Gemengde gevoelens Overijssel bij rijksbegroting 2003
GS van Overijssel hebben de rijksbegroting voor het jaar 2003 met
gemengde gevoelens ontvangen. Positief is Overijssel over het
ruimtelijk beleid van het kabinet. De mobiliteitsparagraaf wordt
daarentegen als tegenvallend ervaren. De ruimte die het kabinet
gemeenten en provincies biedt om zelf meer invulling te geven aan de
inrichting van de eigen gemeente c.q. provincie wordt op prijs
gesteld.
"Op ruimtelijk terrein ademt het kabinetsbeleid een duidelijk
decentrale geest uit en dat is een hele vooruitgang. Met het kabinet
gaan wij de uitdaging aan om de tegenstrijdige belangen die er altijd
zijn als het gaat om de verdeling van de ruimte, met elkaar in
overeenstemming te brengen", zo stellen GS tevreden vast in een eerste
reactie. GS vinden overigens wel dat decentralisatie van taken altijd
gepaard dient te gaan met de decentralisatie van de financiële
middelen.
Speerpunten
Aangenaam verrast is de provincie Overijssel door de keuze van het
kabinet voor het thema sterke steden en vitaal platteland. "Dit thema
is een van de speerpunten van ons beleid. In Overijssel wordt bewezen
dat sterke steden en een vitaal platteland elkaar kunnen versterken."
Tevreden is de provincie eveneens over het belang dat het kabinet
toekent aan Informatie- en communicatietechnologie (ICT). De provincie
denkt het kabinet veel te kunnen bieden op dit terrein.
De voornemens van het kabinet om te investeren in de kwaliteit van de publieke prestaties genieten eveneens de instemming van de provincie. Op economisch terrein ziet de provincie tenslotte goede kansen voor Oost-Nederland. De doelstellingen van het ministerie van Economische Zaken sluiten volgens Overijssel goed aan bij het door Gelderland en Overijssel ingezette beleid.
On-Overijssels boos
Er is niet alleen tevredenheid. De provincie Overijssel is zwaar teleurgesteld over het kabinetsvoornemen om de aanleg van de Hanzespoorlijn met vijf jaar te vertragen. "Een onbegrijpelijk besluit", zo stelt het College van GS vast. De argumentatie van het kabinet: er is geld nodig voor lopende infrastructurele projecten is voor Overijssel niet valide. "De kosten voor de lopende projecten worden nu gemaakt. Met de Hanzespoorlijn wordt in 2005 pas begonnen."
Het provinciebestuur laat weten on-Overijssels boos te zijn. "Wij staan niet zo snel op onze achterste benen, maar nu wordt ons echt groot onrecht aangedaan", aldus het College van GS. "De Kamer heeft herhaaldelijk uitgesproken dat er uiterlijk in 2005 met de aanleg van de Hanzespoorlijn moet worden begonnen. Wij roepen de Kamer dan ook met kracht op om dit kabinetsvoornemen terug te draaien." De provincie Overijssel bezint zich de komende dagen op vervolgstappen in de richting van politiek Den Haag.
Openbaar vervoer
De provincie Overijssel maakt zich niet alleen zorgen over de
Hanzespoorlijn, maar ook over de toekomst van het openbaar vervoer in
het algemeen. "Openbaar vervoer is zeker in een landelijke provincie
als de onze van groot belang. Bezuinigingen hebben direct gevolgen
voor de leefbaarheid en dat is voor de provincie niet acceptabel.
Ontevreden is de provincie verder over de voorgestelde forse
bezuinigingen op de Ecologische Hoofdstructuur en de onvoldoende
aandacht die door het kabinet wordt geschonken aan het thema externe
veiligheid. "Het kabinet beseft na Enschede en Volendam dat er werk
aan de winkel is, maar trekt de portemonnee bepaalt niet genereus open
als het gaat om de verplaatsing van gevaarlijke objecten", zo
concluderen GS.
Misverstand
Het college maakt het kabinet er op opmerkzaam dat in de
beleidsstukken alleen wordt gesproken over het stopzetten van het
chloortransport vanuit Delfzijl. De provincie gaat ervan uit dat er
sprake is van een misverstand en dat er had moeten staan dat het
kabinet een einde maakt aan alle transport van chloor door Nederland.
Ook zet het College van GS vraagtekens bij de omvang van de budgetten
voor het verplaatsen van rangeerterreinen uit stedelijke gebieden. In
de begrotingsstukken wordt geen melding gemaakt van de problemen zoals
ze zich voordoen in Hengelo, Deventer en Almelo. Verder valt het de
provincie Overijssel tegen dat er in de Miljoenennota met geen woord
wordt gerept over de zogeheten Risicokaart. Overijssel fungeert
terzake als pilotprovincie.
Zorgen zijn er bij Overijssel ook over de financiering van de jeugdzorg en de ambulancezorg. Een kabinet dat de zorg tot speerpunt van beleid maakt, kan het niet maken om minder geld voor jeugdzorg en geen extra geld voor de ambulancezorg beschikbaar te stellen. Op beide beleidsvelden zijn belangrijke taken aan de provincie toebedeeld. "Wij moeten natuurlijk wel financieel in staat worden gesteld om onze taken goed te kunnen uitvoeren." Ongerust is Overijssel ook over de financiering van het hoger onderwijs. Dit mede in het licht van de broze financiële positie van de Universiteit Twente.
Klik hier voor de volledige rijksbegroting 2003.
Zie het origineel http://inter2.prv-overijssel....cie/nieuws/00894/ .