Gemeente Breda

18-09-2002

Bouwvergunning voor fiets- voetgangersbrug Prinsenbeek

Het college heeft een bouwvergunning afgegeven voor de fiets- en voetgangersbrug bij het station Breda-Prinsenbeek. Hierdoor kan nog deze maand worden gestart met de bouw van de brug die aan weerszijden is uitgerust met liften, roltrappen en vaste trappen. De door omwonenden geuite wens om ook hellingbanen te realiseren, heeft niet geleid tot wijziging van de bouwaanvraag. Omdat een procedure gevolgd wordt die is voorgeschreven op grond van de Tracé-wet en omdat het verzoek van aanvrager, HSL projectenbureau, voldoet aan alle eisen, is weigering van de gemeentelijke bouwvergunning niet mogelijk. Wel heeft het college voldoende vertrouwen dat de toekomstige voorziening veilig genoeg is om ook door fietsers gebruikt te worden. Het college baseert dit vertrouwen op het aanvullend veiligheidsadvies dat is ontvangen van Holland Railconsult.

Het ontbreken van hellingbanen bij de nieuwe fiets- voetgangersvoorziening is in de afgelopen maanden diverse malen onderwerp van gesprek geweest. Toekomstige gebruikers en belangengroepen spraken de vrees uit dat de geplande roltrappen niet gebruiksvriendelijk zouden zijn voor mindervaliden, fietsers met kleine kinderen in een zitje en gebruikers van bijvoorbeeld tandems en aanhangers. Daarnaast ontstond bezorgdheid over storingen en kwetsbaarheid bij regen van een buitenroltrap en filevorming tijdens spitsuren.

Gezien de bezorgdheid in de afgelopen periode heeft de gemeente, naast de reguliere mededeling dat een bouwvergunning is afgegeven, ook een begeleidende brief gestuurd aan degenen die bedenkingen hadden. Hierin licht de gemeente haar standpunten toe en wordt aanvullende informatie gegeven.
Benadrukt wordt nogmaals dat het standpunt om af te zien van hellingbanen al in 2000 heeft plaatsgevonden. Via inloopavonden en publicaties heeft iedereen daarvan kennis kunnen nemen. Dat de roltrap niet te gebruiken is door mindervaliden, fietsers met kinderen e.d. onderschrijft het gemeentebestuur. Daarvoor wordt verwezen naar de aanwezige liften die een prima alternatief bieden.

Veiligheid
Bij het onderwerp veiligheid is het college ervan overtuigd dat hiervoor voldoende waarborgen aanwezig zijn. De sociale veiligheid is zelfs meer gebaat bij de nieuwe situatie, omdat de reizigersstroom beter gebundeld wordt. De afzijdige en daarmee sociaal onveilige ligging van de toegangen tot de hellingbanen is hiermee opgelost. Wat betreft de technische veiligheid is de verwachting dat de buitenroltrap, die voldoet aan alle Nederlandse normen en Europese richtlijnen, in zeker 95% van de gevallen te gebruiken is. Om de toegankelijkheid ook op die andere tijdstippen te garanderen zal er alsnog een fietsgoot worden aangebracht langs de reguliere trap. Een ander veiligheidsvoordeel wordt in de brief genoemd het gebruik bij vorst: aangezien de roltrappen verwarmd worden, zal de fietser geen last hebben van gladheid. Dit in tegenstelling tot een reguliere hellingbaan.

Filevorming tijdens spitsuren is niet te verwachten, omdat berekend is dat de roltrappen 5000 personen per uur kunnen verwerken. Tenslotte heeft voor het college nog een rol gespeeld dat er naast deze oversteek nog een fietsverbinding wordt gerealiseerd over het stadsduct Valdijk. Deze route sluit aan op het centrum van Prinsenbeek en is een sterke verbetering ten opzichte van het oude tunneltje onder de oude A16.

Breda, 18 september 2002