D66

D66 presenteert tegenbegroting

Financien en belastingen

D66 kiest anders

18-09-2002 - Politiek is kiezen, en D66 kiest voor kennis, natuur, referendum en spaarloon. De tegenbegroting van D66 is doorgerekend door het Centraal Planbureau en biedt een serieus en verantwoord alternatief voor het kabinetsbeleid.

D66 kiest voor kennis
Politiek is kiezen, en D66 kiest voor kennis. Dat is onontbeerlijk voor de ontwikkeling van onze samenleving en economie. Het regeerakkoord bewijst wel lippendienst aan het belang van onderwijs en wetenschap, maar levert de komende jaren geen boter bij de vis. In plaats daarvan wordt krampachtig gekozen voor aflossing van de staatsschuld in 25 jaar. D66 kiest anders.

en maakt vrij van Jan-Saliegeest en zonder potverteren D66 kiest anders, maar D66 kiest niet voor de makkelijke oppositie. Wel een degelijke tegenbegroting, doorgerekend door het Centraal Planbureau (CPB). Geen geforceerde aflossing van de staatsschuld, maar ook niet potverteren. Want 2003 wordt in budgettair opzicht een moeilijk jaar: na jaren van overschotten is zelfs begrotingsevenwicht niet meer haalbaar. Dit vereist financiële voorzichtigheid. Waren de grote visies over maakbaarheid van de conjunctuur niet sinds de ervaringen in de jaren 70 ontmaskerd als kiezersbedrog van spilzieke politici?

ruimte voor investeren in de toekomst
Binnen betrouwbare financiële kaders slaagt de tegenbegroting van D66 erin in 2003 bijna 0,35 mrd extra beschikbaar te stellen voor kleinere scholen met meer zelfstandigheid, betere beloning van leraren en wetenschappelijk onderzoek. Voor studenten worden de collegegelden bevroren en kan geïnvesteerd worden in betere huisvesting.In tegenstelling tot het kabinet wil D66 reeds in 2003 extra ruimte creëren voor de opleiding van agenten en versterking van de rechterlijke macht en het openbaar ministerie. Voor de gezondheidszorg wil D66 in 2003 100 miljoen extra uittrekken. Tegenover het vervallen van Melkertbanen moet een investering in reguliere, maatschappelijk nuttige banen (zoals in de zorg, stadswachten, conducteurs, etc.) in de collectieve sector komen te staan.

met zicht op behoud van spaarloon
Voor de Nederlandse welvaart is kennis uiteindelijk bepalend, maar op de korte termijn mag de werkgelegenheid niet in de waagschaal worden gesteld door al te sterke loonstijgingen. D66 steunt het kabinet op dit punt, maar denkt dat de 500 miljoen die het kabinet (onder voorwaarde dat de sociale partners overgaan tot loonmatiging) wil uittrekken voor verlaging van de WW-premies beter besteed kan worden aan behoud van de spaarloonregeling. Uit de reacties op het regeerakkoord is gebleken hoezeer veel werknemers hechten aan deze regeling. Mogelijke instandhouding ervan zal beter bijdragen aan een klimaat van loonmatiging dan mogelijke premieverlaging.

terwijl andere missers uit het regeerakkoord ongedaan worden gemaakt D66 wijst de bezuinigingen van het kabinet op de natuur af. In plaats daarvan moet juist meer besteed worden aan vergroening van de leefomgeving. Ook de kabinetsbezuinigingen op duurzame energie (waaronder de vrijstelling van de ecotax voor groene stroom), schone autos, groen beleggen en stads- en streekvervoer worden wat D66 betreft geschrapt. Daar tegenover staat dat het belastingstelsel verder kan worden vergroend door verhoging van de ecotax voor niet-groene stroom en invoering van een energieheffing voor grootverbruikers.Ook de bezuinigingen op fiscale verlofregelingen zijn onacceptabel. De levensloopregeling zoals het kabinet nu voorstelt biedt hiervoor geen geloofwaardig alternatief. Kruidenierspolitiek als het afschaffen van de feestdagenregeling moet eveneens achterwege blijven.

door elders op de kleintjes te letten
Uiteraard moeten de ambities wel op een degelijke wijze betaald worden. Tegenover een bedrag van bijna 0,9 miljard aan extra uitgaven wil D66 zon 1,5 miljard extra bezuinigen en tegenover een aantal lastenverlichtingen ook een aantal lastenverzwaringen doorvoeren. Besparingen worden onder andere gevonden door de overheid beter te laten aanbesteden. De verhoren in de bouwenquête maken eens te meer duidelijk dat hier grote mogelijkheden liggen.Bezuinigingen zijn onder andere ook mogelijk op de huursubsidie (die te veel bijdraagt aan de armoedeval), op de levensloopregeling, op publiek-private samenwerkingsprojecten uit het Bereikbaarheidsoffensief en op subsidieverstrekking in het algemeen. Gezien de precaire budgettaire situatie wil D66 in 2003 als noodmaatregel een éénmalige korting op de prijsbijstelling doorvoeren.

zodat met behoud van grote financiële degelijkheid blijkt Uit de doorberekening van het CPB blijkt dat het EMU-tekort bij uitvoering van de D66-voorstellen 0,1% BBP lager uitkomt dan bij het kabinet-Balkenende. De macro-economische effecten ten opzichte van de Miljoenennota zijn op deze korte termijn relatief klein; wel is sprake van een gunstige uitwerking op de arbeidsmarkt. Het kan dus. Ook in deze tijd van economisch zwaar weer zijn andere keuzes mogelijk.

D66 kiest anders!

Download:

- D66 Tegenbegroting 2003 .doc

- D66 Tegenbegroting 2003 .pdf


- doorberekening CPB .pdf