Gemeente Alkmaar


Software-fout oorzaak hoge telefoonrekening Brandweer Alkmaar

Alkmaar, 18 september

Een softwarefout in de telefooncentrale is de oorzaak van de ongewoon hoge telefoonrekening die de gemeentelijke brandweer van Alkmaar onlangs gepresenteerd kreeg. Dat blijkt uit een onderzoek dat is uitgevoerd door KPN in samenwerking met de afdeling telematica van de regiopolitie in opdracht van de commandant brandweer Alkmaar. Reden voor het onderzoek was het gegeven dat de brandweer voor de maand juni een telefoonrekening kreeg van maar liefst ¤ 27.000,-. Normaal gesproken is de gemiddelde telefoonrekening ¤ 1.500,- per maand. Hoe de fout in de software kon ontstaan is nog niet bekend. Met dit onderzoeksresultaat is eerdere berichtgeving dat het om een internet-rekening zou gaan definitief van de baan.

Het onderzoek in de afgelopen weken heeft zich toegespitst op de telefooncentrale in het pand aan de Hertog Aalbrechtweg. Deze telefooncentrale werkt voor politie, meldkamer en brandweer en wordt beheerd door de regio- politie Noord-Holland Noord. In deze centrale wordt met behulp van software bijgehouden welk toestel op welk moment waar naar toe belt en hoe lang. Dit gaat op basis van telefoontikken. Uit het onderzoek blijkt dat er een verminking van het aantal telefoontikken heeft plaatsgevonden. Zodoende vond een foutieve registratie van het telefoonverkeer plaats. Hetgeen resulteerde in een exorbitant hoge telefoonrekening voor feitelijk niet verricht gebruik van het telefoonnet. De telefoonrekening die de brandweer heeft ontvangen van de beheerder van de telefooncentrale is naar aanleiding van het onderzoeksresultaat tenietgedaan. De hoge rekening was niet bekend bij KPN.

Periodieke controle
In het verleden zijn nooit problemen opgetreden omtrent telefoonrekeningen. Het incident rond de afwijkende telefoonrekening is wèl reden om in het vervolg periodieke contrôles te houden op de verwerking en registratie van het telefoonverkeer. De softwarefout heeft op geen enkele wijze de telefonische bereikbaarheid en dienstverlening van de meldkamer, de politie en de brandweer in de weg gestaan.