E-QUALITY
Persbericht
Den Haag, 17 september 2002
Hoe levensloopbestendig zijn de kabinetsplannen voor 2003?
E-Quality: plannen zijn contraproductief
In haar jaarlijkse Commentaar op de Rijksbegroting concludeert
E-Quality dat er redenen tot zorg zijn. E-Quality heeft het
voorgenomen beleid onderzocht op de themas Arbeid, Zorg, Sociale
Zekerheid, Onderwijs en Integratie met als rode draad
Levensloopbeleid. Is het op basis van de nieuwe kabinetsplannen voor
diverse groepen mensen mogelijk verschillende activiteiten te
combineren, of staan maatregelen juist de keuzevrijheid van mensen in
de weg? Creëert dit kabinet een samenleving die daadwerkelijk de
moeite waard is en waarin onderlinge solidariteit tussen mensen
uitgangspunt is, of worden groepen door allerlei maatregelen
uitgesloten? E-Quality concludeert dat het kabinet met de voorgenomen
maatregelen en beleidsvoornemens in veel gevallen contraproductief zal
zijn daar waar het de stimulering van levensloopbeleid aangaat.
Enkele conclusies op een rij:
Het kabinet streeft ernaar de combinatie van arbeid en zorg gedurende
de gehele Levensloop mogelijk te maken. De beleidsvoorstellen in die
richting maken het niet voor iedereen mogelijk de verdeling van arbeid
en zorg naar eigen inzicht te combineren. Zo heeft het er alle schijn
van dat de veel besproken verlofknip niet levensloopbestendig is,
omdat het spitsuur van de spitsuurgeneratie al voorbij is tegen de
tijd dat het gespaarde bedrag aan verlof voldoende is voor een paar
maanden onbetaald verlof. E-Quality pleit voor het richten van
beleidsmaatregelen op het omzetten van onbetaalde zorg naar betaalde
arbeid. Juist omdat daardoor de doelstelling het verbeteren van de
combinatiemogelijkheden wel haalbaar is. Middelen hiervoor zijn o.a.
het vergroten van het aantal kinderopvangplaatsen, invoeren van een
collectief gefinancierde levensloopregeling waarin wettelijk recht op
betaalde (zorg)verloven is opgenomen en het uitbreiden van het
Wetsvoorstel Basisvoorziening Kinderopvang.
16)Een tweede voorbeeld betreft de AOW. Zowel allochtonen als
autochtonen die niet onafgebroken tussen hun vijftiende en
vijfenzestigste levensjaar in Nederland wonen, krijgen te maken met
een AOW-gat. Iemand die geen kansen krijgt of heeft om voor een
levensloopbestendig pensioen te zorgen zal na zijn vijfenzestigste dan
dus een beroep moeten doen op de Algemene Bijstandswet. De kwetsbare
groepen hier zijn vrouwen en allochtonen. E-Quality concludeert dat de
huidige regeling niet is toegesneden op de levenslopen van mensen, die
onze multiculturele samenleving maken.
18)Op het thema Onderwijs constateert E-Quality twee ontwikkelingen
rond het levensloop-motto Een Leven Lang Leren. Dit betekent zoveel
als in iedere levensfase moet ieder mens in staat zijn leren, zorg en
arbeid op een bepaalde manier te kunnen invullen. De overheid levert
de randvoorwaarden. Het lijkt er allereerst op dat de
beleidsvoorstellen te weinig rekening houden met bijvoorbeeld de
voortijdige schoolverlaters en laagopgeleide volwassenen; ofwel de
mensen met weinig onderwijskapitaal. Als het kabinet niet goed oplet
zou een tweedeling kunnen gaan optreden tussen mensen met voldoende
onderwijskapitaal (hoger opgeleiden) en mensen met weinig
onderwijskapitaal. Waarbij de laatste groep niet of onvoldoende
gelijke kansen krijgt om een leven lang te leren. De tweede
ontwikkeling is dat E-Quality dit programma Een Leven Lang Leren van
harte toejuicht maar in de Rijksbegroting onvoldoende voorbeelden ziet
waarin dit onderwerp integraal is opgepakt en zal worden uitgevoerd.
Er wordt veel lippendienst bewezen maar te weinig concreet gemaakt.
20)Een vierde voorbeeld betreft integratie. Voor migranten zijn nieuwe
maatregelen in het kader van integratie en vreemdelingenbeleid van
grote invloed op hun toekomstige keuzemogelijkheden en hun
levensloopbaan in Nederland. De sociaal-economische positie van
migranten zal verslechteren door de verhoging van de inkomenseis,
evenals door de eigen bijdrage in de inburgeringskosten. Vele
migranten zullen zich in de schulden moeten steken om hun partner naar
Nederland te halen. Een aantal mogelijke maatregelen, zoals het
afhankelijk maken van een definitieve verblijfsvergunning van een
inburgeringsdiploma of mogelijke verlaging van de maximumleeftijd voor
gezinshereniging zijn niet gericht op een positieverbetering van
migranten. De maatregelen leiden bovendien tot grotere tegenstellingen
tussen allochtone en autochtone Nederlanders.
Presentatie donderdag 26 september
Het zijn vier conclusies uit het Commentaar op de Rijksbegroting, die
E-Quality op donderdag 26 september aanstaande zal presenteren en
publiceren. De presentatie vindt plaats in Sociëteit de Witte, Plein
24 Den Haag. Van 17.00 uur tot 19.00 uur
Vanaf donderdag 26 september is het volledige Commentaar ook te
bekijken op onze Website www.E-Quality.nl.
De Staatssecretaris van Emancipatie en Familiezaken, Khee Liang Phoa,
zal tijdens deze bijeenkomst aanwezig zijn en kort spreken.
---
---
----