Provincie Limburg

Gedeputeerde Staten roepen Kabinet op tot duidelijkheid!

Onduidelijk, zo concludeert het college van Gedeputeerde Staten. De Regeringsverklaring met Miljoenennota geeft geen helder antwoord op vragen die onder de Limburgse bevolking leven. Als voorbeelden noemt het College beleidsterreinen als infrastructuur, reconstructie, de Ecologische Hoofdstructuur in relatie tot particulier natuurbeheer, investeringsregelingen voor bedrijventerreinen, decentralisatie van bevoegdheden en euregionale aspecten. De ontwikkelingen op het gebied van openbaar vervoer baren het College zorgen. Limburg heeft zich de afgelopen jaren sterk gemaakt voor een daadkrachtige aanpak van mobiliteitsproblemen. Echter, het nieuwe kabinet lijkt dit nauwelijks te willen honoreren.

Gedeputeerde Staten betreuren dat het ministerie van Buitenlandse Zaken geen noemenswaardige rol ziet voor Provincies in de verdere ontwikkeling en uitbouw van de Europese Regio. Het college van GS is van mening dat Limburg als pilotregio een voorbeeldrol kan vervullen bij samenwerking in Europees verband. Het opheffen van (grens-)belemmeringen in de dagelijkse leefwereld heeft de voortdurende aandacht van de Provincie Limburg.

Limburg moet rekening houden met minder inkomsten uit het Provinciefonds. Wat dit betekent voor de toekomst wordt uit de Miljoenennota niet duidelijk.
Ook de gemeenten zullen minder middelen ontvangen dan dat men gewend was in de periode 1998-2002.

Veiligheid
Op het gebied van veiligheid zet het kabinet de eerder ingezette lijn van kwaliteitsverbetering in de rampenbestrijding door. Dit geldt eveneens voor het functioneren van de politie. De aangekondigde aanpak van veiligheidsknelpunten spooremplacementen, met de daarbij behorende gelden tussen 2003 en 2006 biedt perspectief voor Limburgse knelpunten. Het College neemt aan dat ook voor verplaatsing van Limburgse spoorwegemplacementen middelen zijn gereserveerd, zeker gelet op de grote problemen in Venlo.
Tegelijk constateert het College dat het kabinet minder geld beschikbaar wil stellen voor bodemsanering.

Decentralisatie
Het Kabinet is van plan om per 1 januari 2003 de eerste stap in de decentralisatie Verkeer en Vervoer door te zetten. Daarmee worden de Provincies verantwoordelijk voor infrastructurele werken tot 225 miljoen. Hier tegenover staan geen toereikende financiële middelen. Als gevolg daarvan zullen de Provincies niet in staat zijn de problemen ook daadwerkelijk op te lossen. Voor Limburg gaat het om projecten zoals de Parkstad Buitenring en Light-rail Zuid-Limburg. Overigens is voor het laatste project de planstudie al in februari 2002 naar de minister gestuurd ter besluitvorming. De Provincie heeft daarbij aangegeven dat lightrail (als spoor) een verantwoordelijkheid is van het Rijk en niet beschouwd kan worden als regionale infrastructuur. De huidige Rijksbegroting biedt geen perspectief op spoedige besluitvorming en uitvoering.

Openbaar Vervoer
Ook het Openbaar Vervoer wordt als gevolg van het Strategisch Akkoord fors gekort. De bezuinigingen lopen in vier jaar tijd op tot een bedrag van circa 60 miljoen. Dit leidt naar overtuiging van GS tot een onaanvaardbare verschraling van het voorzieningenniveau. Reeds gemaakte afspraken met de vervoerbedrijven en regionale partners kunnen hierdoor niet worden nagekomen.
Het kabinet heeft verder aangegeven met ingang van 1 januari 2004 een nieuwe bekostigingssystematiek O.V. te willen invoeren. Op met name de ontwikkeling van het Collectief Vraagafhankelijk Vervoer (CVV) zal dit een zeer negatief effect hebben.

Infrastructurele werken
De voorgenomen inspanning om te komen tot een versnelling van procedures bij infrastructuurprojecten wordt door het college van GS warm ontvangen. Eigen ervaringen sterken het College in de noodzaak hiervan.
Het College constateert dat het financieel perspectief voor de aanpak van grote internationale verbindingen (A2/A76) onvoldoende is: uitvoering moet direct na het tracébesluit (2004) van start kunnen gaan in plaats van na 2010, desnoods in de vorm van fasering. Weliswaar is de oplossing van de problematiek rond de A2-passage Maastricht aangekondigd als urgent, het kabinet verbindt hieraan geen financiële duidelijkheid. Het kabinet pleit als het ware voor herprioritering, waarbij in overleg met regionale partners ruimte moet worden vrijgemaakt, sterk uitgaande van de Publiek Private Samenwerking (PPS-constructie). Echter, het college van GS benadrukt dat zonder financiële duidelijkheid van rijkszijde PPS niet van de grond te krijgen is. De regio heeft nadrukkelijk een financiële bijdrage toegezegd, onder voorwaarde dat er geen tolheffing plaatsvindt. Verder maakt het College zich zorgen over de dreigende procedurele vertraging omdat het tracébesluit pas voor 2006 staat aangekondigd.

In de Rijksbegroting wordt de suggestie gewekt dat de maatregelen bij Nuth-Schinnen bijdragen aan de structurele oplossing van de problematiek op de A76. De Provincie acht een structurele oplossing voor 2010 noodzakelijk. Deze structurele oplossing, de verbreding van de A76, staat in de lijn van gemaakte afspraken volkomen los van maatregelen bij Nuth-Schinnen. Het college wijst deze suggestie nadrukkelijk van de hand.

Weliswaar kondigt het kabinet de aanleg van extra spitsstroken aan en wegverbredingen, maar deze zijn vooralsnog voornamelijk gesitueerd in de Randstad. Gedeputeerde Staten constateren dat er geen sprake is van spitsstroken en wegverbredingen in Limburg, terwijl er in de Limburgse regio, met name rond de A2, al initiatieven zijn genomen.

Spoor
De verkenningenstudie voor de spoorlijn Roermond-Nijmegen (Maaslijn) is uit de verkenningentabel geschrapt. Deze verkenningenstudie is in 1996 op uitdrukkelijke wens van de Tweede Kamer aan het MIT toegevoegd. Sindsdien heeft het ministerie de studie telkenmale uitgesteld onder het mom van andere prioriteiten. Nu wordt de studie geschrapt. Gedeputeerde Staten hechten sterk aan deze studie, nodig om het project op de agenda te krijgen als er wel financiële middelen zijn.
Het college van GS reageert positief op de aangekondigde aandacht voor verbetering betrouwbaarheid spoor, met een extra financiële impuls voor tijdig en goed onderhoud ( 300 miljoen). Ook het voor dit jaar nog aangekondigde plan "Beter benutten spoor" kan bijdragen aan verbetering van die betrouwbaarheid.

Duurzaam Veilig
Met de problematiek van verkeersonveiligheid lijkt dit kabinet niet zorgvuldig genoeg om te gaan. De Limburgse regio heeft zich de afgelopen periode ingespannen invulling te geven aan de landelijke doelstellingen voor verkeersveiligheid. Resultaat is een gedegen uitwerking in maatregelenpakketten. De nu voorgestelde financiële middelen ( 60 miljoen voor de periode 2004-2006) zijn een fractie (circa 5%) van de berekende middelen om deze pakketten uit te voeren.

Zorg
Het terugdringen van de wachtlijsten en deregulering in de zorg staan centraal in deze begroting. Het voorgestelde beleid om te komen tot nieuwe combinaties van wonen-zorg-dienstverlening sluit aan bij het provinciale beleid inzake vermaatschappelijking van zorg. Teleurstellend is de aangekondigde verlaging van begrotingsmiddelen voor de sectoren geestelijke gezondheidszorg, gehandicaptenzorg en ouderenzorg.
Minimaliseren van regels op het terrein van de cure, waarmee patiënten eerder geholpen kunnen worden, heeft alleen effect als ook regelgeving binnen de ouderenzorg, de gehandicaptenzorg en de GGZ en regelgeving op het terrein van wonen en zorg wordt versoepeld. Enkel de voordeur openzetten terwijl de achterdeur dicht blijft, leidt uiteindelijk alleen tot nieuwe problemen. GS zullen de staatssecretaris verzoeken het dereguleringsbeleid ook in de care-sectoren mee te nemen.

Jeugdzorg
Het kabinet heeft aangekondigd de aanstaande Wet op de Jeugdzorg nog eens tegen het licht te houden. Hiermee honoreert het kabinet een van de Limburgse wensen. Met de hulpverleners heeft Limburg een pleidooi gehouden om extra instrumenten in te zetten om hulpverlening bij ernstige misstanden beter te kunnen coördineren. De introductie van een gezinscoach is hiervan een voorbeeld.

Over de aangekondigde bezuiniging bij de jeugdbescherming en de jeugdreclassering van 3% spreekt het college van GS teleurstelling uit. Naar overtuiging van GS worden hiermee jeugdigen (en hun ouders) getroffen die de grootste problemen hebben. In lijn met de wens van Provinciale Staten van Limburg, neergelegd in een motie op 13 september jl., zal aan het kabinet worden gevraagd deze korting slechts toe te passen over zogenoemde overhead. Werkers in de dagelijkse praktijk van jeugdzorg mogen van de voorgenomen korting geen hinder ondervinden.

Economie
Uit de Rijksbegroting blijkt dat er, in tegenstelling tot eerdere berichten, geen extra middelen worden vrijgemaakt om verouderde bedrijventerreinen te herstructureren. Het College betreurt dit ten zeerste. De revitaliseringsopgave in Limburg is groot en rijksmiddelen zijn noodzakelijk om de gewenste herstructurering te kunnen realiseren.

Limburg is van mening dat innovatie, samen met versterking van kennisinfrastructuur van eminent belang is voor het versterken van de (internationale) concurrentiekracht. Ook in Zuid-Nederlands verband wordt dit voortdurend uitgedragen. Als voorbeeld kan worden genoemd de provinciale bijdrage aan de transnationale Universiteit Limburg (tUL) Naast maatregelen op nationaal niveau zijn, naar overtuiging van het college van GS, ook regionale initiatieven noodzakelijk. Immers, het midden- en kleinbedrijf, de doelgroep bij uitstek voor innovatiebeleid, heeft primair een regionale oriëntatie. Samenwerking tussen nationale overheid en regionale overheden is op het gebied van innovatie derhalve gewenst.

De Rijksoverheid wordt opgeroepen om veel intensiever gebruik te maken van in de regios opgedane kennis en ervaring. Een goed voorbeeld van een Regionaal Platform Arbeidsmarkt is het Vertrouwenspact Werkgelegenheid Limburg.

Leefomgeving
De Provincie Limburg is sterk voorstander van de voorgestelde vermindering van de administratieve lastendruk en de vereenvoudiging van regelgeving om tal van vernieuwingen richting duurzame landbouw te bevorderen. Klantgerichtheid, marktgestuurdheid en omgevingsbewustzijn zijn hierbij de sleutelwoorden voor de toekomstige landbouwkoers. Dit moet worden ondersteund met stevige impulsen voor kennis- en innovatiebeleid.

Met verbazing neemt het college van GS kennis van het ontbreken van financiële middelen om het beleid daadwerkelijk te kunnen realiseren. Dit heeft zowel betrekking op de drastische vermindering van het budget voor de Ecologische Hoofdstructuur, als op de minimale middelen, die voor de Reconstructie voorhanden zijn. De vraag rijst in hoeverre de ambities voor de Reconstructie, die gedurende een langdurig, interactief proces met de streek zijn c.q. worden geformuleerd, kunnen worden waargemaakt. De Provincie Limburg is van mening dat voor de Reconstructie méér middelen moeten worden ingezet. Daarbij geldt dat ambities in overeenstemming worden gebracht met deze middelen. Zo kan de ambitie om de EHS voor 2018 te realiseren niet worden waargemaakt. De hoge ambities die zijn gesteld voor de EHS, ook in ons provinciale programma, worden sterk afgeremd. Weliswaar wordt in de Miljoenennota gesproken over agrarisch en particulier natuurbeheer, maar de daarvoor benodigde middelen worden niet vrijgemaakt.

Positief gestemd is het college van GS over het voornemen om, naar analogie van het ISV in stedelijke gebieden, voor het platteland meerjarige financiële en prestatieafspraken te maken, waarbij de Provincie regisseur is.

Water
Het college van GS constateert dat water als thema voor Limburg in het Rijksbeleid mager is uitgewerkt. Zo heeft de voorgenomen Planologische Kern Beslissing (PKB) Rivierengebied geen betrekking op de Maas. De werkwijze en afwegingen zoals die voor de PKB rivierengebied worden gevolgd zou ook voor de Maas moeten gelden. Limburg onderschrijft het standpunt dat er oplossingen op maat moeten komen voor gebruik van het winterbed. Hierbij moet rekening worden gehouden met in het gebied aanwezige belangen. Wat betreft de beveiliging tegen water constateert het college van GS dat de beleidslijn van het vorige kabinet wordt voortgezet.

Communicatie
De Provincie Limburg ondersteunt het streven van het kabinet om burgers meer te betrekken bij beleidsvorming en uitvoering. Extra aandacht voor opkomst- bevorderende acties bij verkiezingen juicht de Provincie van harte toe.
17-9-2002 16:17