Persbericht

Gepubliceerd op 17-09-2002

Sector Goederen, Bus, Taxi, Mobis
Categorie Algemeen

KNV: Kabinet moet nog meer inzetten voor mobiliteit

Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV) is zeer bezorgd over de voorgenomen bezuinigingen in het openbaar vervoer. Deze bezuinigingen zullen oplopen tot 180 miljoen euro in 2006. De decentrale overheden - de opdrachtgevers voor het openbaar vervoer - kunnen daardoor aanzienlijk minder aan openbaar vervoer besteden.

De bezuinigingsoperatie van het kabinet houdt in dat er in vier jaar een bedrag wordt ingehouden, oplopend tot wel 15% van de jaarlijkse bijdrage die het rijk aan de decentrale overheden beschikbaar stelt voor het openbaar vervoer. Gevolg hiervan is dat deze overheden zullen moeten snijden in de dienstregelingen, danwel dat de prijs van de strippenkaart aangepast moet worden. Op bestaande lijnen zal minder worden gereden en op enkele plaatsen zullen de opdrachtgevers wellicht moeten besluiten om lijnen te laten vervallen. Uiteraard zal dit gevolgen hebben voor de werkgelegenheid in het openbaar vervoer.

Het is teleurstellend dat investeringen in de spoorinfrastructuur worden uitgesteld en dat er fors wordt bezuinigd op de rijksbijdrage voor de decentrale overheden om het stad- en streekvervoer te verzorgen. Ook is het teleurstellend dat het Rijk niet mee wil doen in de financiering van de ontwikkeling van de zogeheten ov-chipkaart. Hier laat het Rijk een kans liggen om een nationaal betalingsbewijs voor het gehele openbaar vervoer vorm te geven en uit te bouwen. Deze ov-chipkaart kan een belangrijke rol spelen in het vergroten van de sociale veiligheid in het openbaar vervoer.

Het openbaar vervoer in Nederland vervult een belangrijke maatschappelijke rol en gezien de huidige mobiliteitsproblematiek zou juist meer personen moeten kunnen vervoeren. De voorgestelde bezuinigingen hebben echter het tegenovergestelde effect.

Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV) is wel positief over het voornemen van dit kabinet om snel nieuwe infrastructuur aan te leggen en procedures te versnellen. Het bedrag dat hiervoor gereserveerd wordt - oplopend tot 410 miljoen euro in 2006 - zal echter ontoereikend zijn om alle knelpunten op te lossen. Het verdient aanbeveling om de beroepsvervoerders over de weg nauw te betrekken bij het invullen van infrastructurele plannen.

Minister De Boer kondigt aan dat er op korte termijn spitsstroken aangelegd worden. KNV vindt dat er meer aandacht moet komen voor meer duurzame oplossingen, zoals doelgroepstroken. Deze doelgroepstroken kunnen gebruikt worden door bussen, taxi's en vrachtauto's. Het gevaar dat spitsstroken extra verkeer genereren, wordt hierdoor voorkomen.

Voor de veiligheid van het leerlingenvervoer wordt in deze begroting 6,5 miljoen euro uitgetrokken. Dit is een flinke stap in de goede richting die KNV al jaren bepleit: ieder kind moet een eigen zitplaats hebben. De totale extra kosten bedragen echter 13 miljoen euro. Hierin zou de begroting van V&W wat realistischer moeten zijn.

De veiligheid op de weg kan vergroot worden door de verschillen in snelheden van voertuigen te verminderen. Verhoging van de maximumsnelheid voor touringcars van 80 naar 100 km per uur op snelwegen is een haalbare optie die dit jaar gerealiseerd moet kunnen worden.

Koninklijk Nederlands Vervoer is de werkgeversorganisatie voor het beroepspersonenvervoer - openbaar vervoer, besloten busvervoer en kleinschalig collectief vervoer - en het beroepsgoederenvervoer.


Noot voor de redactie (