E-QUALITY

Persbericht
Den Haag, 17 september 2002

Hoe levensloopbestendig zijn de kabinetsplannen voor 2003? E-Quality: plannen zijn contraproductief

In haar jaarlijkse Commentaar op de Rijksbegroting concludeert E-Quality dat er redenen tot zorg zijn. E-Quality heeft het voorgenomen beleid onderzocht op de themas Arbeid, Zorg, Sociale Zekerheid, Onderwijs en Integratie met als rode draad Levensloopbeleid. Is het op basis van de nieuwe kabinetsplannen voor diverse groepen mensen mogelijk verschillende activiteiten te combineren, of staan maatregelen juist de keuzevrijheid van mensen in de weg? Creëert dit kabinet een samenleving die daadwerkelijk de moeite waard is en waarin onderlinge solidariteit tussen mensen uitgangspunt is, of worden groepen door allerlei maatregelen uitgesloten? E-Quality concludeert dat het kabinet met de voorgenomen maatregelen en beleidsvoornemens in veel gevallen contraproductief zal zijn daar waar het de stimulering van levensloopbeleid aangaat.

Enkele conclusies op een rij:

Het kabinet streeft ernaar de combinatie van arbeid en zorg gedurende de gehele Levensloop mogelijk te maken. De beleidsvoorstellen in die richting maken het niet voor iedereen mogelijk de verdeling van arbeid en zorg naar eigen inzicht te combineren. Zo heeft het er alle schijn van dat de veel besproken verlofknip niet levensloopbestendig is, omdat het spitsuur van de spitsuurgeneratie al voorbij is tegen de tijd dat het gespaarde bedrag aan verlof voldoende is voor een paar maanden onbetaald verlof. E-Quality pleit voor het richten van beleidsmaatregelen op het omzetten van onbetaalde zorg naar betaalde arbeid. Juist omdat daardoor de doelstelling het verbeteren van de combinatiemogelijkheden wel haalbaar is. Middelen hiervoor zijn o.a. het vergroten van het aantal kinderopvangplaatsen, invoeren van een collectief gefinancierde levensloopregeling waarin wettelijk recht op betaalde (zorg)verloven is opgenomen en het uitbreiden van het Wetsvoorstel Basisvoorziening Kinderopvang.

16)Een tweede voorbeeld betreft de AOW. Zowel allochtonen als autochtonen die niet onafgebroken tussen hun vijftiende en vijfenzestigste levensjaar in Nederland wonen, krijgen te maken met een AOW-gat. Iemand die geen kansen krijgt of heeft om voor een levensloopbestendig pensioen te zorgen zal na zijn vijfenzestigste dan dus een beroep moeten doen op de Algemene Bijstandswet. De kwetsbare groepen hier zijn vrouwen en allochtonen. E-Quality concludeert dat de huidige regeling niet is toegesneden op de levenslopen van mensen, die onze multiculturele samenleving maken.

18)Op het thema Onderwijs constateert E-Quality twee ontwikkelingen rond het levensloop-motto Een Leven Lang Leren. Dit betekent zoveel als in iedere levensfase moet ieder mens in staat zijn leren, zorg en arbeid op een bepaalde manier te kunnen invullen. De overheid levert de randvoorwaarden. Het lijkt er allereerst op dat de beleidsvoorstellen te weinig rekening houden met bijvoorbeeld de voortijdige schoolverlaters en laagopgeleide volwassenen; ofwel de mensen met weinig onderwijskapitaal. Als het kabinet niet goed oplet zou een tweedeling kunnen gaan optreden tussen mensen met voldoende onderwijskapitaal (hoger opgeleiden) en mensen met weinig onderwijskapitaal. Waarbij de laatste groep niet of onvoldoende gelijke kansen krijgt om een leven lang te leren. De tweede ontwikkeling is dat E-Quality dit programma Een Leven Lang Leren van harte toejuicht maar in de Rijksbegroting onvoldoende voorbeelden ziet waarin dit onderwerp integraal is opgepakt en zal worden uitgevoerd. Er wordt veel lippendienst bewezen maar te weinig concreet gemaakt.

20)Een vierde voorbeeld betreft integratie. Voor migranten zijn nieuwe maatregelen in het kader van integratie en vreemdelingenbeleid van grote invloed op hun toekomstige keuzemogelijkheden en hun levensloopbaan in Nederland. De sociaal-economische positie van migranten zal verslechteren door de verhoging van de inkomenseis, evenals door de eigen bijdrage in de inburgeringskosten. Vele migranten zullen zich in de schulden moeten steken om hun partner naar Nederland te halen. Een aantal mogelijke maatregelen, zoals het afhankelijk maken van een definitieve verblijfsvergunning van een inburgeringsdiploma of mogelijke verlaging van de maximumleeftijd voor gezinshereniging zijn niet gericht op een positieverbetering van migranten. De maatregelen leiden bovendien tot grotere tegenstellingen tussen allochtone en autochtone Nederlanders.

Presentatie donderdag 26 september
Het zijn vier conclusies uit het Commentaar op de Rijksbegroting, die E-Quality op donderdag 26 september aanstaande zal presenteren en publiceren. De presentatie vindt plaats in Sociëteit de Witte, Plein 24 Den Haag. Van 17.00 uur tot 19.00 uur
Vanaf donderdag 26 september is het volledige Commentaar ook te bekijken op onze Website www.E-Quality.nl.
De Staatssecretaris van Emancipatie en Familiezaken, Khee Liang Phoa, zal tijdens deze bijeenkomst aanwezig zijn en kort spreken.
---

---

----