Vertraging RandstadRail "onbestaanbaar"
(18-09) De aanleg van RandstadRail dreigt vertraging op te lopen, omdat het kabinet de financiering van de snelle lightrail-verbinding tussen Den Haag, Rotterdam en Zoetermeer eventueel wil uitstellen. De portefeuillehouders van de stadsregio's Haaglanden en Rotterdam, waaronder wethouder van verkeer Stefan Hulman (VVD), vinden dit "onbestaanbaar", omdat een vertraging in strijd is met de afspraken die er liggen met het Rijk.
Wethouder Bruins van Den Haag: "Dit is het paard achter de wagen
spannen. De aanleg van RandstadRail is vastgelegd in een contract.
Vertraging leidt tot hogere kosten. De minister geeft zelf aan dat
openbaar vervoer in de vinex-locaties van groot belang is en dat de
lightrail er moet komen. Met RandstadRail heb je beide doelen bereikt.
Ik vind het onbestaanbaar dat er gesproken wordt over een eventuele
vertraging."
Contract
Sinds 6 december 2001 hebben het stadsgewest Haaglanden en de
stadsregio Rotterdam een contract ondertekend over de aanleg van
RandstadRail. Daarin zijn harde afspraken gemaakt over financiering en
planning. Met de minister is afgesproken dat het grootste deel van het
traject in 2006 is aangelegd.
Miljoenennota
In de miljoenennota staat dat "het Kabinet bekijkt of de benodigde
financiële middelen voor een aantal projecten later beschikbaar kunnen
komen", waaronder RandstadRail. Als het aan de Haagse wethouder Bruno
Bruins ligt hoeft het Rijk alleen maar naar de contracten te kijken.
"De afspraken zijn glashelder, dus we verwachten snel goed bericht van
de minister."
---
Dit is een gezamenlijk persbericht van de stadsregio's Haaglanden en
Rotterdam