PERSMEDEDELING

16 september 2002

Roularta Media Group behaalt mooi resultaat in eerste semester 2002

Roularta Media Group realiseerde in het eerste halfjaar van 2002 een geconsolideerd resultaat van 1,9 mio euro, een stijging met 11,2 % t.o.v. dezelfde periode van 2001. De omzet daalde met 1 % (van 225,6 mio euro naar 223,3 mio euro). De bedrijfswinst (EBIT) steeg van 12 mio euro naar 14,1 mio euro (+ 17,2 %) en de winst uit de gewone bedrijfsuitoefening steeg met 46,3 % (van 7,3 naar 10,7 mio euro).
Het courant nettoresultaat bedroeg 8 mio euro t.o.v. 4 mio euro vorig jaar (+ 102,9 %) en de courante cashflow steeg van 14,6 mio euro naar 18 mio euro (+ 22,9 %).
De omzet van het eerste halfjaar daalde met slechts 1 % ondanks een daling van de reclame-inkomsten en van de drukkerij-activiteiten voor commerciële klanten. Een en ander werd gecompenseerd door een groei van de lezersmarkt, de nieuwe participaties in Frankrijk (Studio Press en Ideat) en de doorrekening van papier door RMG aan MPG.
Het uitzonderlijk resultaat van - 1,9 mio euro werd hoofdzakelijk bepaald door de provisie aangelegd voor de stopzetting van de drukkerijconcentratie MPG.
De core-business van RMG doet het beter dan in de eerste helft van 2001. 'Printed Media' (gratisbladen en magazines) groeit sterk : het bedrijfsresultaat (EBIT) bedraagt 9,7 mio euro tegenover 6,2 mio euro in 2001 (+ 56 %) en de EBITDA stijgt van 10,4 naar 13,6 mio euro (+ 31,1 %), de cashflow stijgt van 7 naar 10,4 mio euro (+ 48 %) en het courant nettoresultaat van 2,5 naar 6,3 mio euro.
Het goede resultaat werd gerealiseerd ondanks een dalende omzet van de jobmarkt (Vacature - 50 % en Easy Jobs - 20 %). De totale omzet groeide lichtjes (+ 2,2 %) dank zij de lezersmarkt en de acquisities in Frankrijk (+ 9,6 %). Anderzijds werden kostenbeperkende maatregelen genomen zonder dat geraakt werd aan de kwaliteit van de bladen.
'TV en Radio' boekte ook een goed resultaat : met een EBIT van 6,8 mio euro (- 6,3 %) en een EBITDA van 8 mio euro (- 5,1 %). De cashflow stijgt van 4,2 naar 4,4 mio euro (+ 5 %) en het courant nettoresultaat van 2,8 naar 3,7 mio euro (+ 29,8 %).
De resultaten van de tak 'Industry' houden rekening met een provisie voor uitzonderlijke kosten in het kader van de vereffening van de MPG-drukkerijconcentratie.

De magazines
Alle bladen van de groep behaalden een beter resultaat met uitzondering van Trends en Bizz die te lijden hadden onder de terugval van de reclamebestedingen van de financiële, IT- en andere B to B-sectoren. Globaal groeide de lezersmarkt met 9,7 % en daalde de reclame-omzet met 6,1 % als men geen rekening houdt met Vacature en met de nieuwe activiteiten in Frankrijk.
In 2002 werden in België dezelfde reclametarieven gehanteerd als in 2001. De seniorenmagazines (in België, Duitsland, Nederland en Noorwegen) leverden een positieve bijdrage ondanks het feit dat Lenz in Duitsland pas gelanceerd is en nog aanloopkosten registreert.
Eind september wordt 'Nest' gelanceerd, Vlaanderens country-magazine. Van bij de start telt Nest 80.000 abonnees door de verderzetting van 'Spijs&Drank' en 'Levend Land' en een oplage van 120.000 exemplaren. Het nieuwe initiatief vult een leemte op de lezersmarkt en wordt door de reclamewereld goed onthaald.

De kranten
De groep 'Krant van West-Vlaanderen' ziet zijn reclame-omzet dalen met 4,6 % en dit vooral omwille van de jobadvertenties. De nationale reclamecampagnes zorgen echter voor compensatie. De lezersmarkt is stabiel dank zij het groeiend aantal abonnees.

De gratis bladen
De omzet van de divisie gratis bladen daalt met 6,5 % en dit is te wijten aan de jobadvertenties.
De Zondag blijft gestadig groeien en heeft nog heel wat potentieel nu het hele Nederlandstalige België wordt bereikt met een wekelijkse oplage van 520.000 exemplaren.
In Portugal is de distributiemethode van 'Jornal da Região' gewijzigd. De oplage is gereduceerd tot 230.000 exemplaren die via displays worden verspreid en de nieuwe formule laat toe met een positieve marge te werken. Steps in België en in Nederland wordt voortaan ook gedeeltelijk via displays verspreid, bovenop een selectieve distributie in de residentiële wijken. Van september 2002 af wordt een beter papier gebruikt dat een perfecte kleurendruk garandeert.

Televisie en Radio
De omzet van de divisie Radio en TV groeit met 3,4 %. De geconsolideerde omzet van de Vlaamse Media Maatschappij (VTM, Kanaal 2, JIM TV, Q-Music, Top Radio en Mango) groeit met 5,8 %. De groei komt enerzijds van de TV-activiteiten maar ook de nieuwe nationale radiozender Q-Music levert een bijdrage. Q-Music is pas in november gestart en de eerste officiële luistercijfers zijn pas volgende maand beschikbaar. Die zijn belangrijk om de reclamemarkt consequent te doen reageren. Het themapark 'Plopsaland' (De Panne) had eind augustus reeds bijna 100.000 bezoekers meer dan in 2001.
De omzet van de regionale televisie-activiteiten daalt met 1,3 mio euro gezien WTV en Focus TV nu slechts voor 50 % meetellen. De omzet van Belgian Business Television (Kanaal Z, Canal Z) groeit met 0,1 mio euro gezien de full consolidation vanaf het tweede kwartaal.

Nieuwe media
De online telefoongids Easy.be krijgt gemiddeld reeds meer dan 8000 unieke bezoekers per dag die opzoekingen doen naar onroerend goed, auto's, jobs, shops en allerhande service of gewoon naar adressen en telefoonnummers. De adverteerders-abonnees groeien gestadig in aantal. En ook de reclame-inkomsten van de contentsites Knack.be, Trends.be, enz. ... groeien zodat deze activiteit geen verliespost meer betekent. Industrie
Mercator Printing Group realiseerde 23,9 % minder omzet. Het operationeel resultaat van MPG (aandeel RMG) was - 3,1 mio euro i.p.v.- 0,4 mio euro in 2001.
Intussen werd deze drukkerijconcentratie ontbonden zodat Roularta niet meer participeert in Mercator Press en Concentra Grafic van juli 2002 af. Alle kosten voor de vereffening van de MPG-activiteiten werden volledig geprovisioneerd op 30/6/2002.
Vogue Trading Video (VTV) boekt 2,2 % meer omzet : 13 mio euro tegenover 12,7 mio euro in 2001. Het operationeel resultaat verbetert met 43,9 % : - 0,5 mio euro tegenover - 0,8 mio euro in 2001 en de courante cashflow daalt met 2,2 % van 1,3 mio euro naar 1,276 mio euro.

Vooruitzichten
In 2002 heeft Roularta geen nieuwe lanceringen gepland, behalve het country-magazine 'Nest', maar dat is eigenlijk een verder uitbouwen van de bestaande bladen 'Spijs&Drank' en 'Levend Land'.
Vanaf het tweede semester verandert de tak 'Industry' structureel. Roularta Printing wordt verder uitgebouwd als huisdrukkerij, gespecialiseerd in het maken van magazines en kranten voor de eigen uitgeversmaatschappijen en voor collega-uitgevers van bladen, house organs en catalogi. Op piekmomenten wordt drukwerk uitbesteed.
De magazines, kranten en gratisbladen zijn gedeeltelijk afhankelijk van de evolutie van de reclamemarkt. Maar in vergelijking met het tweede semester van 2001, waar de daling reeds was ingezet, moet het mogelijk zijn goed stand te houden.
Wat de radio- en TV-activiteiten betreft, heeft VMM goede vooruitzichten. De situatie is op het vlak van regionale televisie voor RMG structureel gewijzigd. Van juli 2002 af wordt op dit vlak de break-even gerealiseerd. Belgian Business Television (Kanaal Z/Canal Z) kan weliswaar rekenen op een trouw en enthousiast kijkerspubliek, maar de reclame-inkomsten blijven beneden peil. De reclameregie stelt alles in het werk om de reclame-inkomsten op te drijven.
Roularta blijft streven naar verdere groei van de bestaande activiteiten en plant daarenboven buitenlandse groei via overnames van rendabele activiteiten die passen in de interessesfeer van de groep.

Verslag van de commissaris
Wij hebben in het kader van ons controlemandaat een beperkt nazicht uitgevoerd overeenkomstig de aanbeveling van het Instituut der Bedrijfsrevisoren, van de tussentijdse geconsolideerde balans en resultatenrekening van de NV ROULARTA MEDIA GROUP per 30 juni 2002 welke een geconsolideerd balanstotaal van 350 204 (-000) EUR en een geconsolideerde winst van 1 868 (-000) EUR vertoont.
Dit nazicht bestond hoofdzakelijk uit de analyse, de vergelijking en de bespreking van de financiële informatie en was bijgevolg minder uitgebreid dan een volkomen controle met het oog op de waarmerking van de jaarrekening. Bij dit beperkt nazicht zijn geen gegevens aan het licht gekomen die aanleiding zouden kunnen geven tot belangrijke aanpassingen van de geconsolideerde semestriële toestand van de groep.

Antwerpen, 10 september 2002
DELOITTE & TOUCHE BEDRIJFSREVISOREN BV o.v.v. CVBA
Commissaris
Vertegenwoordigd door
de heer Jos Vlaminckx

Contactpersonen Rik DE NOLF Jean Pierre DEJAEGHERE Tel : 32+ 51/266 323 32+ 51/266 326 Fax : 32+ 51/266 593 32+ 51/266 627 e-mail : rik.de.nolf@roularta.be jean.pierre.dejaeghere@roularta.be URL Roularta www.roularta.be
Media Group :