http://www.evo.nl
Prinsjesdag - Kabinet geeft goederenvervoer te weinig ruimte
EVO vindt dat het kabinet in de begroting 2003 het voor de economie essentiële goederenvervoer te weinig ruimte biedt. Positief is dat de regering meer geld uittrekt voor het aanpakken van de files. Negatief is dat het strikte milieu- en veiligheidsbeleid voor bedrijven onwerkbaar wordt en soms onvoorziene effecten heeft. EVO heeft geanalyseerd wat de gevolgen van het kabinetsbeleid zijn voor alle themaâs en modaliteiten die voor het goederenvervoer belangrijk zijn.
Milieu en veiligheid
Het milieu- en veiligheidsbeleid van verschillende overheden is
volgens EVO te vaak met elkaar in tegenspraak of geeft een verkeerd
beeld van de werkelijkheid. Een paar voorbeelden.
EVO waarschuwt voor een valse schijn van onveiligheid bij het vervoer
van gevaarlijke stoffen. De vandaag gepresenteerde VROM-begroting
creëert deze valse schijn, terwijl het ministerie van Verkeer en
Waterstaat toegeeft dat er eigenlijk niks mis is met de veiligheid.
Laat ook dit kabinet zich teveel leiden door emotie? Dagelijks vinden
talloze transporten van gevaarlijke stoffen plaats. De afgelopen
dertig jaar heeft zich in Nederland geen ongeval van enige omvang met
dit vervoer voorgedaan.
Steeds vaker weren gemeenten lange vrachtautoâs uit de binnensteden.
Dit heeft als gevolg dat bedrijven meer voertuigen moeten inzetten.
Dit leidt tot meer emissies en onveiligheid. Verkeer en Waterstaat wil
juist dat er minder vrachtautokilometers en âritten plaatsvinden.
Bedrijven investeren in schonere en veiligere voertuigen. Helaas blijkt in de praktijk dat binnen de afschrijvingsperioden opnieuw strengere eisen worden gesteld. Als bedrijven hieraan moeten voldoen betekent dit kapitaalvernietiging. Het ontbreekt aan een goede overgangsregeling die afgestemd is met het bedrijfsleven.
Rechtsonzekerheid ontstaat doordat lokale overheden woningbouw toestaan die in strijd is met milieuvergunningen van bedrijven. Bedrijven vinden het onrechtvaardig dat ze verplaatst moeten worden of nog strengere eisen krijgen opgelegd door een fout van de overheid.
Het gedogen van snelheidsovertredingen door personenautoverkeer,
zoals gesuggereerd door minister de Boer, kan leiden tot meer emissie.
Betaalt straks het goederenvervoer deze rekening door nog strengere
emissie-eisen?
Het kabinet Balkenende schrapt subsidies, zoals die voor het
aanbrengen van roetfilters voor zware vrachtautoâs. EVO merkt dat
subsidies juist goed werken om gedragsverandering te stimuleren.
De plannen voor Transportbesparing zijn positief. EVO werkt reeds actief samen met de overheid op dit vlak. Een onderdeel van Transportbesparing is het in kaart brengen van wet- en regelgeving die onbedoeld extra transport genereert. EVO helpt de overheid hierbij graag en gaat een uitgebreide inventarisatie maken.
Fiscaal beleid
Het kabinet wil het kwartje van Kok per 2004 aan de pomp teruggeven.
Daarnaast blijft de BPM-vrijstelling voor bestelautoâs gehandhaafd.
EVO vindt beide besluiten voor de hand liggend.
Het kabinet wil pas kilometerheffing invoeren op het moment dat het verkeer op de wegen goed doorstroomt. EVO vindt dit een uitstekend uitgangspunt als dit ook onverkort geldt voor het vrachtverkeer.
EVO is bezorgd over de fiscale bijtelling voor privé-gebruik van
bestelautoâs. De vorige staatssecretaris van Financiën kondigde
voorstellen tot vereenvoudigingen aan. Deze komen niet terug in de
begroting. De bestelauto moet volledig buiten de regeling voor fiscale
bijtelling worden gehouden.
Het project administratieve lastenvermindering heeft tot dusverre niet
geleid tot minder regels. In de praktijk ervaren bedrijven juist een
toename van de administratieve lasten. Kan dit nieuwe kabinet de
voorgestelde reductie van 25 procent in een periode van vier jaar wel
waarmaken?
Integrale logistiek
In de begrotingstekst wordt een aantal keer gesproken over âafstemming
tussen modaliteitenâ, âketensâ en âlogistiekâ . Dat is positief. Toch
blijkt dat Verkeer en Waterstaat bij de uitwerking van beleid nog
steeds redeneert binnen één bepaalde modaliteit. De Raad voor Verkeer
en Waterstaat bereidt een advies over deze integrale benadering. EVO
juicht dit toe en is beschikbaar om hierover mee te denken.
Verladers zijn niet geïnteresseerd in de prestatie van een bepaalde
modaliteit, wel in de prestatie van de hele logistieke keten van deur
tot deur.
Wegvervoer
EVO is gematigd positief over de 420 miljoen euro die het kabinet de
komende vier jaar extra wil investeren in de verbetering van de
doorstroming op de weg. De aangekondigde spoedwet, waarvoor EVO al
jarenlang heeft gepleit, maakt het mogelijk om sneller wegverbredingen
te realiseren.
Het kabinet kondigt aan dat er op korte termijn spitsstroken aangelegd
worden. EVO is blij met dit initiatief, maar vindt aanleg van
doelgroepstroken voor vrachtautoâs en bussen een meer duurzame
oplossing. Bovendien is het âontvlechtenâ van personenautoâs
enerzijds en vrachtautoâs en bussen anderzijds beter voor de
verkeersveiligheid.
De aandacht voor spitsstroken mag er niet toe leiden dat vertraging
wordt opgelopen bij de procedures voor andere infrastructuurprojecten.
Spoor
Het nieuwe kabinet trekt 300 miljoen euro extra uit voor het onderhoud
van het spoor. EVO is blij met deze toezegging en gaat er vanuit dat
hierdoor goederentreinen in de toekomst minder vertraging oplopen. EVO
hoopt dat het kabinet nu ook inziet dat een verbod of beperking van
goederentreinen in de spits, zoals onlangs door het CDA bepleit,
onzinnig is. Goederentreinen en reizigerstreinen hebben volgens
Europese regels beiden evenveel recht op gebruik van het spoor.
Het is positief dat dit kabinet een groene golf voor goederentreinen
wil introduceren. Dit leidt tot een betere concurrentiepositie voor
het goederenvervoer per spoor en zorgt voor minder emissies en
geluidsoverlast.
Het rijk wil het vervoer van goederen per spoor stimuleren en zegt
hiervoor middelen ter beschikking te stellen. EVO pleit ervoor met
dit geld een Bureau Voorlichting Spoorvervoer op te richten, analoog
aan het goed functionerende Bureau Voorlichting Binnenvaart. Dit
nieuwe bureau kan zich bovendien richten op de promotie van de
Betuwelijn bij potentiële klanten.
Binnenvaart
Het kabinet erkent de belangrijke rol van de binnenvaart. Vaarwegen
hebben voldoende capaciteit om de verwachte groei van het
goederenvervoer op te vangen. Maar hiervoor is goed onderhoud
onmisbaar. Tegen deze achtergrond vindt EVO het onbegrijpelijk dat het
onderhoudsbudget voor vaarwegen ook dit jaar 100 miljoen euro te laag
is. Dit blijkt uit cijfers van Rijkswaterstaat.
De zogenoemde âhaarvatenâ (kleinere vaarwegen) krijgen in deze
begroting onvoldoende aandacht. Deze zijn echter cruciaal bij het
overhevelen van transport van de weg naar het water. Alleen door de
garantie van goed functionerende kleine vaarwegen zijn verladers
bereid over te stappen naar de binnenvaart en durven vervoerders weer
te investeren in kleinere schepen. Deze zijn nodig om meer klanten te
kunnen bereiken.
Zee- en luchtvaart
EVO steunt het voorstel tot meer concurrentie in het loodswezen in
zeehavens. Hierdoor vervallen de kunstmatig hoge tarieven. EVO is
groot voorstander van de in de begroting genoemde gelijke
concurrentievoorwaarden voor alle havens in Europa.
Zowel in zee- als in luchtvaart is security een belangrijk onderwerp.
In de begroting van Verkeer en Waterstaat wordt 2,7 miljoen euro extra
gereserveerd. EVO vindt dat de overheid meer geld beschikbaar moet
stellen. Voorkomen moet worden dat investeringen voor security
eenzijdig op het bord komen van verladers. Dit schaadt de
concurrentiepositie van het Nederlands bedrijfsleven.
De vijfde baan is van groot belang voor de mainportpositie van Schiphol. Ook voor het goederenvervoer is deze cruciaal, aangezien het voorlopig een garantie geeft om binnen milieueisen het groeiend volume aan luchtvracht af te handelen. Hiervoor is een goede bereikbaarheid van Schiphol over land (weg en spoor) een absolute voorwaarde
Terug ...