Provincie Overijssel

PROVINCIE

Jaarverslag
Milieupunt Overijssel 2001

038 425 24 23

juni 2002

038 425 24 23
2 | Jaarverslag Milieupunt Overijssel 2001



Inhoud

Inleiding 5


1. Milieupunt Overijssel 6
1.1. Van Milieuklachtentelefoon naar Milieupunt Overijssel 6
1.2. Wat gebeurt er met een klacht? 7
1.3. Project `Milieuklachten en Veiligheid' 7
1.4. Verplichte storingsmeldingen voor bedrijven 8
1.5. 24 uur bereikbaarheid 8
1.6. De Afvalinformatielijn 8
1.7. Kwaliteitssysteem, de ISO 9002 9


2. Jaarcijfers 10
2.1. Aantal milieuklachten 10
2.2. Aard van de milieuklachten 11
2.3. Herkomst van de milieuklachten 12
2.4. Storingsmeldingen 13


3. Oorzaak
milieuklachten 15 3.1. Mogelijke oorzaken 15 3.2. Top tien van bedrijven 15


4. Conclusie 21

---
Jaarverslag Milieupunt Overijssel 2001 3



038 425 24 23
4 | Jaarverslag Milieupunt Overijssel 2001



Inleiding

Voor u ligt het jaarverslag 2001 van de Milieuklachtentelefoon van de provincie Overijssel. Per 1 januari 2002 heeft de Milieuklachtentelefoon een andere naam: `Het Milieupunt Overijssel', het provinciaal loket voor al uw klachten, vragen en meldingen over milieu en veiligheid. In dit jaarverslag wordt onder de nieuwe naam geschreven, omdat het jaarverslag in 2002 uitkomt en het meldpunt bekend staat onder de naam Milieupunt Overijssel. Het Milieupunt Overijssel is ondergebracht bij het team Handhaving van de eenheid Economie, Milieu en Toerisme. Dit is het derde jaarverslag van het Milieupunt Overijssel. Dit jaarverslag heeft hetzelfde stramien als voorgaande jaren: in het verslag staat een overzicht van het aantal klachten, de aard en de oorzaak van de klachten die in het jaar 2001 bij het Milieupunt Overijssel zijn gemeld en inzicht in de binnen- gekomen afvalvragen. Daarnaast geeft het verslag u een beeld van de werkzaamheden en ontwikkelin- gen van het Milieupunt Overijssel.

Er zijn binnen provincie Overijssel ook andere handhavende instanties waar klachten binnen komen. Dit zijn onder andere Vliegbasis Twente, de gemeenten, politie, waterschappen, enz. Dit verslag handelt alleen over de door het Milieupunt Overijssel ontvangen klachten.

In het eerste hoofdstuk staan de werkzaamheden en ontwikkelingen van het Milieupunt Overijssel omschreven. Tevens wordt aandacht besteed aan de Afvalinfolijn. Ook wordt beschreven hoe de behan- deling van klachten, storingsmeldingen en de 24 uur bereikbaarheid is geregeld. Hoofdstuk 2 presen- teert de jaarcijfers van 2001. In hoofdstuk 3 staat de Overijsselse top 10 van bedrijven waarover de meeste klachten zijn binnen ge- komen. Van de top 10 worden per bedrijf de activiteiten en hinder kort omschreven en wat er gedaan is om de overlast te doen afnemen.

Aan het einde van het jaarverslag staat in hoofdstuk 4 de conclusie weergegeven.

Gedeputeerde Staten van Overijssel

Volledig verslag niet weergegeven. Zie het origineel http://inter2.prv-overijssel....lieupunt_2001.pdf .

Conclusie

Het jaar 2001 is een jaar geweest waarin veel voorbereidingen zijn getroffen om het Milieupunt Overijssel op 1 januari 2002 optimaal te laten starten. Het Milieupunt omvat voor de burgers de reeds bestaande milieuklachtentelefoon, een milieu-informa- tiepunt en het meldpunt onveilige situaties. Bedrijven kunnen er terecht met vragen over afval met betrekking tot de Provinciale Milieuverordening en het melden van storingen en calamiteiten.

De naam, het e-mailadres en het telefoonnummer zijn veranderd. Het Milieupunt is 24 uur per dag tele- fonisch te bereiken. Om dit goed naar de burger en bedrijven te communiceren is onder meer een nieuwe folder ontwikkeld.
Aanvullend op deze professionalisering van het Milieupunt is de milieuwachtdienst voorzien van een milieuwachtdienstauto. Hierin zitten alle faciliteiten zodat de milieuhandhavers ter plekke zo adequaat mogelijk kunnen handelen.

In 2001 zijn in totaal 2.094 klachten binnengekomen, dit zijn 34% minder klachten dan in 2000. Fa. Bouwens uit Goor zorgde voor de meeste klachten: 1.202 (57%) gevolgd door Aluminiumfabriek Hardenberg met 106 klachten (5%).

De meeste klachten (1.690) hebben betrekking op stank. Van alle klachten valt 47% onder het bevoegd gezag van de provincie, in 2000 was dit 9%. Het percentage is in 2001 toegenomen door het feit dat het bevoegd gezag over de Fa. Bouwens vanaf medio 2001 overgegaan is van de gemeente Hof van Twente naar de provincie Overijssel.

Een vaak gehoorde klacht is dat de burger zich niet gehoord weet. Ze ervaren geen directe verbeteringen en vragen zich de zin van het klagen af. Door goede voorlichting is deze frustratie enigszins te verzachten. Verder is er in 2002 het project `Milieuklachten en Veiligheid' gestart met onder andere als doel de burger beter te informeren over de afhandeling van de klacht. Bedrijven die onder het bevoegd gezag van de provincie vallen zijn verplicht op grond van de vergunning en/of de Wet milieubeheer hun storingen, calamiteiten en onderhoudswerkzaanheden ­ met mogelijke gevolgen voor het milieu ­ te melden bij de provincie. Er zijn bij het Milieupunt in 2001 197 storingen gemeld. Waarvan 189 door één bedrijf.

De top 10 uit hoofdstuk 3 zijn de bedrijven waarover de meeste klachten zijn binnengekomen. Vijf bedrijven uit de top 10 vallen onder het bevoegd gezag van de provincie. Het meeste wordt geklaagd over stankoverlast, wat een moeilijk item is om onmiddellijk op te treden. Geur is vluchtig en is vaak al verdwenen wanneer de milieuhandhaver ter plekke is en als het stinkt is het moeilijk aantoonbaar of het bedrijf de vergunningsvoorschriften overtreedt. Toch zijn er in 2001 veel maatregelen getroffen om de overlast zoveel mogelijk te beperken. Zoals een aanpassing in de vergunning, sluiting van het bedrijf en/of verbetering van de bedrijfsvoering. Ook wordt, door de versterking van de één-milieuloket-gedachte, de weg naar het Milieupunt Overijssel voor burger en bedrijven helderder. Hierdoor krijgt de overheid een beter beeld van de overlast van de bedrijven, waardoor er beter gehandhaafd kan worden.


---
Jaarverslag Milieupunt Overijssel 2001 21



Colofon

Uitgave: provincie Overijssel Tekst: eenheid Economie, Milieu en Toerisme Vormgeving: team Communicatie Print: team Documentproducties

juni 2002

Het Milieupunt Overijssel is ondergebracht bij het team Handhaving van de eenheid Economie, Milieu en Toerisme van de provincie Overijssel.

Meerdere exemplaren van dit verslag kunnen worden opgevraagd bij het Milieupunt Overijssel. Dit kan telefonisch via telefoonnummer 038 425 24 23 of via e-mail: milieupunt@prv-overijssel.nl.

Schriftelijk milieuklachten kunnen naar: Gedeputeerde Staten t.a.v. het Milieupunt Overijssel Postbus 10078 8000 GB Zwolle

Er zijn tevens folders op aanvraag beschikbaar. 038 425 24 23
22 | Jaarverslag Milieupunt Overijssel 2001