Leefbaar Nederland

Fred Teeven in Algemene Politieke Beschouwingen:

Veel beloven en weinig geven doet de gekken in vreugde leven

Voorzitter,

Zo zou ik het gevoel willen beschrijven wat de leden van de fractie van Leefbaar Nederland bekroop toen wij afgelopen weekend voor de eerste keer het Grote Macro-Economische Verkenningsspel speelden. Nadat wij een voorzichtige blik hadden geworpen op de enorme stapels papier die onder de naam "begroting" in ons postvakje waren beland, bekroop ons een naar gevoel.

Wij van Leefbaar Nederland dachten namelijk dat de Miljoenennota voor iedere Nederlander toegankelijk moest zijn, ook zonder rijksbegrotingscursus. Maar dat is waarschijnlijk een beginnersfout.

Na het doornemen van de hoofdpunten van het Regeringsbeleid 2003 en de Miljoenennota is het ons duidelijk geworden dat het kabinet er voor 2003 nog niet in is geslaagd de hoeveelheid documenten terug te dringen tot een behapbare hoeveelheid.

De bureaucratie wordt nog aardig in stand gehouden.

Regeren is vooruitzien, en dat is meer dan gezellig keuvelend een beetje op de winkel passen. Wat in zijn totaliteit opvalt is het veelvuldig verwijzen naar nog te maken plannen waar deze ploeg soms pas volgend jaar mee komt. Het blijft dus afwachten.

Dat past overigens niet in de verwachtingen die door de minister-president werden gewekt. Dompteur Balkenende heeft meer tijd besteed aan het eenstemmig laten kwaken van de kikkers dan aan het laten formuleren van concrete afspraken.

De nauwkeurigheid lijkt soms geweld aangedaan. Een voorbeeld daarvan is de Miljoenennota op pagina 9 onder het kopje 1.2 (2003) "daartegenover staan uitgavenverhogingen van ruim 1 miljard Euro voor de drie prioritaire sectoren veiligheid, zorg en onderwijs, voor een uitbreiding van de politiecapaciteit, de aanpak van de wachtlijsten en (nou komt het) de stijgende leerlingenaantallen".

De fractie van Leefbaar Nederland gaat er van uit dat de regering hier heeft bedoeld de aanpak van het dreigend tekort aan leerkrachten. Het stijgende aantal leerlingen is alleen maar een goede ontwikkeling en moeten we kinderen dan verbieden naar school te gaan?

Behalve dat het woord leefbaar veelvuldig voorkomt in de gisteren gepresenteerde begroting, valt het op dat, behalve de regering, ook andere partijen de marktwaarde van de term hebben ontdekt.

Een van de beoogde fractievoorzitters van de Partij van de Arbeid (Wouter Bos), sprak er zelfs over dat de PvdA een leefbare strategie moet ontwikkelen in de toekomst (we zullen er wel van horen). En ook de voorzitter van de LPF fractie wilde het besturen op niveau in zijn partij invoeren door lokale- en provinciale partijen in te lijven. Wij hopen echter dat niet alleen onze naam, maar ook onze ideeën worden gewaardeerd en steun krijgen.

Iedereen van de fractie is, ondanks de grote stapels papier, dapper begonnen met lezen. Maar ik werd echt politiek verdrietig toen ik las dat één van de geweldige ideeën van het kabinet is dat er een belevingsonderzoek komt omdat
- en ik citeer - "een kloof is ontstaan tussen grote groepen burgers en de overheid!" Beste mensen, daar is toch geen onderzoek voor nodig. Dat de burger ontevreden is weten we toch al lang! En zelfs als u het nog niet wist, dan zou het na de verkiezingsuitslag van 15 mei toch moeten zijn doorgedrongen. Twee nieuwe partijen in de Kamer, die bijna 19% van het aantal zetels bezetten.
Moeten we niet de problemen aanpakken, de wachtlijsten, het cellentekort etc. in plaats van nieuwe onderzoeken starten waar we de uitkomst al van kunnen voorspellen? Om nog maar niet te spreken van het geld dat met het onderzoek gemoeid is.

De kiezers hebben een kabinet in het zadel geholpen dat tot op heden steigerend overeind blijft en waar sommige ministers de meest vreemde capriolen uithalen. Het eendrachtig uitdragen van het regeringsbeleid is tot op heden niet gelukt en de minister-president valt dan ook niet te benijden. Maar aan de andere kant, er is wel weer leven in de brouwerij.

Het spelen van het grote Macro-economische Verkenningsspel wordt er trouwens ook niet makkelijker op als de spelregels steeds maar weer worden aangepast.

Het is net als met het veilen van de FM radio-frequenties, als de uitspraak van de rechter je niet bevalt, verander je de regels als wetgever toch gewoon.

Met dezelfde snelheid waarmee Minister Heinsbroek over de Vaderlandse snelwegen raast verschijnen zijn plannen in de media. Zo vond hij afgelopen zaterdag nog dat het begrotingstekort zou mogen oplopen.

Het is ons niet helemaal duidelijk of dit soort kreten nou door hem worden geslaakt omdat hij de nieuwe partijleider van de Lijst Pim Fortuyn wil worden of dat ze het resultaat zijn van een denkproces wat al voor de kabinetsformatie is ingezet. Maar hij zorgt in ieder geval voor de vrolijke noot binnen dit kabinet.

En voor de verandering zijn we het ditmaal wel met hem eens. Het is te hopen dat de glamourboys van Economische Zaken met dezelfde vlam in de pijp komen tot een goed beleid en de concrete uitvoering ervan.


***

Ook de minister van Verkeer en Waterstaat liet met een nieuw gedoogbeleid ten aanzien van snelheidsovertreders van zich horen. Hij kreeg niet veel steun van de andere politieke partijen, maar Leefbaar Nederland is blij met het realisme wat deze minister ten toon spreidt.

Weg met het flitspalenfundamentalisme! Geen automobilisten pesten, maar boeven vangen.

We passen de regels aan, en gaan niet bekeuren voor 3 kilometer boven de 100. Ook hier hopen wij dat de minister zijn oprispingen omzet in concrete voornemens. In de begroting van Verkeer en Waterstaat lezen we er in ieder geval nog niets over, wij roepen hem dan ook op met concrete voorstellen te komen.

Sterker nog, als we de stukken lezen worden de fotorolletjes nog vaker gebruikt. Wat deze minister van Verkeer en Waterstaat voor de camera's zegt is niet hetzelfde als wat zijn ambtenaren op het departement uitvoeren en waarvoor hij politieke verantwoordelijkheid draagt. Dat geeft te denken voor de toekomst.


***
De fractie van Leefbaar Nederland heeft getracht na te gaan of de in het regeerakkoord opgenomen doelstellingen als SMART kunnen worden gekwalificeerd (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdgebonden). Bijvoorbeeld: het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) trekt 100 miljoen euro uit om de wachtlijsten met 10 % terug te dringen voor het eind van 2003.

De consequenties van het niet behalen van de doelstelling worden niet genoemd en ook de consequenties verbonden aan het niet halen van de targets zijn weggelaten. VBTB (van beleidsvorming tot beleidsverantwoording) vraagt hier echter wel om. Of het moet minister Bomhoff zijn die dinsdagavond bij Den Haag Vandaag liet weten binnen twee jaar af te treden als de wachtlijsten niet zijn teruggebracht tot een aanvaardbaar niveau (helaas is aanvaardbaar geen meetbare doelstelling).


***
Bestuurlijke vernieuwing, het enige wat we er van terug zien is de gekozen burgemeester en daar moeten de fracties van Leefbaar Nederland en D'66 het dan maar mee doen voor de komende parlementsperiode. Andere fracties in dit parlement maken alleen melding van de invloed van de inwoners van Nederland als ze dat electoraal goed uitkomt. Leefbaar Nederland wil ook andere vertegenwoordigers uit provincie en rijksoverheid rechtstreeks kiezen.

De intrekking van de tijdelijke referendumwet en het voor een hele kabinetsperiode in de ijskast zetten van alles wat met referenda te maken heeft, is naar ons oordeel geen goed uitgangspunt als het gaat om het vergroten van de invloed van de kiezer. Een referendum over de Referendumwet en een nieuwe stijl van openheid is van vitaal belang.

Openheid zullen we als Volksvertegenwoordiging trouwens ook moeten betrachten als het Rapport van de Commissie Haak in december uitkomt. Iedereen heeft het recht om te weten hoe het is gelopen met de bedreigingen ten aanzien van Pim Fortuyn. Zijn er voor deze voorlichting al maatregelen getroffen?


***
Veiligheid in Nederland, de krant van wakker Nederland attendeerde ons afgelopen zaterdag op een jaarrapport van het Sociaal en Cultureel Planbureau over het jaar 2002. Uit dit rapport bleek maar weer eens dat 75 % van de bevolking van Nederland wenst dat de overheid de criminaliteit krachtiger zou bestrijden en de openbare orde beter zou handhaven. De politie zou van de bevolking de straat op moeten.

En geef toe: 270 agenten per 100.000 inwoners is natuurlijk ook een schijntje, zeker als je dat vergelijkt met de landen om ons heen.

De begrotingen van justitie en binnenlandse zaken hebben een hoog, om het zo maar te zeggen, "sigaar uit eigen doos gehalte". Bezuinigen in 2002, de zogenaamde prijsbijstellingen, en in 2003 dan weer teruggeven wat eerst is wegbezuinigd.

Voor justitie wordt in het veiligheidsjaar 2003 minder uitgegeven dan tijdens de afgelopen vijf paarse jaren. Ferme taal van dit kabinet, maar het mag niets kosten, sterker nog: in zijn totaliteit moet er worden bespaard. En waar het reservepotje van 700 miljoen vandaan moet komen is helemaal een raadsel. Dit is kiezersbedrog! CDA en LPF hebben tijdens de campagne meer geld beloofd voor Justitie, maar nu hebben ze gekozen voor de JSF.

Als er geen geld is om de politie en de rechterlijke macht drastisch uit te breiden, en daar lijkt het helaas op, dan is het logisch om naar andere oplossingen te zoeken. Oplossingen die budgettair neutraal zijn. Naar het oordeel van de fractie van Leefbaar Nederland heeft deze coalitie daar nog geen duidelijke start mee gemaakt.

De kamerleden van de regeringscoalitie laten met regelmaat gebakken luchtballonnetjes op in de pers (afgelopen vrijdag bijvoorbeeld: meer mensen in 1 cel), maar concrete voornemens meldt het kabinet niet op dit punt. Verjaring van misdrijven afschaffen maar de regering meldt er niets concreets over. Politiesterkte drastisch uitbreiden (het CDA voor de verkiezingen), je zoekt er tevergeefs naar in de begrotingsposten.

Is het dan allemaal voor camera en de tribune geweest wat ons voor en na 15 mei over het onderwerp veiligheid belooft is?

Het kabinet meldt dat over invoering van minimumstraffen wordt gedacht ter bestrijding van de grensoverschrijdende zware criminaliteit. Waarom wordt deze lijn niet doorgetrokken in nationaal verband?

Zorg ervoor dat rechters meer strafzaken alleen kunnen afhandelen. Op de Nederlandse Antillen doen Nederlandse rechters dat immers ook. Het zou in ieder geval betekenen dat we met dezelfde hoeveelheid rechters beduidend meer strafzaken kunnen afdoen. En dit hoeft helemaal niet ten koste te gaan van de kwaliteit van de rechtspraak, in andere delen van ons Koninkrijk wordt toch immers geen tweederangs recht gesproken?

Een ander idee om de rechtsketen te ontlasten is een uitbreiding van de bevoegdheden van het Openbaar Ministerie. Kijk eens of je voor de honderd meest voorkomende misdaden in Nederland een tabel met maatstraffen kunt opstellen. Laat bekkenende verdachten niet per definitie door de hele strafrechtsketen heen wandelen.

Het is jammer dat de Minister van Justitie kwantitatieve- en niet kwalitatieve doelstellingen uitgangspunt heeft gemaakt van zijn voorgenomen beleid. Hoe moet de politie in vredesnaam 20000 zaken extra recherchematig oppakken, als zij ook meer op straat aanwezig moeten zijn?

Geef mensen in de veiligheidssector de middelen en pleeg geen roofbouw op de mensen op de werkvloer! We willen toch niet dat er haastwerk wordt verricht? De planning bij politie en rechterlijke macht kan zeker beter, maar er zullen ook mensen bij moeten. Stoere taal alleen is niet voldoende.

Een ander punt: bij implementatie van de landelijke recherche is het zaak dat het kabinet de vinger aan de pols houdt. Bij de politie moeten nog heel wat koninkrijkjes worden opgeruimd, voordat er een begin kan worden gemaakt met een slagvaardige Nederlandse FBI.

Korpsbeheerders en korpschefs zien de internationale misdaadbestrijding naar het oordeel van Leefbaar Nederland nog te veel als een speeltje van hun eigen stad.


***
Vreemdelingenzaken en integratie zal de komende periode blijft het zorgenkind van de minister-president en de minister van justitie. Dat er een cowboy is aangetreden op dit departement baart geen zorgen, dat kan juist verfrissend werken.

Maar wat onze fractie wel bezig houdt is dat de minister heeft beloofd om op Prinsjesdag te komen met een voorstel tot onderzoek naar dubbele nationaliteit en het afnemen van één nationaliteit bij crimineel gedrag.

Kan de minister president aangeven waar deze passage is te vinden?

Het is ons totaal niet duidelijk waar de minister de illegalen gaat opsluiten, die wachten op hun uitzetting. Waar haalt de minister de cellen vandaan als er niet op grote schaal wordt bijgebouwd? En aan de Dienst Justitiële Inrichtingen meer mensen worden toebedeeld!

Twee gevangenen opsluiten in één cel is iets waar Leefbaar Nederland niet tegen is, maar het moet wel leefbaar blijven, ook in de gevangenissen en dat vraagt om een uitbreiding van personeel en (soms) ingrijpende verbouwingen.

Je kunt niet zomaar een matrasje op een cel erbij leggen, en dan hopen dat het goed komt. Dan pleeg je opnieuw roofbouw op het personeel in gevangenissen.


***
Inventief zijn, de beschikbare middelen zo efficiënt mogelijk aanwenden, dat zijn de signalen die Minister Bomhof afgeeft. Leefbaar Nederland is enthousiast over de plannen van de minister om met grote spoed de zieke gezondheidszorg beter te maken.

Maar als het gaat om de opkomst van de privé-kliniek zijn wij helemaal niet enthousiast. Waarom brengt de regering bewust een tweedeling aan? Zo zal zorg voor arm en rijk nooit gelijk worden.

Als het gaat om het medicijngebruik onder de bevolking zijn de plannen van dit kabinet wel heel optimistisch. De macro-economische verkenningen geven aan dat medicijngebruik onder de bevolking de afgelopen jaren ongeveer 10 % gegroeid is. Het is onze fractie een raadsel hoe dit kabinet met een vergrijzende bevolking het gebruik van medicijnen denkt te kunnen terugdringen met 1%. Een stijging van het gebruik zou meer in de lijn der verwachting liggen.

Waarom sponsoring door zorgverzekeraars, denk bijvoorbeeld aan voetbalclubs? Moeten onze premies niet worden gebruikt om zorg in te kopen?

Leefbaar Nederland betreurt het dat het kabinet niets zegt over de donor regeling. Leefbaar Nederland vindt dat iedereen donor zou moeten zijn, tenzij mensen aangeven dat ze dat niet wensen. Wij roepen de regering dan ook op met wetsvoorstellen in de richting te komen.


***
De terughoudend optredende staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport vind onze fractie een verademing als we kijken naar haar eerste optreden. Zij heeft, alhoewel het niet direct haar verantwoordelijkheid is, het voetbalvandalisme weer prominent op de agenda geplaatst. Het is te hopen dat de bewindslieden van binnenlandse zaken en justitie in de gesprekken met de direct betrokkenen (de KNVB, de clubs, de gemeenten en de politie) zich er niet vanaf maken met de dooddoener dat de gemeentes en de voetbalclubs zelf oplossingen moet verzinnen. Soms is wetgeving en bestraffing vereist! Vaders (en moeders geef ik staatssecretaris Phoa toe) moeten weer met hun kinderen naar het voetbal kunnen. Passief genieten van de voetbalsport is een maatschappelijke behoefte en dan kunnen de verantwoordelijke bewindslieden niet wegkomen met de kreet "we schaffen het voetbal maar af".


***
Met het beetje geld dat dit kabinet in onderwijs stopt kunnen de problemen in de nabije toekomst niet worden opgelost. Wij zijn zeer verbaasd dat er geen concrete plannen worden ontplooid als het gaat om het aantrekkelijker maken van het werk in het lager- en middelbaar onderwijs.

Alle vernieuwing kan toch niet komen van een individueel nummer dat wordt toegekend aan elke leerling?

Onze fractie zet ook haar vraagtekens bij de aandacht die het onderwerp doorstroming van de regering krijgt. De arbeidsmarkt zit op dit moment toch niet te wachten op alleen maar afgestudeerde HBO-ers? Kan de regering eens vertellen wat eigenlijk zo goed is aan de doorstoomregeling. MBO-ers kunnen beter af zijn als zij niet doorstuderen op het moment dat het arbeidsperspectief voor MBO-ers als redelijk tot (zeer) goed wordt bestempeld.

Waarom moet iemand die graag timmerman wil worden zonodig doorleren voor architect. Er wordt geen huis meer gebouwd als er geen goede timmerlieden in Nederland zijn.

De bezuinigingen op het wetenschappelijk onderwijs hebben onze instemming als het er toe leidt dat universiteiten in Nederland zich moeten gaan specialiseren in de studierichtingen waarin zij nationaal en internationaal uitblinken. Binnen de studierichting geneeskunde zou ook ruimte moeten worden geschapen voor universiteiten die de opleiding aanzienlijk goedkoper kunnen maken, zoals de universiteit Twente met de nog niet gerealiseerde opleiding technische geneeskunde. In dat verband moet van de Universiteiten ook worden gevraagd om oude structuren open te breken.

Hoe de minister van onderwijs de tekorten aan ondersteunend personeel wil gaan oplossen is een antwoord wat we niet terugvinden in de plannen van het ministerie van OCW.


***
Loonmatiging lijkt een absolute noodzaak om de economie uit het slop te halen. Maar daarvoor is ook de medewerking nodig van de sociale partners. Daarom is het noodzakelijk dat de ministers uit de sociaal-economische driehoek binnen het kabinet gezag uitstralen.

Dit doe je niet door onderling wekelijks rollebollend over de vloer te gaan, of steeds signalen af te geven, die niet op elkaar zijn afgestemd.

Dat Economische Zaken, als subsidiërend ministerie bij uitstek, 50 miljoen gaat bezuinigen op de kennisintensieve economie is een teken aan de wand voor een minister die doorvoerland Nederland wil laten scoren op de kenniseconomie.

Geen woorden maar daden zou ik met nadruk willen zeggen tot de minister van economische zaken. En betrek daar dan ook de minister van onderwijs bij, voordat er geen enkele briljante student meer in Nederland wordt opgeleid.


***
Als het kabinet de integriteit in het bedrijfsleven wil bevorderen dan heeft zij onze steun. Fatsoen moet je doen, weg met de zwarte poen!

Alle financiële middelen moeten worden geïnvesteerd in het legale circuit en daar heb je de medewerking van een onafhankelijke accountant voor nodig.

Beroepsstandaarden zullen dan ook in de toekomst, met de ervaringen van de enquête bouwnijverheid in het achterhoofd, ook nadrukkelijker moeten worden bewaakt.

Van zogenaamde herenakkoorden met beroepsgroepen moeten we niet al te veel verwachten; 'voorkomen is beter dan genezen', maar de fractie van Leefbaar Nederland zou zeggen 'vertrouwen is goed, controleren is beter'. Het vastleggen van bevindingen frist vaak het geheugen van mensen weer op.

Onze fractie wil het kabinet nog eens nadrukkelijk oproepen terughoudend te zijn met het (vergaand) privatiseren van nutsbedrijven en de verkoop van overheidsaandelen in bedrijven die zich bezig houden met publiek transport. Het toezicht van de overheid kan soms niet worden gemist.

Samen met de fractie van de Lijst Pim Fortuyn hopen wij dat de verkoop van overheidsbezit en het afstaan van overheidsinvloed in telecommunicatie- en vervoerssectoren bedachtzamer zal gebeuren dan onder Paars.

De fractie van Leefbaar Nederland ondersteunt het voornemen van het kabinet om werken te propageren boven thuis zitten. De aanpak van de armoedeval en het verhogen van de kortingen voor werkenden zullen dat stimuleren.

Minder begrip is er bij onze fractie voor het laten verdwijnen van gesubsidieerde banen van kansarmen op de arbeidsmarkt. Deze mensen doen nu heel nuttig werk in de sectoren van de samenleving waar de verkiezingsstrijd van mei op gericht was: de stadswachten, de assistenten in de zorg en de conciërges op de scholen om maar een paar voorbeelden te noemen. Spannen we het paard niet achter de wagen door deze banen weg te snijden en niet het begrotingstekort een ietsje pietsje meer op te laten lopen?


***
Het eerste publieke optreden (bij Barend en van Dorp) van de staatssecretaris van Emancipatiezaken kenmerkte zich door een hoog "kinderen voor kinderen" gehalte. Behalve dat Nederland nu weet dat zijn dochter goed kan zingen over huiswerk, is het te hopen dat de staatssecretaris zijn huiswerk nu gaat doen.

Zijn ambities zouden verder moeten reiken dan het verfijnen van de alimentatieregelingen voor gescheiden vrouwen en mannen. Onze fractie zou graag zien dat de staatssecretaris zijn aandacht zou schenken aan de rechten van gescheiden vaders en de problemen die zij bij de omgang met hun kinderen ondervinden.

Emancipatie is immers iets voor vrouwen en mannen!

Het is de vraag of deze staatssecretaris zich ook nog moet gaan bemoeien met de bestrijding van het geweld tegen vrouwen. Hoe prijzenswaardig ook, de beide bewindslieden op justitie zullen hier toch echt het voortouw in moeten nemen.


***
Van een minister die zelf uit de sector komt zou je het eigenlijk niet verwachten, maar de ambities van de minister en de staatssecretaris van landbouw, natuurbeheer en visserij reiken niet ver. Geloven minister Veerman en zijn collega van het LPF zelf nog wel in een zelfstandige Nederlandse landbouw en visserijsector? Er worden veel constateringen gedaan in het kader van bestaand beleid, maar zeer weinig concrete voornemens. Een gebrek aan visie waar deze coalitie heen wil met de landbouw en de visserij. Bijvoorbeeld de investeringen in het hoger agrarisch onderwijs, en daarmee de toekomst van onze jonge boeren, worden de komende jaren zorgelijk.

Als je als visser actief je boterham moet verdienen in Nederland, word je al helemaal niet vrolijk van deze begroting. Niets over de bescherming die beroepsvissers zouden moeten genieten van de Rijksoverheid ten opzichte van de zogenaamde sportvisserij.

Dan heb ik het natuurlijk niet over de heren en dames die 's ochtends vroeg langs de vaart zitten, maar over die mensen die in het weekend op zeer professionele wijze zo'n zes kratten vis opvissen. En die vervolgens in hun bestelwagen stouwen.

Hier is geen controle op van de Algemene Inspectiedienst (AID). Terwijl die sportievelingen het de beroepsvissers wel moeilijk maken.

De staatssecretaris gaat ook weer toezien op de vangstquota. Maar gaat hij ook toezien op de bureaucratische rompslomp. Gaan de bewindslieden er ook op letten dat Nederland niet te druk bezig is om het appeltje voor de meester mooi op te poetsen, terwijl achter onze rug de Noordzee wordt leeggevist door onze klasgenoten?


***
Bij Buitenlandse Zaken ontbreekt het in ieder geval niet aan ambitie. Dit kabinet krijgt, zelfs bij het gedeeltelijk uitzitten van de rit, te maken met het tijdelijk voorzitterschap van de OVSE, de Raad van Europa en de Europese Unie. De uitbreiding van de Europese Unie is een vaststaand feit, daar zal Nederland niet aan tornen.

De gereserveerde gelden op de begroting spreken voor zich, de spierballentaal van de staatssecretaris voor Europese Zaken ten spijt. Wat dat betreft waren de opmerkingen van landbouwminister Veerman meer in overeenstemming met de realiteit.

Met of zonder hervorming van het GLB, Nederland doet mee!

Wellicht is de uitbreiding, en met name de discussie daarover, een schertsvertoning waar we niet meer al te veel tijd in moeten steken.

Inspanningen van dit kabinet op het terrein van de internationale bestrijding van terrorisme kunnen op onze warme steun rekenen. De situatie rond Irak vraagt om alertheid. De impact van 11 september 2001 is nog niet verdwenen.

Het functioneren van onze ambassades en consulaten in den vreemde is ook van belang. Zeker als het gaat om het verlenen van hulp aan in nood geraakte landgenoten. En dan doel ik niet alleen op het aflopen van buitenlandse gevangenissen, waar Nederlandse drugskoeriers opgesloten zitten. Een Nederlander die tijdens zijn vakantie in Turkije in nood raakte na een ongelukkig verkeersongeval, wordt aan zijn lot overgelaten.

Hoe denkt de regering de kwaliteit van de diplomatieke dienst te verbeteren?


***
De plannen bij Defensie blijven onze fractie verbazen. Was onder Paars II het probleem dat de bewindslieden niet wisten wat de militairen uitvoerden, dit kabinet moet hebben gedacht met zo weinig mogelijk defensiepersoneel, ook zo weinig mogelijk problemen. Bij de bezuinigingen op dit departement wordt de JSF heilig verklaard en wordt verder op ongeveer alles bezuinigd. Leefbaar Nederland was wel een voorstander geweest van bezuinigingen binnen de defensietop, maar je moet de mensen die het echte werk doen ongemoeid laten.

Was het niet beter geweest minder ambitieus te zijn met te ontwikkelen vliegtuigen in plaats van in te zetten op het instandhouden van een krijgsmacht die haar steentje kan bijdragen aan vredesmissies.

Wat hadden we voor die kleine 900 miljoen van de JSF allemaal wel niet kunnen doen aan regulier onderhoud binnen defensie, gesubsidieerde banen, en meer aandacht voor onderwijs. Die F16's hadden we toch nog wel een tijdje in bedrijf kunnen houden?

Blijkbaar heeft het kabinet geen notie genomen van het fiasco met het onbemande spionagevliegtuig de Sperwer?

In de defensiebegroting wordt niet gesproken over de eventuele financiële gevolgen van de NAVO uitbreiding. Kan de regering aangeven wat hiervoor de reden is? Zijn de gevolgen van een NAVO uitbreiding nog niet in kaart gebracht? Is Nederland voornemens meer te betalen ter compensatie van de toetredende NAVO landen?


***
De aanpak van de nieuwe minister van VROM is ons uit het hart gegrepen. Wij hoopten dat meerdere bewindslieden een dergelijke stijl hanteerden. Geen nieuwe plannenmakerij, maar eerst eens zorgen dat de bestaande regels worden nageleefd. Kappen in het woud van voorschriften die een belemmering zijn voor de snelle realisatie van projecten in het kader van veiligheid, zorg en onderwijs waar de samenleving om vraagt.

De Rijksprojectenprocedure, onlangs behandeld in de Kamer, was een goed voorbeeld van doortastendheid zoals onze fractie dit graag zou zien van het kabinet. Niet iedereen lukraak bezwaar laten maken, maar bezien of iemand daadwerkelijk belanghebbende is en met recht bezwaar maakt.

Het beleid dat VROM voorstaat als het gaat om de verdeling van woonruimte sluit in ieder geval aan bij het vreemdelingenbeleid van het departement van justitie. Goedkopere woningen moeten er komen voor studenten en mensen met lagere inkomens. Deze huizen moeten niet bezet worden gehouden door mensen die daar geen recht op hebben.

De fractie van Leefbaar Nederland geeft aan de regering mee dat de koppeling van de gemeentelijke bevolkingsregisters aan andere overheidsbestanden de controle op het tegengaan van illegale bewoning versterkt. Uitwassen als in Amsterdam moeten we niet meer meemaken. Maar ook hier moeten we wachten op concrete plannen van dit kabinet.


***
(verkeer en waterstaat) Het kabinet laat Maastricht, maar ook de rest van Zuid-Limburg, nog wachten op de ondertunneling van de A2. Met het geld wat de Betuwelijn ons nu nog gaat kosten kan de ongezonde slagader van het zuiden gezond worden gemaakt. Beter ten halve gekeerd, dan ten gehele gedwaald zou onze fractie tegen de regering willen zeggen. Maar helaas zal de regering dit miljoenen verslindende project doorzetten.

Waarom worden de transportmogelijkheden te water niet beter benut?

Hoeveel waardering er bij onze fractie ook bestaat voor het daadwerkelijk verbreden en uitbreiden van wegen, de veiligheid in het openbaar vervoer gaat ons ook aan het hart. Waarom de regering in het kader van veiligheid niet meer investeert in tourniquets en de openbaar vervoer chipkaart is een raadsel. Geen I/D banen meer in het openbaar vervoer, maar er ook niet voor zorgen dat de controle op andere wijze wordt geregeld.

Het is niet te begrijpen.

Voorzitter,

Het lijkt onze fractie dat dit kabinet onvoldoende notie heeft genomen van de wens van de kiezers op 15 mei. De toekomst zal het leren, maar Leefbaar Nederland is bang dat er met dit beleid een kater voor later wordt gereserveerd.

Voor het aantreden van dit kabinet was er het gevoel dat als het kalf verdronken is men de put moet dempen. Na het lezen van de voornemens van dit kabinet zou het wel zo kunnen zijn dat we zelfs een zoektocht naar de put moeten organiseren.

Het is te hopen dat dit kabinet en de deelnemende regeringspartijen zich realiseren dat ze de gevoelens van de inwoners van Nederland niet moeten negeren. Of het nou gaat om het onveiliger worden op straat of de prijsstijgingen door de invoering van de Euro. Je kunt die dingen als bewindspersoon een tijdje ontkennen, maar je wordt er uiteindelijk toch op aangekeken.

Het is mooi geweest, genoeg gepraat, het moest allemaal korter en duidelijker in de Kamer, begrijpelijker voor de inwoners van Nederland, daar wil ik me graag aan houden.