---

Ministerie van Defensie



---

foto: Gevonden boek bij berging Wilnis (De Ronde Venen)

Grote delen vliegtuigwrak bijna blootgelegd

18-09-2002

De Bergingsdienst van de luchtmacht is bij de berging van de Canadese Vickers Wellington bommenwerper in Wilnis gisteren (18 september) gestoten op grote vliegtuigdelen. Deze zijn in de bergingskuip aangetroffen op een diepte van zon twee meter en liggen nu nog onder de grond. De op twee plaatsen gevonden delen blijken onder de grond met elkaar verbonden te zijn en zijn door de zuigende werking van de veengrond niet makkelijk omhoog te halen. Daarnaast zijn gisteren opnieuw stoffelijke resten aangetroffen door de Bergings- en Identificatiedienst van de landmacht.

De Bergingsdienst krijgt met de dag een beter inzicht over de plaats van de wrakstukken van het vliegtuig. Desondanks is nog niet duidelijk hoe het toestel is neergestort en vanuit welke richting het kwam. Naast veel verwrongen wrakdelen, zijn dinsdag diverse grotere en kleinere, goed herkenbare vliegtuigonderdelen geborgen. Opvallende delen waren een deel van het stuurwiel van piloot Robert B. Moulton, een Azimuthbook, dat door de navigator gebruikt werd voor berekeningen van koers en koersafwijkingen ten opzichte van het magnetisch Noorden, een zogeheten rollermap waarop met een vetpotlood de te volgen route en de doelen werden aangegeven, een draaischijf van een geschutskoepel én naar het zich aan laat zien ook snippers zilverpapier. Mogelijk gaat het hierbij om windows. Deze strookjes zilverpapier werden boven vijandelijk gebied afgeworpen met het doel de radar van de luchtverdediging te storen. Indien het inderdaad gaat om windows dan zou dat opmerkelijk zijn. In de literatuur wordt namelijk veelal gesteld dat dit storingsmiddel voor het eerst in juli 1943 werd gebruikt, dus anderhalve maand na het neerstorten van de bommenwerper bij Wilnis. (fotos: De Ronde Venen)
foto: Gevonden rollermap bij berging Wilnis (De Ronde Venen)