NFO TRENDBOX BV
Onderzoek over verschillen in Europese beleggingsstrategieën
Onderzoek over verschillen in Europese beleggingsstrategieën
NFO Infratest: nieuw onderzoek over de verschillen in
beleggingsstrategieën in Europa / Britse beleggers ruimdenkend /
Duitse beleggers mijden vooral risico's
Amsterdam, 17 september 2002
Al lijkt de houding van beleggers in verschillende Europese landen in
de afgelopen jaren steeds homogener, toch zijn er nog steeds
fundamentele verschillen waar te nemen. Britse beleggers bijvoorbeeld
voelen zich het meest aangetrokken tot de aandelenmarkt, hebben het
breedste aanbod in beleggingsproducten en de meeste bankrelaties. Ze
staan ook redelijk open voor het eventueel wisselen van bank in de
toekomst, en ze tonen het meeste wantrouwen ten opzichte van adviseurs
die geen producten van concurrenten aanbieden. Duitse beleggers zijn
het meest risicomijdend van de onderzochte nationaliteiten, en zijn
bij uitstek financieel behoudend. In Frankrijk zijn beleggers het
meest geneigd om financiële beslissingen te delegeren aan adviseurs en
heeft men een voorkeur voor collectieve investeringen zoals unit
trusts. Italiaanse beleggers zijn het meest bereid om riskante
investeringen te doen en ook het meest bereid om in de nabije toekomst
gebruik te maken van de diensten van een buitenlandse bank. Spaanse
beleggers veranderen het vaakst van bank, maar hebben het meeste
vertrouwen in adviseurs - ook als producten van concurrenten niet
verkrijgbaar zijn via deze adviseurs. Belgische beleggers willen met
name betrokken worden bij het dagelijkse management van hun financiën
en maken het meest gebruik van 'traditionele' beleggingsproducten.
Dit is een selectie uit de resultaten van het meest recente onderzoek dat is uitgevoerd door het Europese research en consulting instituut NFO Infratest. Deze 'European Affluent Monitor' wordt op continue basis in geheel Europa gemeten en levert gedetailleerde informatie over het financiële gedrag en opinies van 'welvarende' Europeanen.
Het succes van een financiële instelling in deze markt wordt voor een groot deel bepaald door de mate waarin de gedragingen en motivaties van potentiële klanten in verschillende landen worden onderkend - en dit onderzoek biedt onschatbare informatie op dit punt.
Aanvullende informatie
De 'European Affluent Monitor' van NFO Infratest identificeert zes
verschillende belangrijke beleggingskarakteristieken die de Europese
markt beheersen:
De delegerende, risicomijdende leek
beslaat 22% van de Europese beleggers - met een gemiddelde van 130.000
Euro in beleggingskapitaal. Dit is het 'minst welvarende' type
belegger die in dit onderzoek is vertegenwoordigd. Zijn of haar
interesse in financiële zaken is het laagst van alle onderzochte types
en belegging beslissingen worden meestal overgelaten aan de partner,
een onafhankelijke financieel adviseur of een adviseur van de bank.
Vrouwen en medische professionals zijn oververtegenwoordigd in deze
groep.
De loyale klant met weinig interesse in financiën
beslaat 19% van de Europese beleggersmarkt. Dit beleggerstype heeft
eveneens vrij weinig interesse en ervaring in financiële zaken and
heeft slechts een klein aantal beleggerproducten (gemiddeld vier
verschillende producten). De gemiddelde waarde van het
beleggingskapitaal bedraagt 162.000 Euro. Deze beleggers spelen
meestal op zeker - slechts 30% zegt bereid te zijn gecalculeerde
risico's te nemen bij het beleggen. Dit zijn ook de meest loyale
klanten met een gemiddelde van twee bankrelaties. Slechts 14% is van
bank veranderd of heeft het zwaartepunt van hun bankactiviteiten
overgeheveld in de afgelopen vijf jaar. Hogere ambtenaren zijn
oververtegenwoordigd in deze groep.
De veeleisende, wantrouwende advieszoeker
beslaat 17% van de beleggersmarkt. Deze risiconemende belegger is de
grootste uitdaging voor een financiële instelling - hij of zij heeft
hooggespannen verwachtingen, kan snel teleurgesteld raken met de
prestaties van een bank en is kritisch voor wat betreft de expertise
inzake beleggingen. Bijvoorbeeld, 90% van deze cliënten gelooft dat
een adviseur niet echt objectief kan zijn als er geen producten van
concurrenten worden aangeboden. Een goede 68% is bang dat ze
attractieve buitenlandse beleggingsmogelijkheden mislopen doordat ze
geen toegang hebben tot de juiste advieskanalen. Ondanks deze
ontevredenheid heeft deze belegger geen tijd om zijn of haar
beleggingen zelf te beheren en is er veel advies nodig om financiële
beslissingen te nemen. Met gemiddeld drie bankrelaties is dit de minst
loyale klant - 22% is van bank veranderd of heeft het zwaartepunt
verlegd in de afgelopen vijf jaar en 88% zou dit overwegen als een
beter advies bij een andere instelling gegarandeerd kon worden. Met
gemiddeld 139.000 Euro is deze belegger in de lagere regionen te
vinden voor wat betreft beleggingskapitaal.
De autonome, risiconemende expert.
Met een significant afgenomen vermogen in de laatste paar jaar is dit
de minst voorkomende belegger op de Europese markt, en het gemiddeld
beleggingskapitaal is 164.000 Euro. Met een gemiddelde van vijf heeft
deze belegger het meeste aantal beleggingsproducten en voelt zich ook
het meest aangetrokken tot 'riskante' investeringen. 72% is bereid om
gecalculeerde risico's te nemen bij het beleggen en slechts 12%
prefereert collectieve beleggingen boven eigen effecten. Buitenlandse
investeringen zijn ook zeer gewild. Deze belegger neemt graag de
beslissingen zelf, want 97% zegt dat ze heel weinig advies nodig
hebben zelfs in het geval van grote financiële beslissingen.
Mannelijke beleggers, zakelijke en juridische adviseurs zijn
oververtegenwoordigd in deze groep.
De gemiddelde, tevreden klant,
met 15% van de markt, is de rijkste type belegger geworden met een
gemiddelde van 177.000 Euro in beleggingskapitaal. Hij of zij is een
klant die de bank en haar advies vertrouwt - bijvoorbeeld, slechts 12%
van deze klanten is ontevreden met de expertise van de adviseur op het
gebied van mondiale beleggingsmogelijkheden. De gemiddelde, tevreden
klant heeft advies nodig bij het nemen van beslissingen en is soms
bereid om wat risico te nemen als de bank dit aanbeveelt. Qua
loyaliteit is dit een gemiddelde klant met een gemiddeld aantal
beleggingsproducten.
De onzekere, ontevreden do-it-yourself belegger
beslaat 15% van de beleggersmarkt en is het op één na rijkste type met
een gemiddelde van 172.000 Euro in beleggingskapitaal. Deze klant wil
financiële beslissingen niet delegeren. 72% geeft er de voorkeur aan
om betrokken te zijn bij het dagelijkse management van hun beleggingen
en vertrouwen niet erg op advies. 69% claimt weinig of geen advies
nodig te hebben voor het nemen van grote belegging beslissingen. Maar
vanwege een tekort aan ervaring op financieel gebied is deze klant
onzeker en niet tevreden met de zijn of haar huidige bank - 82% is
bijvoorbeeld bereidt om naar een andere financiële instelling over te
stappen als dat een verbetering in belegging adviezen garandeert. De
interesse in financiële zaken is hoog maar de benodigde tijd ontbreekt
- 74% zegt dat zij onvoldoende de tijd nemen voor het beheren van hun
financiën. Men is zeer geïnteresseerd in risicovolle beleggingen.
Mannelijke beleggers zijn oververtegenwoordigd in deze groep.
Achtergrond informatie
De bovenstaande typologie is gebaseerd op de European Affluent Monitor
(EAM), uitgevoerd in Duitsland, Engeland, Frankrijk, Italië, Spanje en
België (face-to-face data collectie methode). Het concept van dit
onderzoek dateert uit 1985 in Duitsland en is daar sindsdien
uitgevoerd. Volgens planning zal het Europese onderzoek in 2003
herhaald worden.
De doelgroep van dit onderzoek zijn welvarende personen die tot één
van de volgende beroepsgroepen behoren: medische professionals,
zakelijke en juridische adviseurs, eigenaren van bedrijven, senior
executives en hogere ambtenaren op management niveau die een universum
van 4,9 miljoen Europeanen vertegenwoordigen. Meer dan 4.400
interviews zijn afgenomen in de bovengenoemde landen. De respondenten
zijn ondervraagd op het gebied van bekendheid met banken en
verzekeringsmaatschappijen, gebruik van financiële producten, imago
van banken, overstappen naar en andere bank in het verleden en de
toekomst, geprefereerde distributie kanalen, houding t.o.v.
buitenlandse banken en online-banking, financieel
voorzorgsmaatregelen, portefeuille analyse en adviezen etc.
NFO Infratest is een onderdeel van de NFO WorldGroup, en is één van de wereldwijde marktleiders van research-based marketing en consultancy. Met 'Marketing Minds Specializing in Research';, helpt NFO al 50 jaar vele Fortune 500 klanten bij het nemen van zakelijke beslissingen door het aanbieden van in-depth kennis en inzicht in consumenten en merken door marktonderzoek. NFO biedt een breed scala aan expertise op het gebied van markt evaluatie, productontwikkeling, brand management, klantentevredenheid en klantenbehoud, prijsonderzoek, distributie en reclame effectiviteit. NFO is lid van de The Interpublic Group (NYSE: IPG) en heeft meerderheidsbelangen in bedrijven in 40 landen, inclusief NFO Infratest in 15 Europese landen. Bezoek ons op onze websites www.nfoeurope.com, www.trendbox.nl en www.nfow.com.
Contact: NFO Infratest / NFO Europe
Martin Koegel
Landsberger Strasse 338, 80687 München, Duitsland
tel. +49-89-56 00 406, fax +49-89-56 00 188
martin.koegel@nfoeurope.com
U kunt in Nederland ook contact opnemen met NFO Trendbox:
NFO Trendbox
Gerton Poot
Reinier Engelmanstraat 2, 1065 TT Amsterdam
Tel. 020 - 669 44 14, Fax 020 - 669 42 58
gerton.poot@nfoeurope.com
Of een bezoek brengen aan onze website: www.trendbox.nl
17 sep 02 11:48