18-09-2002
Bouwvergunning voor fiets- voetgangersbrug Prinsenbeek
Het college heeft een bouwvergunning afgegeven voor de fiets- en
voetgangersbrug bij het station Breda-Prinsenbeek. Hierdoor kan nog
deze maand worden gestart met de bouw van de brug die aan weerszijden
is uitgerust met liften, roltrappen en vaste trappen. De door
omwonenden geuite wens om ook hellingbanen te realiseren, heeft niet
geleid tot wijziging van de bouwaanvraag. Omdat een procedure gevolgd
wordt die is voorgeschreven op grond van de Tracé-wet en omdat het
verzoek van aanvrager, HSL projectenbureau, voldoet aan alle eisen, is
weigering van de gemeentelijke bouwvergunning niet mogelijk.
Wel heeft het college voldoende vertrouwen dat de toekomstige
voorziening veilig genoeg is om ook door fietsers gebruikt te worden.
Het college baseert dit vertrouwen op het aanvullend veiligheidsadvies
dat is ontvangen van Holland Railconsult.
Het ontbreken van hellingbanen bij de nieuwe fiets-
voetgangersvoorziening is in de afgelopen maanden diverse malen
onderwerp van gesprek geweest. Toekomstige gebruikers en
belangengroepen spraken de vrees uit dat de geplande roltrappen niet
gebruiksvriendelijk zouden zijn voor mindervaliden, fietsers met
kleine kinderen in een zitje en gebruikers van bijvoorbeeld tandems en
aanhangers. Daarnaast ontstond bezorgdheid over storingen en
kwetsbaarheid bij regen van een buitenroltrap en filevorming tijdens
spitsuren.
Gezien de bezorgdheid in de afgelopen periode heeft de gemeente, naast
de reguliere mededeling dat een bouwvergunning is afgegeven, ook een
begeleidende brief gestuurd aan degenen die bedenkingen hadden. Hierin
licht de gemeente haar standpunten toe en wordt aanvullende informatie
gegeven.
Benadrukt wordt nogmaals dat het standpunt om af te zien van
hellingbanen al in 2000 heeft plaatsgevonden. Via inloopavonden en
publicaties heeft iedereen daarvan kennis kunnen nemen.
Dat de roltrap niet te gebruiken is door mindervaliden, fietsers met
kinderen e.d. onderschrijft het gemeentebestuur. Daarvoor wordt
verwezen naar de aanwezige liften die een prima alternatief bieden.
Veiligheid
Bij het onderwerp veiligheid is het college ervan overtuigd dat
hiervoor voldoende waarborgen aanwezig zijn. De sociale veiligheid is
zelfs meer gebaat bij de nieuwe situatie, omdat de reizigersstroom
beter gebundeld wordt. De afzijdige en daarmee sociaal onveilige
ligging van de toegangen tot de hellingbanen is hiermee opgelost. Wat
betreft de technische veiligheid is de verwachting dat de
buitenroltrap, die voldoet aan alle Nederlandse normen en Europese
richtlijnen, in zeker 95% van de gevallen te gebruiken is. Om de
toegankelijkheid ook op die andere tijdstippen te garanderen zal er
alsnog een fietsgoot worden aangebracht langs de reguliere trap. Een
ander veiligheidsvoordeel wordt in de brief genoemd het gebruik bij
vorst: aangezien de roltrappen verwarmd worden, zal de fietser geen
last hebben van gladheid. Dit in tegenstelling tot een reguliere
hellingbaan.
Filevorming tijdens spitsuren is niet te verwachten, omdat berekend is
dat de roltrappen 5000 personen per uur kunnen verwerken.
Tenslotte heeft voor het college nog een rol gespeeld dat er naast
deze oversteek nog een fietsverbinding wordt gerealiseerd over het
stadsduct Valdijk. Deze route sluit aan op het centrum van Prinsenbeek
en is een sterke verbetering ten opzichte van het oude tunneltje onder
de oude A16.
Breda, 18 september 2002