MKB-Nederland

MKB Nieuws, bericht

17-09-2002
MKB-Nederland: Kabinet bezuinigt zichzelf en economie nodeloos de crisis in

Het Kabinet Balkenende bezuinigt zichzelf en de economie nodeloos de crisis in. Juist in een periode dat de concurrentiepositie van het Nederlandse bedrijfsleven in snel tempo verslechtert, is een anticyclisch begrotingsbeleid verre te prefereren boven het strakker aanhalen van de financiële teugels. Offensieve lastenverlichting van de overheid zal hand in hand moeten gaan met maximale matiging van de contractlonen. De loonkosten stijgen in 2003 voor werkgevers al door de verplichte loondoorbetaling in het 2e ziektejaar en de stijging van ondermeer pensioen- en ziekenfondspremies. Bij een geraamde inflatie van rond de 2%, als uitgangspunt voor de totale loonkostenruimte, legt dit reeds volledig beslag op die ruimte. Indien de loonkosten het inflatieniveau overstijgen, leidt dit tot verdere verslechtering van de financieel-economische positie van bedrijven en de concurrentiepositie.

MKB-Nederland is van mening dat het Kabinet flexibel moet omgaan met de budgettaire kaders. Offensieve lastenverlichting is nodig, bijvoorbeeld in de vorm van een lagere (of geen) winstbelasting voor kleine winsten om het mkb een belangrijke impuls te geven, het verlagen van de sociale premies voor werkgevers en werknemers om loonkostenstijgingen af te kopen en het substantieel stimuleren van de arbeidsproductiviteit in de collectieve sector, door vermindering van het ziektever-zuim en bevordering van de innovatiekracht.Het financieringstekort mag wat MKB-Nederland betreft in dat verband tot
1% oplopen, waarbij zo\'n 3 miljard vrijkomt.

Naast de extra inzet van middelen pleit MKB-Nederland voor herschikking van middelen waar het gaat om het arbeidsmarktbeleid. Zo legitimeert het Kabinet de verhoging van de arbeidskorting door de wijzen op de noodzaak tot een verschuiving van aandacht van de aanbod- naar de vraagzijde op de arbeidsmarkt. In de praktijk betekent dit dat iedere werkende 10 extra arbeidskorting krijgt. MKB-Nederland vindt dit een onzinnig idee, temeer daar het Kabinet tegelijk aangeeft fiscale cadeaus te willen afschaffen. In plaats hiervan dient het Kabinet de SPAK te handhaven om te voorkomen dat het kind met het badwater wordt weggegooid. Lager geschoolde arbeid zal hier de dupe van worden. Financiële ruimte hiervoor kan worden gevonden door de verhoging van de arbeidskorting alleen in te zetten voor werknemers met een inkomen van 70 tot 130% minimumloon; daar speelt de armoedeval. MKB-Nederland vindt het plan om werkgevers die 57+ers ontslaan te beboeten met een nieuw soort PEMBA, het paard achter de wagen spannen.

MKB-Nederland moedigt het Kabinet aan de brokstukken visie uit de begrotingen terzake onderwijs, arbeidsmarkt, welzijn en criminaliteit te integreren tot één agenda voor jeugd en deugd. Centraal element hierin is een sluitende aanpak om alle jongeren met een startkwalificatie naar de arbeidsmarkt te brengen.

Het ministerie bij uitstek om het ondernemersklimaat te stimuleren, is uiteraard het ministerie van Economische Zaken. De EZ-begroting is echter zeer teleurstellend. In het voorwoord geven de bewindslieden Heinsbroek en Wijn een indrukwekkend ambitieniveau ten beste, echter bij de invulling lijkt minister Hoogervorst van Financiën de pen te hebben overgenomen. Beknibbelen op innovatie en export is nu juist precies datgene wat er niet moet gebeuren. Het schrappen van de tante Agaathregeling staat haaks op de ideeën van de minister om het starten van een onderneming te stimuleren. MKB-Nederland houdt het op een te korte inwerktijd van de bewindslieden en hoopt op een snelle rehabilitatie. Op het energiedossier geeft de minister wel de juiste signalen af. Zowel ten aanzien van het tempo van de liberalisering als de zorgvuldigheid van de privatisering snijdt het oordeel van de minister hout.

MKB-Nederland betreurt het dat in de EZ-begroting de sectoren er zo bekaaid vanaf komen. De sector detailhandel komt geheel niet aan bod en de sector toerisme en recreatie moet het vooralsnog doen met een wat ondermaats plan dat op dit moment bij de Tweede Kamer ligt. Het ministerie van LNV erkent de sector toerisme en recreatie weliswaar als een maatschappelijke en economische factor van betekenis, maar laat na hier beleidsconsequenties uit te trekken.

Een bijzonder positief geluid laat het ministerie van VROM horen, dat hoog inzet op vermindering en vereenvouding van milieuregelgeving en de praktische uitvoerbaarheid. MKB-Nederland hoopt dat deze drastische koerswijziging tot concrete resultaten leidt. Minder positief is MKB-Nederland over het opnieuw uitblijven van substantiële woningbouwproductie. Beleidsintensiveringen voor wat betreft deregulering en de aanpak van verouderde stadswijken ontbreken, evenals een heldere visie op de rol van de woningbouwcorporaties. De in woorden tot uitdrukking komende daadkracht van VenW om snel knelpunten in weginfrastructuur en openbaar vervoer op te lossen, gaat vergezeld van weinig financiële middelen en komt in de praktijk neer op de aanleg van 11 spitsstroken, die er dan wel in 2006 moeten liggen.

Ten aanzien van veiligheid en het terugdringen van criminaliteit zetten de ministeries van BZK en Justitie de juiste toon. Er lijkt ruimte te komen voor meer onorthodoxe manieren om de criminaliteit te bestrijden en de veiligheid te garanderen. Of het ook inderdaad leidt tot grotere effectiviteit van politie en Justitie, moeten we afwachten.

MKB-Nederland roept het Kabinet op de komende periode te gebruiken om het rendement op de financiële bijdrage aan Europa aanzienlijk te verhogen. Nederland wordt op dit moment 3x arm van Europa: Nederland is de grootste netto-betaler, krijgt daarvoor weinig topposities en duidelijke Nederlandse beleidskeuzes zijn zeldzaam.

De nieuwe aanpak van het ministerie van VWS m.b.t. de meer vraaggerichte aanpak van de zorg spreekt MKB-Nederland aan. Een meer centrale rol voor de aanbieders van de zorg, een betere concurrentieverhouding tussen aanbieders en verzekeraars, het schrappen van onnodige regeltjes, het stimuleren van waardevolle experimenten en grotere efficiency, vindt MKB-Nederland goede ontwikkelingen. Dit zal ongetwijfeld leiden tot de zo sterk gewenste verhoging van de arbeidsproductiviteit en het wegwerken van de wachtlijsten. Het zou echter een historische fout zijn in dat verband alle aandacht te richten op de ziekenhuizen. De rol van de sectoren verzorging, welzijn en wonen komt veel minder uit de verf. Deze sectoren lopen in het traject van aanbod naar vraagsturing voorop, hetgeen extra inzet en aandacht van de overheid rechtvaardigt.

MKB-Nederland onderschrijft de rode draad die door de Miljoenennota loopt te komen tot meer efficiency, minder ziekteverzuim en beter werkende overheidsorganisaties. Efficiencywinsten worden zelfs al ingeboekt, maar hoe ze in werkelijkheid worden bereikt is niet helder. Dit vervult MKB-Nederland met zorg. Meer aandacht voor micro-management van de overheid is hier op zijn plaats.