AutoRai

17-9-2002

Groots onthaal voor veelzijdige Fiat Stilo Station Wagon

Met de Stilo Station Wagon lanceert Fiat een extra ruime en veelzijdige versie van de nieuwe compacte middenklasser. Wie de reeds bestaande drie- en vijfdeurs hatchbacks kent, weet meteen dat de SW de aandacht van zeer veeleisende kopers zal trekken.

Het Fiat Stilo concept mikt op het bieden van maatwerk voor een gevarieerde groep automobilisten. Een filosofie die zelfs zover is doorgevoerd dat de driedeurs en vijfdeurs Stilo in feite totaal zelfstandig ontwikkelde modellen zijn. De één scherp gesneden, sportief, wat compacter en met een extra accent op dynamiek, de ander niet minder karakteristiek, maar toch duidelijk meer bedoeld voor gezinsgebruik of als ruime zakenauto. Dat is onder andere terug te vinden in zijn grotere formaat en zijn bijna MPV-achtige design met variabele interieur.

Derde trap
In dit licht bezien is de Fiat Stilo Station Wagon (SW) feitelijk een logisch vervolg. De derde trap in de lancering van de nieuwe, 21e eeuwse modelgeneratie. Uiteraard is hij gebaseerd op dezelfde, geavanceerde techniek. Waarbij vooral het complete veiligheidspakket, de moderne motoren en de kwalitatief hoogwaardige afwerking veelvuldig wordt geprezen. Zowel door de vakpers als door de Stilo rijders. Het design van de Station Wagon is onmiskenbaar Fiat Stilo; de driedeurs, vijfdeurs én de SW hebben zichtbaar hetzelfde DNA, maar het Stilo SW concept gaat weer een stap verder dan de vijfdeurs. Met nóg meer nadruk op ruimte en veelzijdigheid.

De nieuwe Stilo Station Wagon heeft niet alleen een karakteristieke uitstraling (onder andere dankzij de two-tone dakrails), maar is ook één van de ruimste autos in zijn klasse. Te danken aan zijn lengte van 451 centimeter, breedte van 175 centimeter en hoogte van 157 centimeter. Zijn wielbasis meet een fikse 260 centimeter.

Extreem ruim
Het resultaat is een auto met veel talent, die je wat zijn uitstraling en interieurruimte aangaat eigenlijk moet zien als een groot middenklassemodel. Zijn toegenomen hoogte is onder andere vertaald in meer overzicht op het verkeer en een verbeterde instap. De zithoogte - het zogenaamde heuppunt - is met enkele centimeters toegenomen. Een zelfde verschil is er overigens ook tussen de drie- en vijfdeurs Stilo. De rest van het interieur volgt diezelfde, praktische koers. De bagageruimte meet een enorme 510 liter en kan in talloze stappen worden uitgebreid tot maar liefst 1.480 liter. De achterbank is in twee delen onafhankelijk van elkaar verschuifbaar, zodat je naar behoefte voor extra zitruimte of extra bagageruimte kunt kiezen. Uiteraard zijn die zitdelen omklapbaar gemaakt. Minder alledaags is de mogelijkheid om de rugleuningen ook achterin in hoek te verstellen.

Omklapbare voorstoel
Verder kan de rechter voorstoel worden omgeklapt om zo een tafeltje te creëren of om probleemloos lange objecten te vervoeren. Nu we het toch over de laadmogelijkheden hebben: de grote achterklep biedt een uitstekende toegang tot de ruimte achterin, waarbij is gezorgd voor een lage tilhoogte en een vlakke laadvloer. Dit laatste onder andere dankzij de compact gebouwde torsieas. Handig is ook de afzonderlijk open te klappen achterruit (dus alleen het bovenste gedeelte van de achterklep). Ideaal in krappe parkeervakken wanneer de achterportier niet geheel open kan of in een dermate lage parkeergarage wanneer de achterklep niet geheel valt open te klappen. Een boodschap of koffertje kan dan toch nog even snel achterin worden gezet.

Vier motoren
Fiat biedt voor wat betreft de nieuwe Stilo Station Wagon keuze uit vier motoren, die we alle kennen van de 3- en 5-deurs versies. Het gaat om twee benzinekrachtbronnen en twee common rail turbodiesels, achtereenvolgens de 1.6 16V (103 pk), 1.8 16V (133 pk) en twee uitvoeringen van de 1.9 JTD (80 en 115 pk). Vanzelfsprekend zal ook de Stilo Station Wagon worden voorzien van de riante standaarduitrusting die we kennen van zijn drie- en vijfdeurs familieleden. Verwacht dus af-fabriek zaken als ABS en EBD, zes airbags, Dual drive elektrische stuurbekrachtiging, het My Car menu om diverse faciliteiten naar eigen smaak in te stellen en centrale portiervergrendeling. Sky Window, CONNECT en climate control zijn optioneel.