http://www.evo.nl
Prinsjesdag - EVO mist aanpak knelpunten Brabant
Naast de begroting van Verkeer en Waterstaat heeft het kabinet op
Prinsjesdag ook het âMeerjarenprogramma Infrastructuur en Transportâ
(MIT) gepresenteerd. Hierin staan de plannen voor aanleg en
uitbreiding van weginfrastructuur.
De Brabantse hoofdwegen maken deel uit van de verbinding van de
Rotterdamse haven met Antwerpen en het Duitse Ruhrgebied. In deze
belangrijke internationale verkeersaders bevindt zich een tweetal
nijpende knelpunten in Brabant.
Eindhoven
De filekans op de ruit Eindhoven ligt op alle wegdelen boven de tien
procent en op sommige plaatsen zelfs boven de dertig procent. Dit
maakt snelle infrastructurele maatregelen noodzakelijk. Maar volgens
het MIT zijn de verbeteringen van de west- en de zuidtangenten op zân
vroegst over acht jaar (in 2010) gereed. Ook het verschuiven van het
tracébesluit van 2003 naar 2006 doet vermoeden dat de
bereikbaarheidsproblemen van Oost-Eindhoven pas erg ver âna 2007â
worden opgelost.
EVO pleit voor een meer voortvarende aanpak voor de knelpunten rond
Eindhoven, waarbij ook de mogelijkheden van ondergronds bouwen, als
antwoord op het in stand houden van milieu en leefbaarheid, in de
studie moeten worden betrokken.
A4
De oplevering van de ontbrekende schakel in het hoofdwegennet, de A4
Dinteloord-Bergen op Zoom, is in het MIT onveranderd gepland in 2005.
Met de vernietiging van het tracébesluit over een lengte van zeven
kilometer ter hoogte van Steenbergen is echter een jaar vertraging
opgelopen in het proces. Omdat het hier gaat om een essentiële schakel
in de verbinding van Rotterdam met Antwerpen mag deze vertraging in
geen geval uitmonden in een vertraagde oplevering.
Zowel de randwegen rond Eindhoven als de A4 zijn, doordat het
onderliggende wegennet in Brabant de laatste jaren in rap tempo is
afgewaardeerd, tevens van groot belang voor de regionale
bereikbaarheid van Brabant. De A4 zorgt ook voor een verbeterde
ontsluiting van Zeeland.
Om multimodaal vervoer in Nederland kansen te geven moeten de
vaarwegen versneld worden aangepast. Daarom is het volgens EVO zeer
teleurstellend dat de verbreding van het Wilhelminakanaal in Tilburg
pas in 2010 is gerealiseerd. Het is vreemd te moeten constateren dat
de overheid miljoenen spendeert aan stimuleringsprojecten voor
goederenvervoer over water en dan geen prioriteit geeft aan
investeringen in waterwegen.
Terug ...