Ingezonden persbericht

Persbericht

Topcom introduceert Sprekende Telefoon

Nummerherkenning voor blinden en slechtzienden

Heverlee, vrijdag 13 september 2002 ­ Topcom, Belgisch/Zweedse producent van draadloze telefoons, telefoontoestellen, (ADSL) modems & draadloze data oplossingen, introduceert de Sprekende Telefoon in Nederland. Met behulp van geavanceerde spraaktechnologie heeft Topcom een telefoon ontwikkeld met Caller-ID / Clip oftwel een telefoon die aankondigt 'wie belt'. Topcom heeft deze Caller-ID / Clip geintegreerd in het telefoontype Deskmaster 250. De Caller-ID applicatie kan tevens in een afzonderlijk toestel bij een bestaand telefoontoestel, worden geplaatst. Onlangs heeft Topcom een contract afgesloten met France Telecom voor de levering van de Callmaster 250 aan blinden en slechtzienden.

Voortaan kondigt de telefoon aan wie er belt; een sprekende nummerherkenning dus. Bij een inkomende oproep wordt de naam van de oproeper weergegeven door de luidspreker. Erg handig als je bijvoorbeeld geboeid naar de televisie zit te kijken en de telefoon gaat over. Je hoort onmiddellijk wie je probeert te bereiken, zodat je zelf kan beslissen of je de telefoon wenst te beantwoorden. Bovendien kan je de namen zelf inspreken. Ontvang je een oproep waaraan geen naam is toegekend dan laat het toestel het oproepnummer door de luidspreker klinken.

Voice mail optie
Topcom heeft tevens een soort voice mail functie voor het toestel ontwikkeld. Wanneer niemand aanwezig is om een oproep te beantwoorden, registreert het toestel de oproep met daarbij de aanduiding van de datum en het tijdstip van de oproep. Deze informatie is gratis oproepbaar en wordt vervolgens via de ingebouwde digitale stem (in de eigen taal) aangekondigd. Tevens biedt het toestel de mogelijkheid een tijdelijke of permanente meldtekst op te nemen voor specifieke bellers. Als je bijvoorbeeld je partner duidelijk wilt maken dat je pas om 20.00 uur thuiskomt, maar dat het eten al in de magnetron klaar staat, dan kan je dit bericht inspreken en dat bericht wordt dan aleen afgespeeld wanneer uw partner belt en niet wanneer iemand anders u probeert op te roepen.

Zowel de Deskmaster 250 als de Callmaster 250, een stand alone toestel in stijlvol design dat bij uw bestaand telefoontoestel kan geplaatst worden, beschikken verder uiteraard over de andere functies van de comforttelefoons zoals: directe en indirecte geheugennummers, een redialfunctie, speakerphone, voice mail toets, telefoonboek voor 100 nummers. De Deskmaster heeft een geheugencapaciteit van 50 namen van mogelijke bellers en de Callmaster 250 voor 60 namen. Tevens is het mogelijk om via dit toestel een e-mail indicatie te ontvangen wanneer u een e-mailboodschap in uw inbox heeft. Het toestel heeft een geheugen voor 60 zelf registreerbare namen.

Europese lancering
Topcom lanceert de sprekende Caller-ID / Clip telefoon in heel Europa in de comforttelefoon Deskmaster 250 en als stand alone toestel de Callmaster 250. Beide toestellen zijn te verkrijgen in verschillende taalversies die telkens drie talen bevatten. In België en Nederland omvat de taalversie de 3 landstalen Nederlands, Frans en Duits. France Telecom koos onlangs Topcom als leverancier voor zijn Callmaster 250 zodat zij aan voor blinden en slechtzienden dit ideaal product kunnen aanbieden. Topcom heeft deze spraaktoepassing speciaal aangepast voor France Telecom, die de toepassing voor blinden wil commercialiseren. In België biedt Topcom de gebruiker 4 maanden gratis gebruik van de Belgacom Clip dienst Weergave Oproeper aan. Dat is een commerciële overeenkomst die Topcom maakte met Belgacom, aangezien zij sterk in de toepassing geloven.

Noot voor de redactie,

Ingezonden persbericht