http://www.evo.nl
Prinsjesdag - Vertraging in voortgang A73 en A74 onacceptabel
Naast de begroting van Verkeer en Waterstaat heeft het kabinet op
Prinsjesdag het Meerjarenprogramma Infrastructuur en Transport (MIT)
gepresenteerd. Hierin staan plannen voor aanleg en uitbreiding van
weginfrastructuur. EVO heeft geanalyseerd wat het MIT voor Limburg
betekent.
Het MIT geeft aan dat de oplevering van de A73 en de A74 niet
vertraagd wordt. Maar EVO constateert dat voor beide wegen de voor
2002 geplande mijlpalen niet zijn gehaald. Het tracébesluit voor de
A74 en het afronden van de procedures voor de A73 zijn beiden met één
jaar vertraagd. Kansen om de oplevering van de A73 en de A74 te
versnellen zijn daarmee blijven liggen. Gelet op de verkeersveiligheid
en de doorstroming in de regio Noord Limburg is elke vertraging
onacceptabel. EVO vindt dat elke kans om de oplevering van de wegen te
vervroegen, moet worden benut.
Om multimodaal transport in Nederland kansen te geven is het van groot
belang dat de vaarwegen versneld worden aangepast. Daarom is het
volgens EVO zeer teleurstellend dat juist de verhogingen van de
bruggen bij Roosteren en Echt voor het tweede achtereenvolgende jaar
forse vertragingen oplopen. Het beleid van de overheid is
tweeslachtig, aan de ene spendeert de overheid miljoenen aan
stimuleringsprojecten voor goederenvervoer over water. Aan de andere
kant wordt te weinig geïnvesteerd in waterwegen. De oplevering van de
modernisering Maasroute fase 2 staat gepland in 2019. Pas dan zijn
4-laags containervaart en Vb-scheepvaart met een maximale diepgang van
3,5 meter over het gehele traject mogelijk.
Om verschuiving van vracht naar het spoor te stimuleren moet er
voldoende ruimte op het spoor beschikbaar zijn en blijven. Volgens EVO
beperken de MIT-plannen voor Light-rail Zuid Limburg het
goederenvervoer over spoor.
Terug ...