17-9-2002
PZN wordt exploitant voor CVV in Midden-Brabant
Huidige vervoerder voor Deeltaxi wint Europese openbare aanbesteding
CVV
De uitvoering van het Collectief Vraagafhankelijk Vervoer (CVV) in de
regio Midden-Brabant komt in ieder geval tot 1 januari 2006 in handen
van Personenvervoer Zuid-Nederland (PZN). Dit vervoerbedrijf, dat ook
de bestaande Deeltaxi exploiteert, is als beste uit de bus gekomen bij
de Europese openbare aanbesteding van het CVV-systeem in deze regio.
Het college van Tilburg is opgetreden als aanbestedende overheid. Zij
heeft dit gunningbesluit mede genomen namens de andere betrokken
partijen, namelijk de provincie Noord-Brabant en de regiogemeenten
Dongen, Gilze-Rijen, Goirle, Hilvarenbeek, Loon op Zand, Oisterwijk en
Waalwijk. Het college heeft ook ingestemd met een verrekeningsvoorstel
voor de kosten van het nieuwe systeem, zodat deze kosten eerlijk
verdeeld worden over de deelnemende partijen.
De aanbesteding
In totaal hebben drie vervoerbedrijven een offerte ingediend voor de
uitvoering van het CVV Midden-Brabant. Volgens de gunningcriteria
zoals opgenomen in het bestek, is de offerte van PZN voor de regio als
geheel het gunstigst. Dit geldt zowel voor de prijs als voor de
geboden kwaliteit. Het vervoeraanbod dat met het bestek is gevraagd,
komt minimaal overeen met het vervoeraanbod van het huidige
deeltaxisysteem. Bovendien komt PZN in zijn aanbod met verscheidene
opties om de kwaliteit verder te verbeteren. Het college heeft
besloten enkele van die opties vanaf de start van het project,
1 januari 2003, te gaan benutten. Dit geldt bijvoorbeeld voor de
terugbeloptie, hetgeen inhoudt dat de aanvrager van een rit vijf tot
tien minuten tevoren telefonisch te horen krijgt dat het voertuig er
bijna aankomt. Het nieuwe contract met PZN heeft in eerste instantie
een looptijd van drie jaar. Er is een optie tot verlenging van
maximaal tweemaal een jaar. De kwaliteit van de dienstuitvoering
speelt bij een beslissing tot contractverlenging een doorslaggevende
rol.
Uitwerking
De komende maand worden in onderhandeling met PZN de puntjes op de i
gezet voor wat betreft het uiteindelijke contract. In ieder geval
zullen alle betrokken gemeenten binnenkort nog afzonderlijk moeten
aangeven wat zij af willen nemen als pluspakket. Bij dit pluspakket
gaat het onder andere om het vervoer buiten de regio, met name voor
mensen met een Wvg (Wet voorzieningen gehandicapten)-indicatie. De
Wvg-geïndiceerden worden hier te zijner tijd uitgebreid en apart over
geïnformeerd. Ondertussen start in overleg met PZN de voorbereiding
van de invoering. Communicatie met de doelgroepen speelt daarbij een
belangrijke rol. Ook komt er aan de kant van de opdrachtgevers een
kleine beheerorganisatie die op 1 oktober 2002 met de komst van een
projectleider CVV van start gaat.
Achtergrond
Op 13 mei van dit jaar hebben de provincie en de betrokken gemeenten
een samenwerkingsconvenant ondertekend over de gezamenlijk opzet van
een CVV-systeem. Dit nieuwe vervoersysteem voor Midden-Brabant komt in
de plaats van het deeltaxisysteem voor gehandicapten in het kader van
de Wet voorzieningen gehandicapten (Wvg). Maar afwijkend van het
deeltaxisysteem is het CVV-systeem voor iedereen toegankelijk. Zo
krijgen alle inwoners van de deelnemende gemeenten de beschikking over
een openbaar vervoervoorziening waarmee van 's morgens vroeg tot
's avonds laat kan worden gereisd. Het is een kleinschalige vorm van
openbaar vervoer, via taxi's of kleine busjes, van deur tot deur. Het
vervoer is comfortabel en (sociaal) veilig. Kenmerkend is dat
reizigers vooraf (telefonisch) doorgeven wanneer en waarheen ze
vervoerd willen worden. Ritten worden gecombineerd, waardoor het
betaalbaar is en de bereikbaarheid van plaatsen in de omgeving wordt
vergroot. Wvg-geïndiceerden nemen een speciale plaats in binnen het
systeem. Voor hen is de service bij het in- en uitstappen prettig. Zij
betalen bovendien minder, omdat de gemeenten het vervoer voor deze
doelgroep gedeeltelijk subsidieert. Het CVV Midden-Brabant gaat op 1
januari 2003 van start.