---
Ministerie van Defensie
---
foto: Gevonden boek bij berging Wilnis (De Ronde Venen)
Grote delen vliegtuigwrak bijna blootgelegd
18-09-2002
De Bergingsdienst van de luchtmacht is bij de berging van de Canadese
Vickers Wellington bommenwerper in Wilnis gisteren (18 september)
gestoten op grote vliegtuigdelen. Deze zijn in de bergingskuip
aangetroffen op een diepte van zon twee meter en liggen nu nog onder
de grond. De op twee plaatsen gevonden delen blijken onder de grond
met elkaar verbonden te zijn en zijn door de zuigende werking van de
veengrond niet makkelijk omhoog te halen. Daarnaast zijn gisteren
opnieuw stoffelijke resten aangetroffen door de Bergings- en
Identificatiedienst van de landmacht.
De Bergingsdienst krijgt met de dag een beter inzicht over de plaats
van de wrakstukken van het vliegtuig. Desondanks is nog niet duidelijk
hoe het toestel is neergestort en vanuit welke richting het kwam.
Naast veel verwrongen wrakdelen, zijn dinsdag diverse grotere en
kleinere, goed herkenbare vliegtuigonderdelen geborgen. Opvallende
delen waren een deel van het stuurwiel van piloot Robert B. Moulton,
een Azimuthbook, dat door de navigator gebruikt werd voor berekeningen
van koers en koersafwijkingen ten opzichte van het magnetisch Noorden,
een zogeheten rollermap waarop met een vetpotlood de te volgen route
en de doelen werden aangegeven, een draaischijf van een geschutskoepel
én naar het zich aan laat zien ook snippers zilverpapier. Mogelijk
gaat het hierbij om windows. Deze strookjes zilverpapier werden boven
vijandelijk gebied afgeworpen met het doel de radar van de
luchtverdediging te storen. Indien het inderdaad gaat om windows dan
zou dat opmerkelijk zijn. In de literatuur wordt namelijk veelal
gesteld dat dit storingsmiddel voor het eerst in juli 1943 werd
gebruikt, dus anderhalve maand na het neerstorten van de bommenwerper
bij Wilnis. (fotos: De Ronde Venen)
foto: Gevonden rollermap bij berging Wilnis (De Ronde Venen)