EVO, Ondernemersorganisatie voor logistiek en transport
http://www.evo.nl

Prinsjesdag - EVO mist aanpak knelpunten Brabant

Naast de begroting van Verkeer en Waterstaat heeft het kabinet op Prinsjesdag ook het âMeerjarenprogramma Infrastructuur en Transportâ (MIT) gepresenteerd. Hierin staan de plannen voor aanleg en uitbreiding van weginfrastructuur.

De Brabantse hoofdwegen maken deel uit van de verbinding van de Rotterdamse haven met Antwerpen en het Duitse Ruhrgebied. In deze belangrijke internationale verkeersaders bevindt zich een tweetal nijpende knelpunten in Brabant.

Eindhoven
De filekans op de ruit Eindhoven ligt op alle wegdelen boven de tien procent en op sommige plaatsen zelfs boven de dertig procent. Dit maakt snelle infrastructurele maatregelen noodzakelijk. Maar volgens het MIT zijn de verbeteringen van de west- en de zuidtangenten op zân vroegst over acht jaar (in 2010) gereed. Ook het verschuiven van het tracébesluit van 2003 naar 2006 doet vermoeden dat de bereikbaarheidsproblemen van Oost-Eindhoven pas erg ver âna 2007â worden opgelost.
EVO pleit voor een meer voortvarende aanpak voor de knelpunten rond Eindhoven, waarbij ook de mogelijkheden van ondergronds bouwen, als antwoord op het in stand houden van milieu en leefbaarheid, in de studie moeten worden betrokken.

A4
De oplevering van de ontbrekende schakel in het hoofdwegennet, de A4 Dinteloord-Bergen op Zoom, is in het MIT onveranderd gepland in 2005. Met de vernietiging van het tracébesluit over een lengte van zeven kilometer ter hoogte van Steenbergen is echter een jaar vertraging opgelopen in het proces. Omdat het hier gaat om een essentiële schakel in de verbinding van Rotterdam met Antwerpen mag deze vertraging in geen geval uitmonden in een vertraagde oplevering.

Zowel de randwegen rond Eindhoven als de A4 zijn, doordat het onderliggende wegennet in Brabant de laatste jaren in rap tempo is afgewaardeerd, tevens van groot belang voor de regionale bereikbaarheid van Brabant. De A4 zorgt ook voor een verbeterde ontsluiting van Zeeland.

Om multimodaal vervoer in Nederland kansen te geven moeten de vaarwegen versneld worden aangepast. Daarom is het volgens EVO zeer teleurstellend dat de verbreding van het Wilhelminakanaal in Tilburg pas in 2010 is gerealiseerd. Het is vreemd te moeten constateren dat de overheid miljoenen spendeert aan stimuleringsprojecten voor goederenvervoer over water en dan geen prioriteit geeft aan investeringen in waterwegen.

Terug ...