GroenLinks

GroenLinks Tweede-Kamerfractie Nieuwsbrief 18 september 2002 19:45
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Tweede Maasvlakte nu aanleggen, klant of geen klant?

(18 september 2002)

Kamervraag
GroenLinks kamerlid Wijnand Duyvendak heeft minister De Boer van Verkeer en Waterstaat vragen gesteld over zijn stelling dat de Tweede Maasvlakte alvast aangelegd kan worden, ook al is er nu nog geen behoefte aan. Een slecht plan, zoals ook blijkt uit een onderzoek van het CPB. Tevens ontbreekt de financiële onderbouwing: in de nieuwe begroting is tot 2010 geen geld gereserveerd. Is dit het zoveelste proefballonnetje? Of is er sprake van een patroon waarin minister De Boer besluiten neemt die ten gunste komen van de Rotterdamse haven? Eerder versoepelde hij de veiligheidsregels voor transport van vuurwerk en zette hij de aanleg van de Betuwelijn door, tegen de lijn van Pim Fortuyn in.

Schriftelijke vragen van het lid Duyvendak (GroenLinks) aan de minister van Verkeer en Waterstaat over de versnelde aanleg van de Tweede Maasvlakte (ingediend 18 september 2002).


1.
Bent u van mening dat de Tweede Maasvlakte moet worden aangelegd zonder te wachten op een eerste klant, zoals vermeld in het interview met Nieuwsblad Transport?1 Zo ja, wanneer zal deze aanleg moeten beginnen?


2.
Bent u zich bewust van de toezegging van uw ambtsvoorganger2, dat er pas begonnen wordt met de aanleg van de landaanwinning als er zicht is op een gegadigde?


3.
Is uw opvatting niet in strijd met de PKB-plus voor het project Mainportontwikkeling Rotterdam, waarin staat dat 'bij landaanwinning het realiseringtraject in belangrijke mate bepaald zal worden door een fasering, gebaseerd op de vraag uit en participatie door de markt'?


4.
Wat is de reden dat u terug komt op de toezegging aan de kamer en de tekst van de PKB?


5.
Waarom wijkt u af van de conclusies van het CPB in haar kosten-batenanalyse, dat het tijdstip van aanleg niet te vroeg moet worden gekozen, maar moet aansluiten bij de vraag?


6.
Acht u vervroegde aanleg niet in strijd met de conclusie van het CPB, dat bij een hoge economische groei (ruim 3%) naar verwachting gemiddeld rond 2010 behoefte aan een Tweede Maasvlakte ontstaat en bij een gemiddelde economische groei (rond de 2,5%) de aanleg nog een aantal jaren kan worden uitgesteld?


7.
Op welke manier denk u een versnelde aanleg te financieren? Bent u voornemens hiertoe ruimte te maken in het lopende MIT? Zo ja, hoe denkt u deze ruimte te creëren?


---


1 Nieuwsblad Transport, d.d. 18 september jl.

2 Verslag notaoverleg PKB-plus d.d. 10 april jl., Tweede Kamer vergaderjaar 2001-2002, 24 691, nr 46, p. 26.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -