Ministerie van Financiën

Persbericht
PERS-2002-208
Den Haag, 17 september 2002

Begroting 2003 Financiën (IX-B)

Begrotingsstaat:

In ¤ ( x 1000)

Omschrijving
verplichtingen
uitgaven
ontvangsten

TOTAAL

3.705.487
100.188.639

Beleidsartikelen

3.623.510
100.181.926

1
Belastingen
3.086.261
3.086.193
98.954.789

2
Financiële markten
21.311
21.311
447.130

3
Financieringsactiviteiten publiek-private sector 82.029
17.900
151.600

4
Internationale financiële betrekkingen
2.222.154
208.725
4.789

5
Exportkredietverzekering en investeringsgaranties 11.800.012
147.965
152.890

6
Staatsloterij
0
0
138.219

7
Beheer materiële activa
115.336
115.336
330.001

8
Financieel-economisch beleid van de overheid 26.080
26.080
2.508

Niet-beleidsartikelen

81.977
6.713

9
Algemeen
82.802
82.802
6.713

10
Onvoorzien

-825

-825
0

De begroting IX-B 2003 is opgebouwd uit acht beleidsartikelen met uiteenlopende beleidsterreinen en twee niet-beleidsartikelen. Deze beleidsartikelen weerspiegelen bijna het gehele werkterrein van het ministerie van Financiën; het beheer van de staatsschuld en het kasbeleid is in een aparte begroting opgenomen, namelijk begroting IX-A.

Hieronder volgt een korte toelichting op een aantal beleidsartikelen. Algemeen
Het fiscale beleids- en wetgevende programma voor 2003 staat voor een belangrijk deel in het teken van ondersteuning van het algemeen sociaal-economisch beleid. Voorbeelden zijn de totstandkoming van de levensloopregeling en betrokkenheid bij de totstandkoming van het nieuwe zorgstelsel. In het kader van voortdurend onderhoud en verbetering wordt de Wet IB 2001 op onderdelen nader bezien. Tot de grote projecten kan de andere wijze van inning van de premies werknemersverzekeringen worden gerekend. Met de uitbesteding van de inning van deze premies aan de Belastingdienst kan grote efficiencywinst worden geboekt, zowel voor de overheid als voor het bedrijfsleven.

Verbruiksbelastingen
De activiteiten op BTW-gebied liggen onder andere op het gebied van de implementatie in nationale wetgeving van twee Europese richtlijnen, een evaluatie van de sociaal-culturele vrijstelling en een evaluatie van de tijdelijke regeling voor het verlaagde BTW-tarief voor arbeidsintensieve diensten. De hierboven genoemde richtlijnen betreffen respectievelijk de BTW-behandeling van e-commerce en factuurvereisten en elektronisch factureren.

Milieubelastingen
Bij de beleidsvoorbereiding en wetgeving op het gebied van de milieubelastingen is een onderzoek gestart naar de mogelijkheid van een wetstechnische herziening van de Wet belastingen op milieugrondslag (WBM). Dit heeft als doel om de (uitvoeringstechnische) opzet van de diverse bepalingen te stroomlijnen. In het onderzoek wordt onder meer gekeken naar de mogelijkheden voor het integreren van de brandstoffenbelasting in de regulerende energiebelasting (REB).

Douane
Op douanegebied wordt in 2003 de focus gericht op een aantal ontwikkelingen. In de aanloop naar de uitbreiding van de Europese Unie worden "oude" lidstaten gevraagd om eventuele nieuwkomers te ondersteunen bij de verdere opbouw van hun douaneorganisatie. Nederland levert hieraan actief een bijdrage. In communautair verband  vindt in 2003 concretisering plaats van de strategische visie over "Electronic Customs". "Electronic Customs" betekent vrij vertaald 'de digitale douanedienst'. Reeds in 2002 werd onder auspiciën van de Wereld Douane Organisatie de ontwikkeling van een multilateraal verdrag onder bestuurlijke bijstand tussen de douanediensten in gang gezet. Dit mondt in 2003 naar verwachting uit in de vaststelling van een verdragstekst.

Belastingverdragen
In 2003 wordt gewerkt aan herziening van oudere belastingverdragen en de verdere uitbreiding van het netwerk van belastingverdragen. Tevens wordt gestreefd naar actieve participatie in OESO- en EU-verband. Belangrijk onderdeel van de werkzaamheden in 2003 is het afronden van de herziening van het belastingverdrag met het Verenigd Koninkrijk. Verder wordt zo mogelijk het belastingverdrag met de Verenigde Staten van Amerika gedeeltelijk herzien.

Hervorming van het toezicht op de financiële marktsector In 2002 is een plan van aanpak over de hervorming van de financiële toezichtwetgeving voor de financiële marktsector opgesteld. Hierin is een herordeningsvoorstel van het regelgevingscomplex neergelegd. In 2003 wordt op deze omvangrijke wetgevingsoperatie een aantal belangrijke slagen gemaakt, met name in het schrijven van de wetteksten en het afstemmen met betrokken partijen, zoals de toezichthouders, marktpartijen en de Consumentenbond. Naar verwachting krijgt de juridische implementatie van het nieuwe toezichtmodel zijn verdere beslag in 2003 en 2004.

Landelijk beslaghuis
Justitie wil de bewaring van beslagzaken op de politiebureaus en de rechtbankgriffies overhevelen naar Domeinen. In 2002 wordt in overleg met Justitie en Politie een voorstel gemaakt voor de over te hevelen taken en bijbehorende middelen. In 2003 wordt na het verkrijgen van goedkeuring door de betrokken bewindslieden overgegaan tot de daadwerkelijke realisatie van het Landelijk Beslaghuis.