AutoRai

18-9-2002

De nieuwe Audi S4

Op de Autosalon van Parijs 2002 presenteert Audi het sportieve topmodel van de A4-serie. Net als zijn voorganger is ook de nieuwe S4 verkrijgbaar als Limousine en Avant.

Het hart van de nieuwe Audi S4 is natuurlijk zijn motor: een voor de S4 nieuwe en verder ontwikkelde V8 met een aan de achterzijde van de motor geplaatste distributieketting en een cilinderinhoud van 4,2 liter. Deze heeft een vermogen van 253 kW (344 pk) en een koppel van 410 Nm. Daarmee zet de S4 nieuwe maatstaven in de sportieve middenklasse. Maatstaven voor buitengewone vermogensontplooiing, als gevolg van de grote cilinderinhoud, en dientengevolge ook maatstaven voor een bijzondere rijdynamiek.

De trekkracht van de achtcilinder laat de nieuwe Audi S4 met handgeschakelde 6-versnellingsbak in slechts 5,6 seconden van 0-100 km/h sprinten. De acceleratie van 0-200 km/h is met 20,6 seconden al even indrukwekkend. De topsnelheid is begrensd op 250 km/h.

De aandrijving: vermogen in overvloed
De 4,2-liter V8-motor imponeert al op het eerste gezicht met zijn korte lengte. De compacte afmetingen, waarbij hier vooral de lengte van slechts 464 millimeter van belang is, maakt voor het eerst de inbouw van een dergelijke motor mogelijk in de slanke motorruimte van een auto in het B-segment.

Om deze compacte constructie mogelijk te maken hebben de motoringenieurs de aandrijving van nokkenassen (distributie) en aanbouwdelen verplaatst naar de aandrijfzijde (achterzijde) van de motor. Een ketting drijft hier de nokkenassen en aanbouwdelen aan. Op deze manier kon de lengte van de motor met maar liefst 52 millimeter worden gereduceerd.

Net als de vorige S4, met een 2,7-liter V6 Biturbo, heeft de totale V8-motor een gewicht van slechts 195 kilo. Dit resulteert in duidelijke voordelen op het gebied van gewichtsverdeling en rijdynamiek.

De 4,2-motor van de nieuwe Audi S4 levert zijn maximum vermogen van 253 kW (344 pk) bij 7.000 toeren. Het maximum koppel van 410 Nm is al bij 3.500 toeren beschikbaar.

Hoewel deze cijfers indrukwekkend zijn, is in de praktijk de combinatie van spontane reacties op elke beweging van het gaspedaal, de verbluffend soepel draaiende motor, en het reusachtige, voor een V8 zo karakteristieke koppel, nog imponerender.

Het motorvermogen gaat via een kort gespatieerde, extreem precies schakelende zesversnellingsbak van de jongste generatie, via de permanente quattro-vierwielaandrijving naar de 18-inch grote wielen. De bak wordt bediend met sportief-korte pookbewegingen.

Het onderstel
Het lichtgewicht aluminium onderstel, gebaseerd op de wielophanging van de A4-serie, biedt de beste voorwaarden voor een maximale handel- en wendbaarheid, en daarmee voor puur rijplezier.

De onafhankelijke voorwielophanging met vier reactie-armen en de trapezium-arm achteras maken een optimale stuurprecisie en een duidelijk gedefinieerd rijgedrag met uitstekende dwarsweerstand in bochten mogelijk. Daarbij profiteert ook het rijcomfort van de uitgekiende asconstructie, want geringe onafgeveerde massas zorgen voor een bijzonder fijngevoelige reactie van de vering.

Ontwerp en uitrusting
Het soevereine karakter van de nieuwe Audi S4 komt eveneens tot uitdrukking in de bewust ingetogen styling. Want de reeds in hun proporties en basisontwerp sportieve carrosserieën van de S4 Limousine en Avant verschillen slechts subtiel van de andere uitvoeringen van de A4-serie.

Kenners zien aan de krachtig gelijnde, compleet in lakkleur uitgevoerde voorbumper met grote luchtinlaten, de Xenon-koplampen met titaniumkleurige binnenlijsten, en de buitenspiegels uit gepolijst aluminium dat het hier een bijzondere Audi betreft.

Aan de achterzijde onderscheiden de S4-modellen zich door de karakteristieke, krachtige uitlaat-eindpijpen aan beide zijden en bij de Limousine door de bescheiden achterspoiler.

De Audi S4 is ook direct herkenbaar aan zijn interieur. Zo onderscheidt het instrumentenpaneel zich door de voor S-modellen karakteristieke grijze tint van de wijzerplaten en door speciale wijzers. Het sportieve karakter van de auto wordt geaccentueerd door het lederen driespaaks sportstuurwiel met S-embleem. Verder omvat de standaarduitrusting uitgebreid elektrisch verstelbare Recaro-sportstoelen. Deze bieden zowel een uitstekende zijdelingse steun in bochten als een optimaal zitcomfort bij lange ritten.

De S4 wordt in maart 2003 op de Nederlandse markt verwacht. Prijzen zijn nog niet bekend.