Klachtenprocedure huisartsenposten
De Voorzitter van de Tweede
Kamer der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA Den Haag
IBE/E-2308382
18 september 2002
In het Notaoverleg inzake het Patiëntenbeleid d.d. 18 maart 2002 zijn
vragen gesteld over de klachtenprocedures bij huisartsenposten. De
toenmalige bewindslieden hebben toegezegd na te zullen gaan of de
huisartsenposten aangesloten zijn bij de klachtenprocedure van de
Informatie en Klachtenbureaus (IKG) van het Regionale Patiënten
Consumenten Platform en tevens of er bij de patiënten/consumenten op
dit gebied problemen zijn.
Een huisartsenpost, ofwel formeel huisartsendienstenstructuur (HDS)
genoemd, is een zorgaanbieder in de zin van de Wet Klachtrecht
cliënten zorgsector. Dit brengt met zich mee dat de HDS zelf een
klachtenregeling conform die wet moet treffen. Sommige HDSn beschikken
over een eigen klachtenregeling en zoeken daarbij aansluiting bij de
klachtenprocedure van de IKG van het Regionale Patiënten Consumenten
Platform. Ook zijn er HDSn die alleen klachten over de organisatie van
de huisartsenpost in behandeling nemen: klachten tegen individuele
hulpverleners (huisarts) worden doorverwezen naar de klachtenregeling
van de betrokken hulpverlener, veelal de regeling van de betreffende
Districtsvereniging Huisartsen (DHV).
Op landelijk niveau is de Landelijke Huisartsenvereniging (LHV), in
aansluiting op de bestaande regionale klachtencommissies- en
reglementen voor huisartsenzorg, op dit moment bezig te komen tot een
soort gebruiksaanwijzing klachtenregeling. Het gaat hierbij om een
instructie over de concreet te zetten stappen rondom de behandeling en
afwikkeling van een klacht, vanuit de vertrekpunten dat de klager
tevreden moet worden gesteld en dat de klacht moet leiden tot een
verbetering in de organisatie.
Inderdaad is het, zoals door de patiëntenbeweging wordt gemeld, voor
de patiënt nu nog soms onduidelijk waar hij/zij met een klacht terecht
kan en hoe het zit met de verdere afwikkeling daarvan. De betrokken
organisaties de Landelijke Huisartsen Vereniging, de Nederlandse
Patiënten/Consumenten Federatie en de Stichting Ondersteuning
Klachtopvang - delen de mening dat het zaak is er voor te zorgen dat
op dit punt de situatie voor de patiënt helder en duidelijk is. Zij
zijn op dit moment met elkaar in overleg om helderheid te krijgen over
bij wie en waarover kan worden geklaagd, en de verdere procedure
rondom de klacht.
Het ligt in de bedoeling de patiënt hierover op een eenduidige en
heldere wijze te informeren. Ik verwacht derhalve dat dit probleem op
afzienbare termijn zal worden opgelost.
De Staatssecretaris van Volksgezondheid,
Welzijn en Sport,
drs. Clémence Ross-van Dorp
Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport