 mm en achter trommelremmen van 203 mm diameter met remschoenen van 36 mm. Een robuustere pedaalsteun waarborgt een optimale slag en een uitstekend pedaalgevoel, wat het vertrouwen van de bestuurder en de veiligheid in moeilijke situaties verbetert. Om dezelfde redenen is de rembekrachtiger (diameter 9) rechtstreeks met het pedaal verbonden. Als een van de eerste autos is de nieuwe Fiesta uitgerust met een lichtgewicht vierkanaals ABS-systeem, compleet met geïntegreerde elektronische remkrachtverdeler (EBD), voor een betere stabiliteit tijdens krachtig remmen. Behalve met de nieuwe Durashift EST-transmissie is de Fiesta leverbaar met de onlangs gepresenteerde Ford iB5-versnellingsbak, voorzien van hydraulisch bediende koppeling. Deze handgeschakelde vijfversnellingsbak bevat nieuwe synchromechanismen voor een soepeler schakeling, terwijl de profielen van de tandwielen zijn aangepast om het tandwielgeruis bij stationair draaiende motor te verminderen.

Eveneens met het oog op het geluidsniveau is het transmissiehuis voorzien van extra verstevigingsribben, terwijl de lagers en tandwielen van de eindaandrijving in de iB5 werden versterkt om de duurzaamheid verder te vergroten.

De introductie van de nieuwe driedeurs Fiesta vertegenwoordigt de derde fase in de lancering van Fords nieuwe generatie compacte autos, aldus Goold. Samen met enkele technische innovaties voor de gehele range, betekent dit een verdere versterking van de kracht en veelzijdigheid van de nieuwe Fiesta. De Fiesta in driedeurs uitvoering wordt begin 2003 leverbaar in Nederland.