EVO, Ondernemersorganisatie voor logistiek en transport
http://www.evo.nl

Prinsjesdag - Kabinet geeft goederenvervoer te weinig ruimte

EVO vindt dat het kabinet in de begroting 2003 het voor de economie essentiële goederenvervoer te weinig ruimte biedt. Positief is dat de regering meer geld uittrekt voor het aanpakken van de files. Negatief is dat het strikte milieu- en veiligheidsbeleid voor bedrijven onwerkbaar wordt en soms onvoorziene effecten heeft. EVO heeft geanalyseerd wat de gevolgen van het kabinetsbeleid zijn voor alle themaâs en modaliteiten die voor het goederenvervoer belangrijk zijn.

Milieu en veiligheid
Het milieu- en veiligheidsbeleid van verschillende overheden is volgens EVO te vaak met elkaar in tegenspraak of geeft een verkeerd beeld van de werkelijkheid. Een paar voorbeelden.

EVO waarschuwt voor een valse schijn van onveiligheid bij het vervoer van gevaarlijke stoffen. De vandaag gepresenteerde VROM-begroting creëert deze valse schijn, terwijl het ministerie van Verkeer en Waterstaat toegeeft dat er eigenlijk niks mis is met de veiligheid. Laat ook dit kabinet zich teveel leiden door emotie? Dagelijks vinden talloze transporten van gevaarlijke stoffen plaats. De afgelopen dertig jaar heeft zich in Nederland geen ongeval van enige omvang met dit vervoer voorgedaan.

Steeds vaker weren gemeenten lange vrachtautoâs uit de binnensteden. Dit heeft als gevolg dat bedrijven meer voertuigen moeten inzetten. Dit leidt tot meer emissies en onveiligheid. Verkeer en Waterstaat wil juist dat er minder vrachtautokilometers en âritten plaatsvinden.

Bedrijven investeren in schonere en veiligere voertuigen. Helaas blijkt in de praktijk dat binnen de afschrijvingsperioden opnieuw strengere eisen worden gesteld. Als bedrijven hieraan moeten voldoen betekent dit kapitaalvernietiging. Het ontbreekt aan een goede overgangsregeling die afgestemd is met het bedrijfsleven.

Rechtsonzekerheid ontstaat doordat lokale overheden woningbouw toestaan die in strijd is met milieuvergunningen van bedrijven. Bedrijven vinden het onrechtvaardig dat ze verplaatst moeten worden of nog strengere eisen krijgen opgelegd door een fout van de overheid.

Het gedogen van snelheidsovertredingen door personenautoverkeer, zoals gesuggereerd door minister de Boer, kan leiden tot meer emissie. Betaalt straks het goederenvervoer deze rekening door nog strengere emissie-eisen?

Het kabinet Balkenende schrapt subsidies, zoals die voor het aanbrengen van roetfilters voor zware vrachtautoâs. EVO merkt dat subsidies juist goed werken om gedragsverandering te stimuleren.

De plannen voor Transportbesparing zijn positief. EVO werkt reeds actief samen met de overheid op dit vlak. Een onderdeel van Transportbesparing is het in kaart brengen van wet- en regelgeving die onbedoeld extra transport genereert. EVO helpt de overheid hierbij graag en gaat een uitgebreide inventarisatie maken.

Fiscaal beleid
Het kabinet wil het kwartje van Kok per 2004 aan de pomp teruggeven. Daarnaast blijft de BPM-vrijstelling voor bestelautoâs gehandhaafd. EVO vindt beide besluiten voor de hand liggend.

Het kabinet wil pas kilometerheffing invoeren op het moment dat het verkeer op de wegen goed doorstroomt. EVO vindt dit een uitstekend uitgangspunt als dit ook onverkort geldt voor het vrachtverkeer.

EVO is bezorgd over de fiscale bijtelling voor privé-gebruik van bestelautoâs. De vorige staatssecretaris van Financiën kondigde voorstellen tot vereenvoudigingen aan. Deze komen niet terug in de begroting. De bestelauto moet volledig buiten de regeling voor fiscale bijtelling worden gehouden.

Het project administratieve lastenvermindering heeft tot dusverre niet geleid tot minder regels. In de praktijk ervaren bedrijven juist een toename van de administratieve lasten. Kan dit nieuwe kabinet de voorgestelde reductie van 25 procent in een periode van vier jaar wel waarmaken?

Integrale logistiek
In de begrotingstekst wordt een aantal keer gesproken over âafstemming tussen modaliteitenâ, âketensâ en âlogistiekâ . Dat is positief. Toch blijkt dat Verkeer en Waterstaat bij de uitwerking van beleid nog steeds redeneert binnen één bepaalde modaliteit. De Raad voor Verkeer en Waterstaat bereidt een advies over deze integrale benadering. EVO juicht dit toe en is beschikbaar om hierover mee te denken.

Verladers zijn niet geïnteresseerd in de prestatie van een bepaalde modaliteit, wel in de prestatie van de hele logistieke keten van deur tot deur.

Wegvervoer
EVO is gematigd positief over de 420 miljoen euro die het kabinet de komende vier jaar extra wil investeren in de verbetering van de doorstroming op de weg. De aangekondigde spoedwet, waarvoor EVO al jarenlang heeft gepleit, maakt het mogelijk om sneller wegverbredingen te realiseren.

Het kabinet kondigt aan dat er op korte termijn spitsstroken aangelegd worden. EVO is blij met dit initiatief, maar vindt aanleg van doelgroepstroken voor vrachtautoâs en bussen een meer duurzame oplossing. Bovendien is het âontvlechtenâ van personenautoâs enerzijds en vrachtautoâs en bussen anderzijds beter voor de verkeersveiligheid.

De aandacht voor spitsstroken mag er niet toe leiden dat vertraging wordt opgelopen bij de procedures voor andere infrastructuurprojecten.

Spoor
Het nieuwe kabinet trekt 300 miljoen euro extra uit voor het onderhoud van het spoor. EVO is blij met deze toezegging en gaat er vanuit dat hierdoor goederentreinen in de toekomst minder vertraging oplopen. EVO hoopt dat het kabinet nu ook inziet dat een verbod of beperking van goederentreinen in de spits, zoals onlangs door het CDA bepleit, onzinnig is. Goederentreinen en reizigerstreinen hebben volgens Europese regels beiden evenveel recht op gebruik van het spoor.

Het is positief dat dit kabinet een groene golf voor goederentreinen wil introduceren. Dit leidt tot een betere concurrentiepositie voor het goederenvervoer per spoor en zorgt voor minder emissies en geluidsoverlast.

Het rijk wil het vervoer van goederen per spoor stimuleren en zegt hiervoor middelen ter beschikking te stellen. EVO pleit ervoor met dit geld een Bureau Voorlichting Spoorvervoer op te richten, analoog aan het goed functionerende Bureau Voorlichting Binnenvaart. Dit nieuwe bureau kan zich bovendien richten op de promotie van de Betuwelijn bij potentiële klanten.

Binnenvaart
Het kabinet erkent de belangrijke rol van de binnenvaart. Vaarwegen hebben voldoende capaciteit om de verwachte groei van het goederenvervoer op te vangen. Maar hiervoor is goed onderhoud onmisbaar. Tegen deze achtergrond vindt EVO het onbegrijpelijk dat het onderhoudsbudget voor vaarwegen ook dit jaar 100 miljoen euro te laag is. Dit blijkt uit cijfers van Rijkswaterstaat.

De zogenoemde âhaarvatenâ (kleinere vaarwegen) krijgen in deze begroting onvoldoende aandacht. Deze zijn echter cruciaal bij het overhevelen van transport van de weg naar het water. Alleen door de garantie van goed functionerende kleine vaarwegen zijn verladers bereid over te stappen naar de binnenvaart en durven vervoerders weer te investeren in kleinere schepen. Deze zijn nodig om meer klanten te kunnen bereiken.

Zee- en luchtvaart
EVO steunt het voorstel tot meer concurrentie in het loodswezen in zeehavens. Hierdoor vervallen de kunstmatig hoge tarieven. EVO is groot voorstander van de in de begroting genoemde gelijke concurrentievoorwaarden voor alle havens in Europa. Zowel in zee- als in luchtvaart is security een belangrijk onderwerp. In de begroting van Verkeer en Waterstaat wordt 2,7 miljoen euro extra gereserveerd. EVO vindt dat de overheid meer geld beschikbaar moet stellen. Voorkomen moet worden dat investeringen voor security eenzijdig op het bord komen van verladers. Dit schaadt de concurrentiepositie van het Nederlands bedrijfsleven.

De vijfde baan is van groot belang voor de mainportpositie van Schiphol. Ook voor het goederenvervoer is deze cruciaal, aangezien het voorlopig een garantie geeft om binnen milieueisen het groeiend volume aan luchtvracht af te handelen. Hiervoor is een goede bereikbaarheid van Schiphol over land (weg en spoor) een absolute voorwaarde

Terug ...