AutoRai

18-9-2002

Fiat neemt technische reuzenstap met 1.9 JTD 16v Multi-jet en
1.3 JTD 16v Multi-jet

Na de primeur van de toonaangevende JTD common-rail inspuittechniek vijf jaar geleden, heeft Fiat Auto nu een wereldprimeur met de volgende generatie common-rail turbodiesel met zogenaamde Multi-jet inspuittechniek.

Deze noviteit, waaraan de afgelopen jaren koortsachtig is gewerkt, stelt de krachtbron in staat om het aantal inspuitmomenten gedurende één verbrandingsslag te verhogen naar méér dan de huidige twee, hetgeen resulteert in een nog krachtigere motor die stiller en schoner zijn werk doet. Ongetwijfeld zal de introductie van de Multi-jet techniek door Fiat Auto leiden tot een verdere opmars van de common-rail turbodieselmotor. In eerste instantie komt de 1.9 JTD 16v Multi-jet beschikbaar, in 2003 gevolgd door de compacte 1.3 JTD 16v Multi-jet.

Het geheim van het Multi-jet systeem (de naam geeft het al een beetje aan) zit hem in het gebruik van uitermate verfijnde elektronica en injectoren, die het mogelijk maken dat de zogenaamde hoofdinjectie wordt gesplitst in meerdere fasen. Hierdoor is er een betere controle op de druk en temperatuur in de verbrandingskamer alsmede het gebruik van zuurstof, zodat er uiteindelijk sprake is van een optimale verbranding. Het effect is spectaculair: de JTD Multi-jet krachtbron is nog zuiniger, sterker, soepeler en stiller dan de reeds veelgeprezen eerste generatie JTD common-rail turbodiesels. Tijdens de Autosalon van Parijs is de revolutionaire techniek voor eerst te bewonderen in de nieuwe 140 pk (103 kW) sterke 1.9 JTD 16v. In 2003 introduceert Fiat Auto vervolgens de 1.3 JTD 16v Multi-jet die zo compact en licht gebouwd is dat hij uitermate geschikt is voor kleinere autos.

Wereldprimeur Internationale Autosalon Parijs: 1.9 JTD 16v Multi-jet (140 pk)
Als gezegd presenteert Fiat Auto tijdens de aanstaande Autosalon van Parijs de nieuwe 1.9 JTD 16v Multi-jet, die in eerste instantie wordt geleverd in de Alfa 147, Alfa 156 en Alfa Sportwagon. s Werelds allereerste Multi-jet turbodieselkrachtbron wordt in deze Alfas gekoppeld aan een 6-versnellingsbak en levert 140 pk plus een fenomenale trekkracht van 310 Nm bij 2.000 tpm.

De nieuwe krachtbron is afgeleid van de beproefde achtkleps 1.9 JTD (115 pk) en biedt ruim twintig procent meer vermogen en zon zeven procent meer koppel. Deze winst is naast het Multi-jet principe terug te voeren op de toepassing van een zestien kleppen cilinderkop, met twee bovenliggende nokkenassen die de kleppen direct bedienen. Verder zijn de ingenieurs erin geslaagd de inspuitdruk te verhogen tot liefst 1400 bar. Evenals zijn voorganger wordt de 1.9 JTD 16v Multi-jet uitgerust met een turbo met variabele geometrie. Ook die draagt eraan bij dat de nieuwe krachtbron over een breed gebied trekkracht levert. Ter indicatie: 90 procent van het maximale koppel is beschikbaar tussen 1750 en 3250 tpm.

Indrukwekkend rapport
De viercilinder 1.9 JTD 16v Multi-jet toont een indrukwekkend rapport: de Alfa 156 1.9 JTD 16v Multi-jet laat bijvoorbeeld een top noteren van 209 km/h en snelt in slechts 9,3 seconden naar de honderd. Bovendien heeft hij maar liefst twee seconden minder nodig voor de sprint van 80 naar 120 km/h (nu in 7,9 tellen). Altijd verricht de Multi-jet zijn werkzaamheden uiterst rustig en trillingsvrij. Bovendien springt hij ook nog eens tot 12,5% zuiniger met de brandstof om.

Compacte 1.3 JTD 16v Multi-jet
In de loop van volgend jaar lanceert Fiat Auto een tweede Multi-jet krachtbron: de 1.3 JTD 16v Multi-jet. Hij werd speciaal ontwikkeld voor toepassing in compacte en kleine automodellen. Deze viercilinder is licht, opmerkelijk klein (46 centimeter lang, 50 breed en 65 centimeter hoog) en heeft een inhoud van 1.251 cc. Door toepassing van de efficiënte Multi-jet techniek en vier kleppen per cilinder garandeert hij een hoog comfortniveau en indrukwekkende prestaties. Door zijn uiterst flexibele constructie en hoge inspuitdruk tot 1400 bar is de nieuwe motor voor talloze toepassingen geschikt te maken.

Het is moeilijk de 1.3 JTD 16v Multi-jet met andere motoren te vergelijken. In feite slaat hij met zijn formaat en gewicht immers compleet nieuwe wegen in en boekt alleen daarom al grote voordelen. De extra stap betreffende de nieuwe Multi-jet inspuittechniek komt daar nog bovenop. Ruwweg staat de toegepaste motortechniek borg voor tien procent meer vermogen, meer trekkracht en souplesse, een flink verlaagd geluidsniveau en dertig tot veertig procent lagere emissiewaarden. Daarmee voldoet de 1.3 JTD 16v Multi-jet overigens al aan de toekomstige, zeer strenge Euro IV-emissienormen die van kracht worden in 2005.

Kracht en souplesse
De vergelijking met een goed getrainde topsporter dringt zich als vanzelf op. De 1.3 JTD 16v Multi-jet is licht, soepel en gespierd. Ondanks zijn compacte formaat levert de motor 70 pk en een fikse trekkracht van 170 Nm bij het lage toerental van 2000 krukas omwentelingen per minuut. Met andere woorden: ook van onder uit is er kracht te over. De nieuwe 1.3 heeft een gietijzeren blok met een aluminium onderzijde en een aluminium cilinderkop. De inlaatkanalen zijn zo gericht dat ze het mengsel ondanks de relatief kleine boring van de motor (boring x slag: 69,9 x 82 mm) optimaal verdelen. De beide nokkenassen worden met een ketting aangedreven. Die nokken bedienen op hun beurt via tuimelaars en hydraulisch werkende stoters de vier kleppen per cilinder. De dieselkrachtbron is uitgevoerd met een turbo met overdrukklep en een interkoeler; op korte termijn gevolgd door een uitvoering met variabele turbogeometrie. De 1.3 JTD 16v Multi-jet wordt verder voorzien van elektronisch geregelde uitlaatgas recirculatie (EGR) en -warmtewisselaar.

Technische gegevens 1.3 JTD 16v Multi-jet
Direct ingespoten common-rail turbodieselmotor
Viercilinder in lijn, cilinderinhoud 1.251 cc
Boring x slag 69,6 x 82,0 mm
Vier kleppen per cilinder, twee bovenliggende nokkenassen, kettingaandrijving
Common-rail Multi-jet inspuiting, maximale inspuitdruk 1400 bar Turbo met interkoeler
Max. vermogen 70 pk (51,5 kW) bij 4.000 tpm
Max. trekkracht 170 Nm bij 2.000 tpm
Afmetingen motor l x b x h 46 x 50 x 65 cm

Pionier op gebied van direct ingespoten (turbo)dieselmotoren Fiat Auto heeft een naam hoog te houden op het gebied van innovatieve motortechnieken, waaronder zeker de dieseltechniek. Al in 1986 was de Croma TDI s werelds eerste volumemodel met een direct ingespoten dieselmotor. De volgende stap werd gezet met de introductie van de Uni-jet techniek en het common-rail principe. Een verfijnde manier om de dieselbrandstof direct én onder hoge druk in de cilinders te kunnen spuiten, waarmee het verbrandingsproces veel beter kan worden beheerst. Vanaf dat moment kon de druk onafhankelijk van het motortoerental of de belasting van de motor worden geregeld en werd de eerder gememoreerde voorinspuiting mogelijk.

De basis voor deze theorie is ooit door de universiteit van Zürich gelegd, maar was nooit in een voertuig gerealiseerd. Daar kwam verandering in toen een samenwerkingsproject van Magneti Marelli, de ontwikkelingsafdeling van Fiat Auto en Elasis na enkele jaren een werkend prototype met common-rail techniek opleverde. De resultaten waren dermate veelbelovend dat Fiat Auto in 1994 besloot om een partner te zoeken met een grote kennis op het gebied van diesel inspuitsystemen. Doelstelling: de techniek perfectioneren en productierijp maken. Die partner werd gevonden bij Robert Bosch. In 1997 resulteerde de samenwerking in de presentatie van de Alfa 156 1.9 JTD, een mijlpaal in de dieseltechniek. De resultaten waren en zijn indrukwekkend: de JTD-motor is aanmerkelijk stiller dan we voorheen van diesels gewend waren, zijn gemiddeld vijftien procent zuiniger en leveren circa twaalf procent hogere prestaties. De dieselmotor wordt daarmee een zeer serieus alternatief voor de benzinemotor, ook voor de sportief ingestelde rijder. Het is dus nauwelijks verwonderlijk dat Fiats common-rail techniek in de loop der tijd door talloze andere autofabrikanten is geadopteerd.

Nu zet Fiat Auto de volgende stap in de ontwikkeling en neemt wederom het voortouw. In feite is de Multi-jet techniek een logisch vervolg op de bestaande common-rail systemen, die al gebruikmaken van een voorinspuiting (pilot inspuiting) om de verbranding in te leiden en meer gelijkmatig te laten verlopen. Met de nu gepresenteerde techniek, waarbij de hoofdinspuiting letterlijk in meerdere fasen is onder te verdelen, kan dit proces niet alleen een stuk beter worden geregeld, maar is het ook mogelijk als het ware motorisch maatwerk te leveren. Denk aan een verbeterde start en opwarmperiode van de motor, toegenomen trekkracht, een verminderde emissie en een lager geluidsniveau. De primeur is voor de 1.9 JTD 16v Multi-jet, in 2003 gevolgd door de 1.3 JTD 16v Multi-jet. Laatstgenoemde maakt de grote voordelen van de Multi-jet techniek beschikbaar voor compacte en zelfs kleine automodellen.