SNN Samenwerkingsverband Noord-Nederland


SNN-standpunt Rijksbegroting

Kabinetsbeleid brengt Noorden in zwaar weer SNN ernstig verontrust over de rijksbegroting 2003

Het Samenwerkingsverband Noord-Nederland is buitengewoon verontrust over aankondigingen in de rijksbegroting die haaks staan op afspraken die met eerdere kabinetten werden gemaakt. Het gaat hierbij vooral om het zgn. Langman-akkoord. In dit akkoord zijn afspraken gemaakt over het wegwerken van de economische achterstand van Noord-Nederland in de periode tot 2010. Daarvoor kwamen kabinet en SNN overeen te streven naar een extra groei van 43.000 arbeidsplaatsen.

Met de huidige kabinetsplannen dreigt dit doel niet gehaald te worden. Het kabinet wijkt af van de afspraken met het Noorden, zonder dat daarover ook maar enig overleg met het SNN heeft plaatsgevonden. Zo worden bijvoorbeeld de aanleg van de Hanzelijn vertraagd en het investeringsklimaat in Noord-Nederland verslechterd. Ook lijkt het kabinet terug te komen op het voornemen om regiocontracten met de landsdelen af te sluiten. Tegelijkertijd worden taken op het terrein van infrastructuur, verkeersveiligheid en openbaar vervoer gedecentraliseerd, terwijl op de bijbehorende budgetten wordt bezuinigd. Het kabinet wekt aldus sterk de indruk de regios niet serieus te nemen. Het SNN wil nog voor de begrotingsbehandeling spoedoverleg met het kabinet.

Het SNN is zeer ontstemd over het feit dat de aanleg van de Hanzelijn opnieuw wordt vertraagd. In het Langman-akkoord van 1998 was overeengekomen dat deze spoorverbinding in 2007 gereed zou zijn, overigens zonder dat er daarvoor al de benodigde financiële dekking geregeld was. In datzelfde jaar nog kwam het kabinet Kok op dit voornemen terug door de realisatie uit te stellen tot 2010. Wel werden bij die gelegenheid de voor de lijn benodigde middelen in ICES-kader beschikbaar gesteld ( 1.450 miljoen). Het Kabinet Balkenende stelt het jaar van gereedkomen nu opnieuw uit en wel tot 2014. Het SNN constateert dat de middelen die destijds voor de Hanzelijn aan de begroting van Verkeer en Waterstaat zijn toegevoegd, nu klaarblijkelijk worden ingezet voor infrastructurele werken elders. Het kabinet is van plan meer geld uit te trekken voor weginfrastructuur. Het SNN heeft eerder op het verzoek van het kabinet voorstellen gedaan voor onder andere investeringsprojecten op het terrein van infrastructuur en openbaar vervoer. Vooral de verruiming van het wegvak Meppel - Hattemerbroek in de A28, de aanleg van de zgn. "Haak om Leeuwarden" en het Stadsgewestelijk Openbaar Vervoer Groningen Assen zijn urgent. Het kabinet is echter van plan de extra gelden voor infrastructuur vooral in te zetten voor de aanleg van spitsstroken in de Randstad. De kabinetsopvatting dat de aanleg van nieuwe infrastructuur pas aan de orde is als de snelheid gedurende de drukste uren van de dag onder de 60 km per uur zakt, doet geen recht aan de situatie in Noord-Nederland, waar een goede weginfrastructuur juist nodig is voor de economische ontwikkeling.

In het Strategisch Akkoord is aangegeven dat in samenspraak met regionale overheden op korte termijn duidelijkheid moet komen over de middelen voor investeringen in infrastructuur en verkeersveiligheid en voor de exploitatie van openbaar vervoer. Het SNN ondersteunt deze lijn en is voorstander van een effectieve en verantwoorde decentralisatie van deze middelen. Daarbij is het nodig dat er sprake is van een redelijke verhouding tussen de nieuwe verantwoordelijkheden en de te decentraliseren middelen. Op dit punt kon met de vorige minister van Verkeer en Waterstaat geen overeenstemming worden bereikt. De rijksbegroting 2003 maakt het er niet beter op: er worden verdere bezuinigingen aangekondigd op de te decentraliseren budgetten. Onder deze voorwaarden is decentralisatie voor het SNN niet acceptabel. Het SNN betreurt het dat het kabinet geen vervolg lijkt te geven aan de activiteiten gericht op de totstandkoming van regiocontracten met alle landsdelen. Het doel van een dergelijk contract was dat voor Noord-Nederland afspraken gemaakt kunnen worden in aanvulling op het Langman-akkoord. Belangrijk onderdeel van een regiocontract zou de investeringsstrategie gericht op ruimtelijk-economische structuurversterking hebben moeten zijn. Op uitnodiging van het kabinet heeft het SNN in de afgelopen periode diverse projecten voorgedragen voor financiering in het kader van ICES 3.

Het SNN vindt het vreemd dat de rijksbegroting 2003 geen aankondigingen bevat over deze onderwerpen. In het kader van de Investeringsimpuls 1998 besloot het vorige kabinet een aantal projecten ter versterking van de kennisinfrastructuur in Noord-Nederland te starten. Voorbeelden daarvan zijn het Nationaal Initiatief Duurzame Ontwikkeling (NIDO) en de projecten Biomade en Technomatch. De financiering van deze projecten strekte zich uit over de periode 1999 t/m 2002. In de EZ-begroting is voor een volgende investeringsimpuls in de kennisinfrastructuur 805 miljoen beschikbaar. Aangekondigd wordt dat de besluitvorming over deze volgende investeringsronde (ICES-KIS 3) pas in het najaar van 2003 zal plaatsvinden. Er dreigt daardoor voor de lopende initiatieven een financieel gat te ontstaan. Ook kan er hierdoor geen voortvarende start gemaakt worden met nieuwe projecten op dit vlak, zoals het project Lofar. Het SNN constateert dat veel van de Langman-afspraken uit 1998, inclusief die over de Zuiderzeelijn, in de rijksbegroting 2003 zijn overgenomen. Er zijn echter ook onderdelen van het afsprakenpakket waarop het kabinet wil terugkomen. Het gaat hierbij om de volgende onderwerpen:


-Kabinet en SNN kwamen overeen dat voor investeringen in nieuwe bedrijfsgebouwen in Noord-Nederland versneld konden worden afgeschreven. Hierdoor werd het voor bedrijven extra aantrekkelijk zich in Noord-Nederland te vestigen. Het kabinet haalt nu eenzijdig een streep door deze fiscale faciliteit.


- Kabinet en SNN spraken in 1998 af dat In/Doorstroom-banen die elders in Nederland niet werden benut, voor Noord-Nederland beschikbaar zouden komen. Het kabinet neemt zich nu voor het aantal ID-banen te verminderen en vrijgevallen plaatsen niet opnieuw in te vullen. Daarmee wordt dus de gemaakte afspraak over boord gezet.


- Het kabinet bezuinigt op de aanpak van de Zuidelijke Ringweg Groningen, een van de grootste knelpunten in de noordelijke weginfrastructuur. In de ogen van het SNN dreigt hierdoor het verbeteringsplan, waarmee deze zomer een begin is gemaakt, niet meer volgens het oorspronkelijke plan te kunnen worden uitgevoerd.


- Het SNN maakt zich tenslotte zorgen over de moeizame wijze waarop de middelen uit het Europees Sociaal Fonds beschikbaar komen. Daardoor is het gevaar levensgroot dat het tussen SNN en kabinet overeengekomen totaal aan Europese middelen ( 1.150 miljoen) bij lange na niet gehaald wordt. Het Kabinetsbeleid biedt ook nieuwe kansen voor Noord-Nederland. Deze liggen vooral op het vlak van plattelandsvernieuwing. Het SNN ziet de volgende mogelijkheden:


- Veelbelovend is het voornemen om -vergelijkbaar met het Investeringsbudget Stedelijke Vernieuwing- te komen tot een Investeringsbudget Plattelandsvernieuwing. Dit zou een welkome aanvulling zijn op de Langman-afspraken, die een sterk accent kenden op infrastructuur en economische ontwikkeling. Het Noorden zal zelf met voorstellen komen voor de vernieuwing van het landelijk gebied.


- Ook onderschrijft het kabinet de noodzaak verder aan de slag te gaan met de uitwerking van de Agenda voor de Veenkoloniën. Nu er in de LNV-begroting middelen voor planontwikkeling zijn opgenomen ( 2,3 miljoen), mag aangenomen worden dat er te zijner tijd middelen beschikbaar komen voor de daadwerkelijke uitvoering van structuurversterkende projecten. De rijksbegroting 2003 biedt daarop geen zicht. Het SNN vindt het noodzakelijk dat het kabinet hierover meer duidelijkheid schept. Het is verder verheugend dat het kabinet extra aandacht gaat besteden aan het bestrijden van leerachterstanden in het basisonderwijs. Voor de Veenkoloniën, maar ook voor andere gebieden in Noord-Nederland, is een dergelijke geïntensiveerde aanpak uitermate gewenst.

18-09-2002 (02-023)